توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 39486
سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۰
ارتقاء قدرت انتخاب مردم در پوشش زیبا، داخلی و عفیف
اگر بگوییم عمده" تهاجم" در قالب" تهاجم فرهنگی" متمرکز شده و محوریت بغض دشمن بر امور فرهنگی بنا نهاده شده حرفی بی‌راهه نگفته‌­ایم. با این پیش‌­فرض می­‌توان ترویج سبک زندگی را به­ عنوان یکی از تکالیف مهم فرهنگی در جامعه تلقی کرد.
ارتقاء قدرت انتخاب مردم در پوشش زیبا، داخلی و عفیف
به گزارش خط نیوز به نقل از جام نیـوز، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در یادداشتی به بررسی موضوع تهاجم فرهنگی در مد و لباس پرداخت.
متن یاداشت به این شرح است:

«اگر بگوییم عمده" تهاجم" در قالب" تهاجم فرهنگی" متمرکز شده و محوریت بغض دشمن بر امور فرهنگی بنا نهاده شده حرفی بی‌راهه نگفته‌­ایم. با این پیش‌­فرض می‌­توان ترویج سبک زندگی را به­ عنوان یکی از تکالیف مهم فرهنگی در جامعه تلقی کرد. سبک زندگی دارای شئونات و ویژگی­ های گوناگونی است که با فرهنگ‌­ها، روش­‌ها، رفتارها و رویه‌­ها شکل گرفته و در قالب­‌های مختلف و با نام­‌های متفاوت به­‌ویژه در قالب" مد " در جوامع جاری می­‌شود.

تهاجم صرف‌­نظر از شکل آن در ذات خود دارای ابعاد مختلفی است که شاید مهم­‌ترین آن در قالب وابستگی نمایان شده و ملت­ها را بر اساس داده ­های خود مدیریت و اهداف ذاتی خود را عملی می­ سازد.

در مقابل، یکی از ویژگی­‌های مهم و بارز در ساختار مقاومتی، استقلال و عدم وابستگی و خودباختگی است.

با این مقدمه و برشمردن شکل­‌های مختلف سبک زندگی و پذیرش تنوع و تغییر در مقاطع و شرایط مختلف با نام"مد" باید پذیرفت که سبک زندگی در اصل و شیوه بکارگیری آن در صورت­ های مختلف به خصوص در حوزه مد و لباس همواره در معرض این واقعیت قرار داشته و می‌­تواند در ساختار فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کشور نقش جدی ایفا نماید.

پاسخ به این مهم و پیدا کردن راه اصولی نیاز به درنوردیدن زمان، مکان و علوم ندارد. اقتصاد مقاومتی اقدامی تاکتیکی نیست بلکه ایجاد یک نگاه و نگرش اصولی است که توجه به آن وابستگی را از بین می‌­برد.

حوزه مد و لباس از فاکتورهای بسیار مهم و تأثیرگذار در این مجموعه است. مقام معظم رهبری با نگاهی اصولی و محوری مد را تأیید کرده و موافقت خود را با آن اعلام فرموده و قیدی اساسی به عنوان داخلی­ بودن بر آن نهادند که هم اکنون در قالب کلامی دیگر با عنوان اقتصاد مقاومتی متبلور شده است.

اقتصاد مقاومتی، مقاوم ­سازی همه امور اعم از سبک زندگی با تمامی زیر شاخه­های آن به ویژه مد و لباس با شرط داخلی بودن و پویایی آن در عرصه جهانی است به طوری که از مناسبات طوری استفاده شود که وابستگی­‌های تهدیدآمیز و خطرساز کاهش یافته و روی دیگری از آن یعنی استقلال و قطع وابستگی نمایان گردد.

خوشبختانه مدتی است که با نگاه عمیق و باور ظرفیت­‌های داخلی و اتکاء به اساتید، دانشگاهیان، هنرمندان، طراحان، تولیدکنندگان، صنعت و سایر دست­اندرکاران حوزه مد و لباس و اعتماد مسئولان مختلف کشور شرایط توسعه اقتصاد مقاومتی در مد و لباس فراهم شده و نشانه‌­هایی را می توان به راحتی در جامعه ملاحظه کرد. شاید تا پیش از این دسترسی به طرح ­های زیبا و با کیفیت داخلی کمی با سختی روبرو بود. اما مشارکت دانشگاهیان، خلاقیت طراحان، تلاش تولیدکنندگان و همکاری مسئولان سختی­‌ها را کاهش داده و باعث شده نمونه‌­های رنگارنگ، زیبا و با کیفیت و منطبق با ارزش های ملی و دینی را به طور گسترده کنارمان ببینیم. این اقدامات در حالی شکل می گیرد که توان انتخاب مردم نیز هر روزه افزایش پیدا کرده و با اعتماد به اهالی این حوزه شاهد ارتقاء قدرت انتخاب مردم در پوشش زیبا، داخلی و در عین حال عفیف هستیم.

مد و لباس به لحاظ گستردگی از متغیرهای درون­‌زا است که در مقابل متغیرهای برون‌­زا دارای ویژگی­‌های ارزشمند به ویژه خودکفایی است. این حوزه به دلیل داشتن فرآیندی گسترده و البته تأثیرگذار تلاشی مضاعف را می­‌طلبد که با توجه بیشتر به آن نتایج ارزشمندی را به بار خواهد نشاند.

حوزه مد و لباس در مدت کوتاه عمر خود، با ایجاد راه‌­های قانونی همه جانبه توانسته تأثیرگذاری خود را به اثبات برساند. حال که تمامی تلاش­‌ها در گام اولیه مؤثر افتاده و اقتصاد مقاومتی نیز چراغ راه همه حوزه قلمداد شده جامعه مد و لباس جلودار تمام حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی آمادگی خود را برای ایفای این مهم اعلام می­‌دارد./ فارس
Share/Save/Bookmark