توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51978
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸
مدیر پیام رسان ایتا:
پیام‌رسان‌های داخلی ارتقا خواهند یافت
محسن غفاری، مدیر پیام رسان ایتا درباره ارتقاء پیام‌رسان‌های داخلی و مسدودسازی تلگرام توضیحاتی را ارائه داد.
پیام‌رسان‌های داخلی ارتقا خواهند یافت
به گزارش خط نيوز،‌ مسدودسازی تلگرام و کوچ مخاطبان به انواع پیام‌رسان‌های داخلی، دولت به فکر حمایت و ارتقاء پیام‌رسان‌های داخلی افتاد. بعد از مسدودسازی تلگرام و کوچ مخاطبان به انواع پیام‌رسان‌های داخلی، دولت به فکر حمایت و ارتقاء پیام‌رسان‌های داخلی افتاد. همچنین مدیران و دست‌اندرکاران این پیام‌رسان‌ها با تلاش بی‌وفقه در حال ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی خود به مردم هستند. در این رابطه با آقای محسن غفاری، مدیر پیام رسان ایتا به گفتگو پرداختیم.

پیام‌رسان ایتا در بدو ورود شبیه به تلگرام است. این مسأله آگاهانه بوده است؟
بالاخره ذائقه ایرانی مدت‌ها با این پیام‌رسان هماهنگ شده است. بالطبع کوچ از یک ذائقه به ذائقه دیگر برای مخاطب سخت است. نمی‌شود گفت که جنبه منفی است، چون دیگران استراتژی ما را موفق دیدند و در نتیجه دنبال کردند. با توجه به استقبال خوبی که از پیام‌رسان ما شد سایر پیام‌رسان‌ها نیز سعی کردند ظاهرشان را مثل تلگرام کنند.

در حال حاضر توانایی جذب چه تعداد کاربر را دارید؟
در حال حاضر حدود دو میلیون کاربر داریم. البته مقداری کاربر ریزشی داشته‌ایم. در کافه بازار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از کاربرانمان فعال‌اند. ظرفیت ما در حال حاضر با ارتقایی که در این زمینه داده‌ایم تا پنج میلیون نفر است. اگر باز هم استقبال شود و از پنج میلیون مخاطب فراتر رویم سیستم سخت‌افزاری خود را ارتقاء می‌دهیم. ارتقاء در این زمینه هزینه زیادی دارد و شرکتی خصوصی مثل ما نمی‌تواند ریسک کند و بعد با عدم نتیجه مواجه شود.

سیاست ما این است که به نسبت اقبال مخاطب زیرساخت سخت‌افزاری خود را بالا ببریم. تاکنون بر اساس اقبال مخاطبان، دو مرحله این ارتقاء را داشته‌ایم. همچنین سعی در جذب بودجه داریم. ساخت پیام‌رسان به این سادگی‌ها نیست که با زدن یک شاسی محقق شود. بلکه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعدد دارد و حتی سیستم‌های کشور باید برای این مسأله ارتقاء پیدا کند که با همکاری و تعامل این نتیجه محقق خواهد شد.
تولد پیام‌رسان در ایران به عقیده من از دی‌ماه سال گذشته که تلگرام مسدود شد اتفاق افتاد. آن زمان بود که به فکر افتادیم که این همه مخاطب را در چه پیام‌رسانی باید پشتیبانی کنیم. عمر پیام‌رسان‌های ایرانی بیش از پنج ماه نیست. به استثنا سروش و برخی دیگر که حدود دوسال پیش ایجاد شدند، اما تجربه میلیونی و تراکنش فعلی را نداشتند.

سرعت کم و کندی پیام‌رسان شما بخشی از نارضایتی‌ها را شکل داده. آیا در آینده این مشکل کندی حل خواهد شد؟
تلگرام هم در اوایل بسیار کند بود و دلیلش این بود که تلگرام می‌توانست فایل را جا‌به‌جا کند، اما واتس آپ نمی‌توانست.
من به همین دلیل تلگرام را نصب کردم تا بتوانم فایل‌هایم را برای دیگران ارسال کنم. اما به قدری کند بود که آن را پاک کردم. بالاخره تلگرام چهار الی پنج سال از مردم ایران تجربه کسب کرده و روز به روز خودش را ارتقا داده و قابلیت‌های مختلفی را اضافه کرده است.

الان که می‌خواهیم به پیام‌رسان داخلی روی بیاوریم با توجه به مشکلات زیرساختی و عدم تجربه در این زمینه بالطبع این گونه اتفاقات طبیعی است و نیازمند صبر است چه در مردم و چه در مسوولان و رسانه‌ها.

اگر واقعاً قرار است یک تکنولوژی بومی شود کار سختی داریم مثل انرژی هسته‌ای. به‌ویژه که تکنولوژی پیام‌رسان بسیار پیشرفته است و اگر راحت بود تا الان همه پیام‌رسان تولید می‌کردند و ده‌ها میلیون نفر را پوشش می‌دادند.

الان در عرصه بین‌الملل پیام‌رسان‌ها به فروش می‌رسند و هنگام فروش می‌گویند مثلاً این پیام‌رسان یک میلیون یا پنج میلیون نفر را پشتیبانی می‌کند و نه بیشتر آن هم در قبال هزینه‌های هنگفت. این عرف کار در جهان است و در حال حاضر در دنیا چهار یا پنج پیام‌رسان این خدمات را ارائه می‌دهند. بومی کردن این تکنولوژی در ایران قطعاً هم برای اقتصاد ما و هم برای سیستم کشور خوب است و تلاش‌هایی دارد می‌شود.

