توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64334
يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
فرجام مبهم مرگ آسیه پناهی؛
مرگ پیرزن کپرنشین کرمانشاهی آزمونی برای دستگاه قضا است
با اعلام دلیل مرگ پیرزن کپرنشین کرمانشاهی، این پرونده حالا به یک آزمون برای دستگاه قضایی استان و به‌ویژه مدعی‌العموم تبدیل شده است.
مرگ پیرزن کپرنشین کرمانشاهی آزمونی برای دستگاه قضا است
به گزارش مهر، چندی پیش بود که تخریب حاشیه‌ساز شهرداری کرمانشاه در شهرک فدک حادثه‌ای رقم زد و پرونده ساخت و ساز آلونک غیرمجاز پیرزنی به نام «آسیه پناهی» با مرگ دردناک وی برای همیشه بسته شد.

این اتفاق ناگوار که برای این پیرزن کرمانشاهی در جریان درگیری با نیروهای اجراییات شهرداری کرمانشاه رخ داد، موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد و موجی از انتقادات را به سمت مدیریت شهری روانه کرد.

مدیر اجراییات شهرداری کرمانشاه در همان ابتدا ماجرا را در رسانه‌ها این گونه اعلام کرد: «مأموران اجراییات شهرداری کرمانشاه پس از دریافت حکم قضائی مبنی بر رفع تخلف از زمین‌خواران به محدوده انتهای شهرک کیانشهر در منطقه سه شهرداری کرمانشاه مراجعه کرده و هنگام انجام مأموریت به یک کپر که در راستای زمین‌خواری ایجاد شده بود، برخورد کردند.

این زن به ظاهر معتاد به همراه دختر و نوه‌اش در این کپر زندگی می‌کردند، او به اخطار مأموران برای خروج از کپر توجهی نکرد، از این رو مأموران خانم کمپ ترک اعتیاد چشمه سفید در محل حاضر شدند و وی را که مقاومت می‌کرد، به اردوگاه منتقل کردند.

این فرد پس از انتقال به اردوگاه چشمه سفید دچار حالت تهوع شد و در نهایت پس از حضور پزشکان مرکز فوریت‌های پزشکی جان خود را از دست داد. این شخص به هیچ عنوان توسط مأموران شهرداری مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است، دلایل وقوع این حادثه با کمک دستگاه قضائی در حال بررسی است».

انتشار فیلم درگیری این پیرزن کرمانشاهی با نیروهای اجراییات و حرف‌های شاهدان این حادثه اما چیز دیگری را نشان می‌داد؛ شاهدان از استفاده اسپری فلفل برای ساکت کردن پیرزن توسط نیروهای اجراییات می‌گفتند.

از سوی دیگر رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در این مورد تصریح کرد که مأموران شهرداری برای اینکه مقاومت متوفی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود، از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند که با همین عنوان، تحت تعقیب دادگستری قرار گرفتند و قرار برای آنها صادر شده است.

وی گفت: مأموران شهرداری دستور قضائی برای تخریب نداشتند، آنها به دستور کلی یکی از سرپرستان نواحی دادسرای عمومی کرمانشاه که سال گذشته و برای یک‌سال صادر شده بود استناد کرده‌اند، در حالی‌که مجوز مذکور صرفاً برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز است نه برای تخریب که این هم یکی از موارد اتهامات است.

بعد از سیل انتقادات، مدیر اجراییات شهرداری به همراه قائم مقامش به دستور شهردار کرمانشاه عزل و بلافاصله توسط دستگاه قضائی این افراد بازداشت شدند.

شهردار کرمانشاه در ادامه برخورد با عاملان مرگ پیرزن کپرنشین، شهردار منطقه ۳ شهر کرمانشاه را هم عزل کرد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری کرمانشاه و معاون وی هم از افراد دیگری بودند که در رابطه با این پرونده جنجالی عزل شدند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در خصوص عناوین اتهامی ۲ مدیر بازداشتی شهرداری اعلام کرد که برای یکی از این ۲ مدیر اتهام تسبیب در قتل شبه عمد مرحومه آسیه پناهی‌صفری ناشی از تقصیر و مباشرت در نگه‌داری یک عدد اسپری فلفل غیرمجاز و برای دیگری هم اتهام معاونت در قتل شبه عمد در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد که برای پرونده این ۲ متهم قرار نظارت قضائی صادر کرده‌ایم و این پرونده به‌صورت ویژه در شعبه دوم بازپرسی قتل استان در حال رسیدگی است.

حالا اما مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه علت مرگ آسیه پناهی را این گونه اعلام کرده است: علت فوت آسیه پناهی بیماری حاد قلبی بوده است.

او گفته است اگر مقام قضائی تشخیص بدهد آیا بین استرس، بیماری و فوت این شخص رابطه سببیت وجود داشته این موضوع را مجدد مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با این اظهارات پزشکی قانونی و با توجه به ادله و گواه شاهدان در مورد استفاده از اسپری فلفل در مرگ این پیرزن کرمانشاهی، این پرونده به یک آزمون برای دستگاه قضائی استان و به‌ویژه مدعی‌العموم در خصوص استیفای حق شهروندان تبدیل شده که باید دید آنها در قبال این درخواست افکار عمومی چه واکنشی نشان خواهند داد.
Share/Save/Bookmark