توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 52166
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۴
دلیل اصلی حوادث آزادراه ساوه - همدان چیست؟
همدان به عنوان یکی از مسیرهای شریانی کشور با حجم ترافیکی بالا در طول سال های اخیر شاهد بروز حوادث رانندگی تلخ و مرگبار بوده است.
دلیل اصلی حوادث آزادراه ساوه - همدان چیست؟
به گزارش خط نيوز به نقل از ایرنا، احداث آزادراه ساوه به همدان که آزادراه کربلا هم نامیده می شود به طول 175 کیلومتر از سال 1380 آغاز شد اما تکمیل آن افزون بر 11 سال به درازا کشید و سرانجام در بهار سال 1392 به بهره برداری رسید.

ایجاد آزاد راه ساوه - همدان با رویکرد تسهیل تردد ایمن هموطنان به زیر بار ترافیکی رفته اما آمار موجود نشان می دهد که میزان سوانح رانندگی منجر به مرگ در این مسیر شریانی همواره سبب داغدار شدن بسیاری از خانواده ها شده است.
در یکی از تلخ ترین سوانح رانندگی که حدود 10 روز پیش به وقوع پیوست، کودکان دوقلوی معصوم،‌ در چشم به هم زدنی با واژگونی خودروی پیکان، پدر و مادرشان را از دست دادند و حالا آنها با رنج یتیمی و بی سرپرستی روزگار می گذرانند.
بر اساس اعلام فرمانده پلیس راه آزاد راه ساوه - همدان، پارسال در این مسیر 40 نفر از هموطنان به دلیل شدت سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گفته سروان مجتبی شاکری در 2 ماه نخست امسال نیز 13 نفر از شهروندان در حوادث رانندگی این آزادراه که 90 کیلومتر از آن در محدوده استحفاظی شهرستان ساوه قرار دارد، جان باختند.به گفته این مسئول، 70 درصد از حوادث رانندگی آزاد راه ساوه - همدان به دلیل واژگونی خودروها بوده که دلایل اصلی آن نیز از سوی کارشناسان خستگی، خواب آلودگی و کم توجهی رانندگان به جلو اعلام شده است.

وی گفت: اغلب رانندگان از مسیرهای طولانی به خصوص از سمت غرب کشور به آزاد راه ساوه - همدان می رسند اما به دلیل نبود امکاناتی چون مجتمع های خدماتی و رفاهی دچار خستگی می شوند.سروان حسنوند فرمانده پلیس راه جاده های قدیم شهرستان ساوه در این خصوص معتقد است که مشکل اصلی اتوبان ساوه - همدان نبود امکاناتی مانند استراحتگاه، پمپ بنزین و مجتمع های خدمات رفاهی است.

وی افزود: بخش بزرگی از سوانح رانندگی در آزاد راه ساوه - همدان ناشی از واژگونی خودروها است که این عامل نیز به دلایلی چون خستگی و خواب آلودگی رخ می دهد.سروان حسنوند افزود: ریشه اصلی خستگی و خواب آلودگی رانندگان نیز به دلیل نبود مجتمع های خدمات رفاهی و پمپ بنزین است و در صورت وجود چنین مراکزی،‌ رانندگان امکان توقف و استراحت برای دقایقی را خواهند داشت و در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که از حجم واژگونی خودروها کاسته شود.

وی افزود: در آزادراه ساوه - همدان (محدوده استحفاظی شهرستان ساوه) تنها یک مجتمع خدمات رفاهی آن هم در ضلع مخالف آزاد راه وجود دارد و در این مجتمع هم فقط یک پمپ بنزین سیار وجود دارد که راننده را ناگزیر می کند برای رسیدن به این مجتمع از مسیر همدان - ساوه، حدود پنج کیلومتر را از زیرگذر طی کند که اغلب خودروها ترجیح می دهند این کار را انجام ندهند و مستقیم به طرف تهران حرکت کنند که همین مساله سبب خستگی راننده می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا 2 لاین بودن این آزادراه یک نقص به حساب می آید یا خیر، اظهار کرد: آزادراه تعریف خاص خود را دارد و دست کم باید 2 لاین به علاوه شانه داشته باشد که در اتوبان ساوه - همدان این موارد رعایت شده اما مشکل اصلی، نبود امکانات رفاهی مانند جایگاه سوخت و استراحتگاه است.