کندی‌ها و قطعی‌هایی که شاهد هستیم بخشی به عدم تجربه ما برمی‌گردد و بخشی نیز به دلیل قدرت کم زیرساخت‌های ما نسبت به خارج از کشور است؛ که این مسائل را باید به تدریج ارتقاء دهیم. تا الان نیز بسیاری از این مشکلات را حل کرده‌ایم.

شما برای جذب مخاطب چه تلاش‌هایی کرده‌اید؟
تاکنون تقریباً هیچ تلاشی نکرده‌ایم. پیام‌رسان ما جز پیام‌رسان‌های حمایتی نبود و در رسانه‌ها اسمی از آن نبود. به دلیل شباهت ما به تلگرام مخاطب استقبال کرد و مسوولان نیز ما را در پیام‌رسان‌های حمایتی آوردند. استراتژی ما این بود که شبیه به تلگرام باشیم و مخاطب همان امکاناتی که در تلگرام داشته را دارا باشد.

مهم‌ترین اقدامات شما برای ارتقای پیام‌رسان ایتا تاکنون چه بوده و در آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
در حال حاضر در حال اضافه کردن قابلیت ابرگروه هستیم. محدودیت افراد در گروه‌ها را از بین خواهیم برد و یا محدودیت را خیلی کم خواهیم کرد. ابرگروه قابلیت خیلی مهمی است. قابلیت‌های دیگر هم مثل بات‌ها و ... به مرور اضافه خواهد شد. خدمات بومی مثل پرداخت و ... نیز در آینده در دستور کارمان است.

بحث حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی که اخیراً مطرح است، مثل بحث وام پنج میلیاردی یا ... تا چه اندازه در عمل محقق شده است؟
بخشی در جریان است و بخشی کارایی ندارد. دادن وام طول می‌کشد و کسانی که از قدیم در این زمینه اقدام کرده‌اند وام را دریافت کرده‌اند. ما در این زمینه اقدامی نکردیم. چون تازه جزو پیام‌رسان‌های حمایتی شده‌ایم.

پهنای باند را هم داده‌اند. رَک را هم داده‌اند، اما در دیتاسنتری که برای ما فعلاً کارایی ندارد. قول‌هایی هم درباره پردازش سرور داده‌اند که به صورت اجاره و موقت بدهند که هنوز محقق نشده است. یکی از دلایل محقق نشدن هم مقتضیات زمان‌بر اداری کشور ماست.

دولت تاکنون به پیام‌رسان شما چه کمک‌هایی کرده است؟
در زیرساخت‌ها از جهت پهنای باند خیلی با ما راه آمدند و جای تشکر دارد. در بحث‌های پردازش کمکی تا الان نکرده‌اند. قول دادند که مقداری سرور در حد ۱۰ یا ۱۵ عدد به صورت اجاره‌ای به ما بدهند که هنوز محقق نشده است. بیش از این کمک خاصی نبوده است.

ما به‌عنوان یک شرکت خصوصی توقع آن چنانی از دولت نداریم. معتقدم این که دولت بیاید یک سخت‌افزار رایگان در اختیار ما بگذارد بی‌معنی است مگر این که دولت به‌عنوان یک امر ملی در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام بدهد و پول بیت‌المال را در این زمینه شریک کند. وگرنه پول بلاعوض دادن به شرکت‌های خصوصی بی‌معناست. چون بیت‌المال است. البته ما موافقیم که دولت پای کار بیاید و کل زیر ساخت را تأمین کند.
در این صورت ما پیام‌رسانمان را در اختیار می‌گذاریم تا یک تعامل خصوصی- دولتی را ایجاد کنیم. بالاخره پیام‌رسان برای دولت هم می‌تواند درآمدزا باشد. اما تاکنون پیشنهادی در این جهت نداشته‌ایم.

حتی دولت می‌تواند یک یا دو پیام‌رسان را کلاً خریداری کند و در ادامه درصدی از سهام پیام‌رسان خودش را در بورس ارائه کند. مثل سایر شرکت‌ها.

دولت اعلام کرد که از پنج پیام‌رسان حمایت می‌کند. اما نام پیام‌رسان شما در این بین نیست. علت چیست؟
یک علت این است که ما دیرتر به این عرصه ورود کردیم. این پیام‌رسان‌ها از ماه‌ها پیش در این زمینه اقدام کردند و دولت هم بررسی‌های لازم را انجام داد و تصمیم گرفت به آن‌ها وام بدهد. اما پیام‌رسان ما چند هفته قبل از سال جدید رونمایی و عرضه شد.

اما قبل از این جزو حمایتی‌ها نبودیم. علت دیگر هم این است که باید مدتی می‌گذشت تا خودمان را ثابت کنیم. وقتی مخاطب ما به بالای یک میلیون نفر رسید مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که پیام‌رسان ایتا نیز جزو پیام‌رسان‌های مورد حمایت است. در حال حاضر ما جزو حمایتی‌ها هستیم و رسماً هم اعلام کرده‌اند.

منبع:صبح نو
Share/Save/Bookmark