توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 33671
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱
پورتال اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست در یک نگاه:
اقدامات ملی سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با پدیده ریزگردها: Error! / مشترک مورد نظر مشغول پاسخ به منتقدان است!
مداقه ای کوتاه در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست به خوبی نشان می دهد که مدیران این سازمان برنامه مدونی برای مقابله با پدیده ریزگردها ندارد یا حداقل می توان گفت در رکن اصلی اطلاع رسانی این سازمان، نشانی از برنامه ریزی برای رسیدگی به معضلات جنوبی‌ها وجود ندارد.
اقدامات ملی سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با پدیده ریزگردها: Error! / مشترک مورد نظر مشغول پاسخ به منتقدان است!
خط نیوز به نقل از جهان - سعید ساداتی: پدیده گرد و غبار و ریزگردها در استان های جنوبی، این روزها به اصلی ترین معضل اجتماعی کشور تبدیل شده و نمی توان از آن به عنوان یک مساله اختصاصی و منطقه‌ای نام برد چراکه بخش اعظمی از مردم ایران در بخش های جنوبی و جنوب غربی کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند و عملا زندگی روزمره آنها را تحت الشعاع قرار داده است.

اما در کنار ریزگردها و گرد و غباری که این روزها به صورت ناخوانده میهمان بخشی از مردم ایران شده است، جنوبی ها مدت‌هاست که چشم انتظار رییس سازمان حفاظت محیط زیست هستند چراکه مردم، مسئولان این سازمان را متولی اصلی معضل موجود در استان های مذکور می دانند.

این انتظار مردم در حالی است که پس از دستور ویژه رهبر معظم انقلاب به هیئت دولت مبنی بر بررسی وضعیت استان خوزستان و استان های همجوار، هیئت دولت بصورت فوری تشکیل جلسه داد و طی آن مقرر شد وزیر بهداشت بعنوان نماینده تام الاختیار رئیس جمهور به اهواز سفر کند و نتیجه بررسی های خود را به هیئت دولت تقدیم کند.

انتخاب وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت برای پیگیری آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار و اعزام وی به اهواز، در حالیکه «ابتکار» به عنوان رییس سازمان محیط زیست شناخته می شود از یک سو و لغو سفر هفته گذشته معصومه ابتکار به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی [!] و عدم سفر وی به این استان‌ها، از سوی دیگر موجب شد تا موجی از انتقادات روانه این سازمان محیط زیستی شود.

البته پایگاه اطلاع رسانه ای محیط زیست چند روز بعد در اطلاعیه ای اعلام می کند که «سفر دکتر هاشمی به عنوان نماینده دولت به خوزستان و حضور در میان مردم منجر به ایجاد آرامش و دلگرمی مردم به منظور آغاز عملیات اجرایی کوتاه مدت بوده است.» و از وزیر بهداشت به جهت حضور در خوزستان و ابراز همدردی و همدلی با مردم این استان تشکر و قدردانی می کند!

هرچند «ابتکار» طی این روزها بیکار نبوده و به جای پرداختن به دغدغه‌های مردم جنوب کشور، بارها و بارها منتقدان خود را آماج حملات قرار داده و آنها را متهم به موج سواری سیاسی کرده، اما مداقه ای کوتاه در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست به خوبی نشان می دهد که مدیران این سازمان برنامه مدونی برای مقابله با پدیده ریزگردها ندارد یا حداقل می توان گفت در رکن اصلی اطلاع رسانی این سازمان، نشانی از برنامه ریزی برای رسیدگی به معضلات جنوبی‌ها وجود ندارد.

به عنوان مثال، پس از ورود به پورتال رسمی سازمان حفاظت محیط زیست، در ستون سمت چپ قسمتی وجود دارد با عنوان «اهم برنامه‌های روزانه دکتر معصومه ابتکار». با کلیک بر روی این قسمت در کمال تعجب مشاهده می شود که برنامه های خانم رئیس تنها تا روز دهم بهمن ماه سال جاری بر روی خروجی سایت قرار گرفته و گویا پس از این تاریخ (که اتفاقا آغاز روند جدی شدن معضلات مردم جنوب شهر نیز از همان روز است)، خانم رئیس هیچ برنامه مدونی ندارند یا حداقل مردم را محرم برنامه های خود ندانسته اند!


