توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63083
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۹
اواسط اسفند بازار گوشت اشباع می‌شود
گوشت‌قرمز از ابتدای سال جاری تاکنون کاهشی 40 درصدی را تجربه کرده، کاهشی که از نگاه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بیش از هر عاملی از کاهش قدرت خرید مردم و کاهش 30 درصدی کشتار دام ناشی شده است.
اواسط اسفند بازار گوشت اشباع می‌شود
گوشت‌قرمز از ابتدای سال جاری تاکنون کاهشی 40 درصدی را تجربه کرده، کاهشی که از نگاه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بیش از هر عاملی از کاهش قدرت خرید مردم و کاهش 30 درصدی کشتار دام ناشی شده است.

علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما دلایل دیگری از قبیل مهار قاچاق دام از مرزهای غربی کشور، کاهش نرخ ارز و کمتر شدن صرفه قاچاق، افزایش عرضه‌ دام و پیشی‌گرفتن آن بر تقاضای بازار را برای کاهش قیمت گوشت‌قرمز در یک سال اخیر برشمرد.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت باید کمتر از ارقام فعلی باشد، ادامه داد: سال گذشته مشکلات متعددی بر بازار گوشت قرمز حاکم بود و اجحافی غیرقابل انکار بر مردم وارد شد به نحوی که مصرف‌کننده بهره چندانی از گوشت قرمز نداشت و به دلیل ارزان¬تر بودن گوشت‌های وارداتی، مردم گرایش زیادی به این گوشت‌ها داشتند. در عین حال از آنجایی که مجوز صادرات دام داده شده بود، برخی سودجویان قاچاق را در پیش گرفتند حال آنکه دامدار پولی به جیب نزد.

ملکی اضافه کرد: در حال حاضر صادرات دام نداریم و قاچاق تا حدود زیادی مهار شده است. ما مخالف صادرات هستیم، چرا که در این صورت دامدار تمایلی به عرضه دام به بازار داخل ندارد که این مسئله منجر به کاهش عرضه و افزایش مجدد قیمت می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت‌ گوسفندی در خصوص عرضه مازاد دام گفت: عرضه مازاد به دلیل سنگین شدن دام‌هاست. دام سنگین در شهری مانند تهران جذب نمی‌شود و تقاضا ندارد. ما پیشنهاد دادیم گوشت دام‌هایی از قبیل میش و بز را دولت بخرد و ذخیره‌سازی کند. پادگان‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی، زندان‌ها و... می‌توانند از این گوشت‌های مازاد استفاده کنند. واردات گوشت هم می‌تواند قطع شود تا این گوشت‌های مازاد جذب بازار شوند و حتی دولت می‌تواند برای خرید این دام‌ها، یارانه بدهد.

به گفته ملکی در حال حاضر با انباشت دام قیمت‌ها کاهشی شده و دام‌های زیادی در مناطق گرمسیری آماده ذبح است. وی ادامه داد: از اواسط اسفند ماه بره ‌نو به بازار خواهد آمد و بازار اشباع خواهد شد.

وی اضافه کرد: قیمت دام سنگین نسبت به سال گذشته ۲۵ هزار تومان و دام سبک ۱۵ هزار تومان کاهش یافته و واردات گوشت بدون محدودیت و با ارز نیمایی ادامه دارد، اما چنانچه دلار رشد کند و قیمت این گوشت‌ها به گوشت داخلی نزدیک شود، مردم تمایلی به خرید گوشت وارداتی نخواهند داشت.

براساس اظهارات رئیس‌اتحادیه گوشت گوسفندی در حال حاضر هر کیلو شقه بدون دنبه ۷۹ تا ۸۲ هزار تومان قیمت دارد که فروشنده با ۱۰ درصد سود آن را عرضه می‌کند.

در خصوص کاهش 40 درصدی قیمت گوشت قرمز، آنچه به عنوان گزارش‌های میدانی نوشته شد حاکی از این بود که قیمت گوشت قرمز در هفته‌های گذشته روند کاهشی به خود گرفته و امروز در بازار تهران هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله 61 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود که تنها دلیل این کاهش، افزایش تولید داخل در ماه‌های گذشته بوده نه واردات. قیمت گوشت سال گذشته با وجود تأمین ارز 4هزار و 200تومانی و صرف 4هزار میلیارد تومان برای واردات گوشت، از کیلویی 45 هزار تومان به 120 هزار تومان افزایش یافت، اما امسال با اتکا به تولید داخلی که در استان‌ها وجود دارد، قیمت گوشت تقریباً متعادل شده و این هشدار جدی برای مسئولان است که به جای دوختن نگاه‌ها به واردات، حمایتشان را از تولیدکنندگان داخلی بیشتر و موانع تولید آن‌ها را برطرف کنند.

این گزارش اضافه کرد: کارشناسان بر این باورند که آزاد کردن صادرات گوشت قرمز موجب خواهد شد دوباره قیمت گوشت افزایش یابد، چرا که کشور در تولید این محصول خودکفا نیست و سالانه 150 هزار تن گوشت قرمز وارد می‌کند و به دلیل تجربه نامناسبی که در توزیع گوشت وارداتی تجربه کرده‌ایم، این احتمال وجود دارد که قیمت گوشت دوباره روند صعودی خود را ادامه دهد.
Share/Save/Bookmark