توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30818
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۵
مدیر انجمن کنترل تسلیحات آمریکا: مذاکرات هسته‌ای تمدید نمی‌شود
مدیر انجمن کنترل تسلیحات آمریکا گفته فکر نمی‌کند مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ تمدید شود.
مدیر انجمن کنترل تسلیحات آمریکا: مذاکرات هسته‌ای تمدید نمی‌شود
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خط نیوز ، «داریل کیمبال» مدیر انجمن کنترل تسلیحات آمریکا روز جمعه گفت فکر نمی‌کند مهلت تعیین شده ۲۴ نوامبر (سوم آذزماه) برای مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ تمدید شود.

خبرگزاری فرانسه ضمن اعلام این خبر افزود که وی علی‌رغم این پیش‌بینی کرده که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ممکن است با اعلام دست‌یابی به پیشرفت‌های محسوس اظهار کنند که خواستار زمان بیشتر برای حل و فصل جزئیات فنی مربوطه هستند.

پیش از این گزارش شده بود جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، سرپرست تیم مذاکره‌کننده گروه ۱+۵ روزهای ۹ و ۱۰ نوامبر در مسقط، پایتخت عمان با یکدیگر دیدار خواهند کرد. همچنین گزارش شد مذاکرات هسته‌ای بین دو طرف برای دست‌یابی به توافق جامع از روز ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان ماه) در وین، پایتخت اتریش آغاز می‌شود.

ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و امریکا- به علاوه آلمان ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ (سوم آذرماه) در شهر ژنو سوئیس به یک توافق هسته‌ای موقت مهم دست یافتند.

بر اساس این توافق که «طرح اقدام مشترک ژنو» نامیده می‌شود شش کشور نامبرده متعهد شدند در یک دوره ۶ ماهه برخی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند. در مقابل، ایران نیز پذیرفت تا در طول این مدت بخشی از فعالیت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند.

ایران در قالب بخشی از این توافق موقت از ۲۰ ژانویه و هم‌زمان با اجرایی شدن این توافق، غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد. جمهوری اسلامی سپس به رقیق و اکسید کردن ذخایر ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود پرداخت. ایران و ۶ کشور یادشده در ماه ژوئیه در تلاش برای حصول یک توافق هسته‌ای دائمی توافق کردند مذاکرات خود را تا ۲۴ نوامبر تمدید کنند.

پیش بینی می‌شود دو طرف درباره راه‌های رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران بحث و تبادل نظر کنند. حق ایران برای غنی سازی یکی از موارد مورد اختلاف طرفین است.








Share/Save/Bookmark