بخش دیگری که این بار در ستون سمت راست پورتال سازمان خودنمایی می کند، بخشی است با عنوان «ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار». هر چند این بخش در نگاه نخست، این توقع را در مخاطب بوجود می آورد که با کلیک بر روی آن، از آخرین اقدامات عملیاتی سازمان حفاظت محیط زیست در قبال این پدیده باخبر شود اما بازهم مخاطب ناکام مانده و در بخش ابتدایی این صفحه به توصیه های ایمنی و پزشکی در معرض پدیده گرد و غبار بر می خورد!


پورتال سازمان در صفحه «ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار» به این سوال پاسخ می دهد که «در زمان بروز پدیده گرد و غبار چه باید کرد؟» توصیه هایی که با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی نیز می توان به آنها دست یافت.

دومین بخش که در این صفحه جلب توجه می کند، بخش اخبار است. اخباری که انتظار می رود به اقدامات و گام های موثر سازمان در مسیر حل معضل ریزگردها در استان های جنوبی اشاره کند، سعی دارد تا با تاسی از دولتمردان یازدهم، این بار نیز، یک معضل دیگر را به دوش دولت قبلی بیاندازد.

البته نگارنده در این مقال به دنبال مقصر اصلی نمی گردد و قرار نیست به تحلیل کیفی و مقایسه آماری اقدامات دولت قبل و دولت فعلی در این باره بپردازد، اما نکته حائز اهمیت آن است، در شرایطی که مردمِ قریب به ۶ استان کشور با این پدیده شوم دست و پنجه نرم می کنند، انداختن همه تقصیرها و کم کاری ها به گردن دولت قبلی چه مشکلی را حل می کند؟! آیا قرار است گرد و غبار هم سیاسی شود؟!

«وظایف دولت پیشین در مبحث گردوغبار چه می شود؟» و «انتظار داریم معضل ۸ ساله ریزگردهای خوزستان حل شود» عنوان مهمترین اخباری است که در این بخش قرار گرفته که اولی بازنشر گزارش روزنامه اعتماد است و دومی نیز به اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص یافته است.

در ستون سمت چپ صفحه اختصاصی «ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار» بخش دیگری وجود دارد با عنوان «تماس با دبیرخانه گرد و غبار» که مخاطب پس از ورود به این بخش تنها با یک آدرس تکراری (آدرس پستی سازمان) و یک شماره تماس مواجه می شود! که البته تماس های مکرر با این شماره نتیجه‌ای در بر نداشت و کسی پاسخگو نبود.


جالب توجه ترین بخش در ستون سمت راست این صفحه، قسمت اقدامات است که به دو بخش اقدامات ملی و بین المللی تقسیم شده است.

نتیجه حاصل از کلیک بر روی دو بخش اقدامات ملی و بین المللی در زیر آورده شده است:

اقدامات ملی: Error !

اقدامات بین المللی: ؛(javascript:void(۰

البته کلیک بر روی بخش های «طرح های تحقیقاتی انجام شده» و «تماس با ما» نیز نتیجه بهتری به مخاطب نمی دهد:

طرح های تحقیقاتی:
تماس با ما:

بررسی وضعیت موجود پورتال اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، مخاطب را به یکی از دو نتیجه زیر می رساند:

یا مسئولان این سازمان اصولا اعتقادی به پورتال و اطلاع رسانی از طریق وب سایت ندارند و دلیل سردرگمی و بی برنامگی اصلی ترین رسانه اطلاع رسانی سازمان به همین دلیل است یا اینکه براستی مدیران این سازمان حیاتی، برنامه جدی و مدونی برای پدیده گرد و غبار و ریزگردهای استان های جنوبی ندارند که در هر دو حالت عملکرد مدیران سازمان حفاظت محیط زیست غیرقابل دفاع و توجیه ناپذیر است.

و اما نتیجه نهایی بر عهده مردم و مخاطبان!
Share/Save/Bookmark