توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37343
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۱
از مصاحبه با بی‌بی‌سی تا دغدغه‌مندی جناحی
تمام ابتکارات «ابتکار»
رئیس سازمان محیط زیست اگر علاقه‌مند به اظهارنظر پیرامون مباحث و موضوعات خارج از حیطه اختیارات و تخصصش است، بر او حرجی نیست، اما باید بداند و یا اگر نمی‌داند باید به او متذکر شوند که نباید در مصاحبه با شبکه‌ای که دارای کلکسیونی از اقدامات خباثت آلود علیه ایرانیان است، از رقابت‌های سیاسی جناح‌های درون نظام سخن بگوید و یک دستاورد ملی را اهرمی برای یک جناح علیه جناح دیگر بداند.
تمام ابتکارات «ابتکار»
به گزارش خط نیوز، این روزها مانور و تردد انگلیسی‌ها در ایران افزایش یافته است؛ آن‌ها از یک سو برای مستندسازی پیرامون برنامه هسته‌ای، تیم خبری روانه تهران می‌کنند و از سوی دیگر سفارت خود را پس از چهار سال تعطیلی، بازگشایی می‌کنند.

اواسط ماه گذشته بود که سخنگوی وزارت ارشاد، خبر از صدور مجوز برای شبکه بی بی سی جهت برنامه سازی در ایران داد؛ این اقدام وزارت ارشاد اگرچه با مخالفت نمایندگان مردم در مجلس و برخی از شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای مواجه شد، اما این ابراز مخالفت‌ها نتوانست مانع از حضور بی بی سی در ایران شود و تیم رسانه‌ای وابسته به دربار سلطنتی انگلیس هفته گذشته برای انجام ماموریتی یک هفته‌ای لندن را به مقصد تهران ترک کرد.

اگرچه صدور مجوز برای بی‌بی‌سی که سابقه‌ای دیرینه در عنادورزی و خصومت با منافع و مصالح ایرانیان دارد، به هیچ وجه توجیه‌پذیر نبود و واکنش نمایندگان مجلس را نیز در پی داشت،اما اتفاق ناگوارتر از صدور مجوز برای بی بی سی، مصاحبه یک مقام دولتی با این شبکه معاند بود.

اواسط هفته گذشته،سایت شبکه‌ی تلویزیونی بی بی سی فارسی اقدام به انتشار عکس و متن مصاحبه معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با خبرنگار این شبکه کرد. فارغ از مباحث مطرح شده در این مصاحبه که برخی از آن‌ها چندان مطابقتی با منافع ملی ما ندارد، صرف مصاحبه یک مقام دولتی با شبکه‌ای که استراتژی و دستورکارش تخریب و تخطئه جمهوری اسلامی است، مذموم و ناپسند است.

رئیس سازمان محیط زیست که گویی بیش از رسیدگی به امور مربوطه و وظایف محوله همچون ارائه طرح برای کاهش آلودگی هوا، ساماندهی مشاغل آلاینده و کنترل ریزگردها، بیشتر به مباحث سیاسی و گشت و گذار در حواشی عالم سیاست علاقه مند است، در مصاحبه با شبکه معاند بی بی سی نیز ترک عادت نکرده و از هر دری سخن گفته غیر از امور مربوط به مسئولیتش.

وی در این مصاحبه پیرامون نقش ایران در منطقه، روابط ایران و همسایگانش، توافق وین و اهرمی که این توافق در اختیار اصلاح طلبان قرار می‌دهد، صحبت کرده است. بی‌بی‌سی همچنین نوشت که «او فاش کرد که کشورش برای "برقراری دیالوگ" از طریق کانال‌های دیپلماتیک با عربستان سعودی تلاش کرده است.»

اینکه بحث پیرامون مذاکرات هسته‌ای و روابط منطقه‌ای ایران، در کجای مسئولیت خانم ابتکار تعریف می‌شود، سوالی است که خود وی باید به آن پاسخ دهد؛ اما حتی اگر این بخش از مصاحبه ابتکار با بی بی سی قابل اغماض باشد، این قسمت از اظهاراتش که توافق هسته‌ای را به مثابه اهرمی برای یک جناح سیاسی در داخل جهت رویارویی با جناح مقابل می‌داند، به هیچ وجه قابل توجیه و چشم پوشی نیست.

وی اگر علاقه‌مند به اظهارنظر پیرامون مباحث و موضوعات خارج از حیطه اختیارات و تخصصش است، بر او حرجی نیست، اما باید بداند و یا اگر نمی‌داند باید به او متذکر شوند که نباید در مصاحبه با شبکه‌ای که دارای کلکسیونی از اقدامات خباثت آلود علیه ایرانیان است، از رقابت‌های سیاسی جناح‌های درون نظام سخن بگوید و یک دستاورد ملی را اهرمی برای یک جناح علیه جناح دیگر بداند.

پس از مصاحبه رئیس سازمان محیط زیست با شبکه معاند و تفرقه‌افکن بی‌بی‌سی، تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار توضیح علت این مصاحبه شدند؛ فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده، مجتبی رحماندوست، محمد صادق جوکار، روح‌الله عباسپور، احمد امیرآبادی فراهانی، احمد سالک، نمایندگان تهران، یزد، بوئین‌زهرا، قم‌‌ و اصفهان در تذکری به رئیس جمهور خواستار توضیح علت مصاحبه رئیس سازمان محیط زیست کشور با بی‌بی‌سی شدند.

البته اقدام خانم ابتکار و مشاوران و نزدیکانش در مصاحبه با شبکه معاند و تفرقه‌افکن بی بی سی، مسبوق به سابقه است؛ در آذرماه سال ۹۲ اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست، مصاحبه‌ای را با بی بی سی انجام داد؛ این مصاحبه در آن مقطع زمانی با اعتراض فعالان سیاسی و رسانه‌ای داخل کشور مواجه شد، اما مسئولان و دست اندرکاران سازمان محیط زیست نه تنها بابت مصاحبه خارج از عرف مشاور رئیس سازمان با یک شبکه معاند، عذرخواهی نکردند، بلکه اقدام به توجیه و طبیعی جلوه دادن مصاحبه مزبور کردند.

منبع: میزان
Share/Save/Bookmark