توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53561
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۰
چرا ۱۷ مرداد روز خبرنگار است؟
همه ساله 17 مردادماه با عنوان روز خبرنگار به حافظه تقویم‌ کشور سپرده شده است؛ اما آیا دلیل آن را می‌دانیم؟ مستند «خبرنگار» درباره این روز و شهید خبرنگار محمود صارمی است.
به گزارش خط نيوز، ۱۷ مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار کشورمان به همراه ۹ تن از دیپلمات‌های کنسولگری ایران در استان مزارشریف افغانستان است. بعد از حمله تروریستی حمله نیروهای طالبان به سفارت ایران و کشته شدن شهید صارمی، این تاریخ به عنوان روز خبرنگار در تقویم نامگذاری شده است.

حمید عبدالحسینی مستندساز کشورمان در جدید‌ترین مستند‌ خود به عنوان «خبرنگار» راوی داستان زندگی شهید خبرنگار محمود صارمی شده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره این مستند گفت: پیشنهاد ساخت اثری در مورد شهید خبرنگار محمود صارمی را برای نخستین بار وحید سماوات از خبرنگاران دوران دفاع مقدس با من درمیان گذاشت. البته در آن زمان همزمان چند سوژه و ایده برای تولید مستند با موضوع شهدا داشتم، ولی خبرنگار بودن شهید صارمی موجب شد تا او را برای ساخت مستند خودم انتخاب کنم.

عبدالحسینی افزود: از آنجایی که حوزه خبر اهمیت فراوانی دارد، پرداختن به یک شهید حوزه رسانه و خبرنگار بسیار مهم بود. تولید این مستند اقدامی دوجانبه محسوب می‌شود در کنار ادای دین به شهدای عزیز، مقام خبرنگاران نیز تکریم و بزرگ داشته می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: محوریت ما در جریان ساخت مستند «خبرنگار» نگاه به دوران زندگی شهید صارمی از دید اعضای خانواده او بود. ما در این مستند سعی کردیم تا این شهید بزرگوار را از نگاه خانواده خودش برای مخاطبان به تصویر بکشیم. به همین دلیل طی دیدار و ملاقاتی با خانواده این شهید عزیز، گفت‌وگوهایی را با همسر، برادر و فرزندش گرفتیم.

عبدالحسینی خاطرنشان کرد: علی‌رغم با اهمیت بودن حادثه تروریستی حمله به کنسولگری ایران در استان مزار شریف افغانستان تصاویر آرشیوی بسیار کمی در این زمینه وجود داشت و کار شاخصی هم در این زمینه ساخته نشده است. این مسائل موجب شد تا مستند «خبرنگار» را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه قبل از ساخت مستند، آشنایی نسبی با شهید صارمی داشته است، اضافه کرد: از دلایل مهم دیگری که موجب شد به ساخت این مستند گرایش پیدا کنم اطلاعات بسیار محدودی بود که در ارتباط با شهید صارمی وجود داشت و جای چنین اثری در عرصه سینمای مستند کشور خالی بود، البته آقای برزیده فیلمی را در مورد حادثه حمله به کنسولگری ساخته بودند.

این کارگردان یادآور شد: در جریان ساخت مستند «خبرنگار» که تحقیقات و پژوهش آن از مهرماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد، سعی کردیم تا از زاویه متفاوتی به شهید صارمی نگاه کنیم. خانواده او هم با در اختیار گذاشتن تصاویر آرشیوی و عکس‌هایی از دوران‌ها و مقاطع مختلف زندگی این شهید عزیز کمک فراوانی در ساخت این مستند به ما کردند.

وی اظهار داشت: مستند «خبرنگار» بیشتر به ویژگی‌های فردی و سجایای اخلاقی شهید صارمی به عنوان یک خبرنگار پرداخته است. در واقع در این مستند شاخصه‌هایی از عرصه‌های مختلف این شهید عزیز را از زبان همسر گرامی او برای مخاطبان بیان کردیم.

این کارگردان توضیح داد: بیشترین مسئله و مشکلی که در مسیر ساخت مستند «خبرنگار» با آن روبه‌رو بودم عدم حمایت برای اکران این مستند در فضاهای مختلف شهری از جمله جشنواره‌ها، سالن‌های نمایش و حتی تلویزیون است؛ زیرا نمایش عمومی آن می‌تواند در جهت یادآوری و معرفی هر چه بیشتر و بهتر شهید صارمی به مخاطبان عمل کند.

عبدالحسینی متذکر شد: شهید صارمی یکی از افراد نخبه در عرصه خبر و اطلاع رسانی بودند و همیشه از او به عنوان فردی پیشرو یاد شده است. او همواره با شجاعت و شهامت مثال‌زدنی در خط مقدم خبر فعالیت می‌کرد تا جایی که به صورت داوطلبانه خواستار حضور و فعالیت در مزارشریف افغانستان شد که در نهایت نیز توسط نیروهای طالبان در این منطقه به شهادت رسید.

این کارگردان در پایان عنوان کرد: مستند دیگری را با موضوع شهدا در دست تحقیق و پژوهش برای ساخت دارم. در این اثر نیز همانند مستند «خبرنگار» نگاهی ویژه و متفاوت به شهدا خواهم داشت که آن را هم با محوریت خانواده شهدا تولید می‌کنم.

منبع:فارس
Share/Save/Bookmark