توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 50104
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴
نظر ۶ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان
نظر اعضای کمیسیون اقتصادی درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان منتشر شد.
نظر ۶ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان با قید 2 فوریت از سوی جمعی از مسئولان تدوین شده که در صورت تصویب طرح مذکور هیئتی 7 نفره متشکل از نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی وظیفه بررسی اموال مسئولان در دهه‌های گذشته را در دستور کار خود قرار می‌دهد و پس از بررسی‌ها در صورت حصول اطمینان از نامشروع بودن این اموال، آنها را به بیت‌المال بازمی‌گرداند. این طرح دوفوریتی برپایه اصل 49 و 142 قانون اساسی تدوین شده است.

** طرحی برای برقراری عدالت و رفع تبعیض

محمد‌رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح اهمیت این طرح اظهار داشت: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در جهت شفاف‌سازی اموال مسئولان، ایجاد عدالت و رفع تبعیض تهیه و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه طرح مذور در جهت تقویت هر چه بیشتر اعتماد عمومی به مسئولان و نظام مطرح شده است، گفت: این طرح در جهت جلوگیری از افزایش ثروت‌های باد آورده است لذا می‌توان عنوان کرد طرح مذکور در جهت اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی تدوین شده است.


** احساس بی‌عدالتی از بی عدالتی خطرناکتر است
محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با این طرح گفت: طرح مذکور در راستای ایجاد هر چه بیشتر عدالت و رفع تبعیض تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در جامعه به نوعی بی‌عدالتی و احساس بی‌عدالتی وجود دارد، تصریح کرد: احساس بی‌عدالتی از بی عدالتی خطرناکتر است مردم از خود می‌پرسند برخی از مسئولان از کجا آورده‌اند که به این میزان پولدار شده‌اند، لذا اگر مسئولان شفاف به این موضوع بپردازند حس مثبتی در جامعه تزریق می‌شود و مردم امیدوار می‌شوند که که خود سیستم به دنبال بررسی اموال برخی از مسئولان است که از طریق نامشروع این اموال را به دست آورده‌اند.

حسن‌نژاد با بیان اینکه بر اساس این طرح قرار است به اموال افرادی اعم از رئیس‌جمهور، معاونان ، مشاوران وی و همچنین ، استانداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس بررسی شود، گفت: بهتر است به این افراد مدیران برخی از شرکت‌ها و مدیران بانکی هم اضافه شود.

** طرحی برای اعاده اموال نامشروع به بیت‌المال

تقی کبیری دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح مذکور اظهار داشت:اصل 49 قانون اساسی و قانون نظارت بر اموال مسئولان نیز به بررسی اموال آنها اشاره کرده است اما طرح مذکور نسبت به این قوانین دارای امتیازات بیشتری است.

وی با بیان اینکه افزایش فاصله طبقاتی و زندگی اشرافی برخی از مسئولان سبب نگرانی است، ادامه داد: باید اموال مسئولان از آغاز انقلاب بررسی شود و در صورتی که مالی به صورت نامشروع کسب شده به بیت‌المال بازگردانده شود.

کبیری متذکر شد: نکته‌ای که وجود دارد این است که باید مورد توجه قرار‌ گیرد که مبادا این شائبه ایجاد شود که همه مسئولان اموال نامشروع دارند که باید پیگیری شود لذا در تدوین، بررسی و اجرای این طرح به نکته مذکور توجه شود.

** طرحی برای شفاف‌سازی اموال مسئولان

شهاب نادری نماینده مردم پاوه و عضو کمیسیون اقتصادی ضمن حمایت از طرح مذکور، گفت:طرح مذکور در راستای شفاف سازی اموال و دارایی مسئولان از پس از انقلاب مطرح شده است.

وی گفت: براساس این طرح از مسئولان که اموال قابل توجه‌ای به دست آورده‌اند پرسیده می‌شود که این دارایی را از کجا؟ چه راهی؟ و چگونه به دست آورده‌اند؟

نماینده مردم پاوه در مجلس تصریح کرد: با توجه به اهمیت طرح جو اعضای کمیسیون و به طور کلی نمایندگان مجلس نسبت به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان مثبت است و بهتر است این طرح هر چه سریعتر در صحن علنی پارلمان مطرح و بررسی شود.

** طرحی برای جلوگیری از فساد

عین‌الله شریف‌پور عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اهمیت این طرح اظهار داشت: بازگشت اموال به دست آمده از راه نامشروع به بیت المال سبب گسترش بیشتر عدالت در جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه از طریق این طرح می توان راه‌های ورود به مفسده را بست، گفت:کاهش فاصله طبقاتی و عودت اموال نامشروع به بیت‌المال از جمله مطالبات به حق مردم است، لذا طرح مذکور در جهت پاسخگویی به این خواست جامعه است.

** طرحی برای فقرزدایی

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در این‌باره به خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: این طرح در جهت عودت اموال برخی از مسئولان که از راه‌های نامشروع به دست آمده به بیت‌المال تدوین شده است.

وی افزود: بر اساس طرح مذکور دارایی‌های به دست آمده از موال نامشروع مسئولان در جهت ایجاد شغل و فقرزادیی صرف می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه این طرح می‌تواند جلوی بسیاری از اختلاس‌ها و تخلفات را بگیرد، گفت: حقوق‌های نجومی و اختلاص‌ها اعتماد عمومی به مسئولان و نظام اسلامی خدشه وارد کرده لذا طرح‌ها و قوانینی از این دست می‌تواند سبب افزایش اعتماد مردم به نظام اسلامی و کشور می‌شود.
Share/Save/Bookmark