سروان حسنوند همچنین گمانه زنی ها در مورد افزایش نرخ تعرفه عوارضی اتوبان ساوه - همدان و به تبع آن افزایش تردد خودروهای سنگین از جاده قدیم ساوه - همدان با هدف پرداخت نکردن عوارضی را دلیل قانع کننده ای ندانست و گفت: تعرفه ها از سوی وزارت راه و شهرسازی و بر اساس کارشناسی های لازم افزایش یافته ضمن اینکه به آن شدت و حدتی که بیان می شود،‌ بار ترافیکی آزاد راه به جاده قدیم منتقل نشده است.

وی تاکید کرد که از پنج سال پیش تاکنون همواره نسبت به نبود مجتمع های خدمات رفاهی و جایگاه عرضه سوخت در آزادراه ساوه - همدان نگرانی هایی داشته و رفع این نواقص کمک بزرگی به کاهش سوانح رانندگی در این مسیر می کند.

**‌ تاکید بر لزوم اجرای اصلاحات زیرساختی در آزادراه
دادستان ساوه نیزگفت: با پیش بینی امکانات زیر ساختی لازم از جمله استقرار مجتمع های خدمات رفاهی و جایگاه عرضه سوخت در آزاد راه ساوه - همدان می توان از بروز سوانح تلخ رانندگی در این مسیر شریانی کاست.
مجید علیپور گفت: اگر اصلاحات لازم به موقع در این مسیر آزادراهی صورت نگیرد،‌ بر شمار حوادث رانندگی افزوده خواهد شد بنابراین ضرورت دارد که در نشست های تخصصی نسبت به رفع این نواقص تصمیم گیری شود.

فرماندار ساوه نیز بر ضرورت تقویت استانداردهای لازم در این آزادراه تاکید کرد.محمد بهاروند گفت: باید با تعامل و بهره گیری از توان فرهنگی و اجرایی دستگاه ها و مسئولان، حوادث ترافیکی این مسیر را کاهش داد چرا که جان و مال همه هموطنان عزیز و ارزشمند است.

وی افزود: آزاد راه ساوه - همدان به دلیل اقلیم خشک باید در زمینه امکانات رفاهی و مجتمع های خدماتی غنی شود تا برای رانندگان کسالت آور و خسته کننده نباشد و بدین ترتیب حوادث مرگبار ترافیکی در این مسیر رخ ندهد.
فرماندار ساوه در خصوص احداث مجتمع های خدمات رفاهی در این آزادراه به خصوص مسیر همدان به طرف ساوه،‌ گفت: چند متقاضی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی در این آزاد راه اعلام آمادگی کرده اند اما فرایند کار با کندی پیش می رود و این درخواست ها تاکنون از طرف اداره راه و شهرسازی استان مرکزی به نتیجه نهایی نرسیده است.

بهاروند اظهار کرد: ایجاد پایگاه های امداد جاده ای، اصلاح شیب های شیروانی آزادراه، حذف خطوط شیارهای لرزاننده و تبدیل گاردریل به نیوجرسی در طول مسیر از مواردی است که باید هر چه زودتر برای آزاد راه ساوه - همدان انجام شود.
به هر حال قرار است در هفته جاری نشستی در رابطه با حادثه خیز بودن آزادراه ساوه به همدان با حضور مسئولان استانی در فرمانداری ساوه تشکیل شود که امید است خروجی این نشست به نفع جان و مال شهروندان و هموطنانی که این مسیر را برای تردد انتخاب می کنند،‌ رقم بخورد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اعمال قانون به تنهایی برای بازدارندگی حجم سوانح رانندگی در این آزاد راه کفایت نمی کند و باید در حوزه زیرساختی این مسیر شریانی امکاناتی ایجاد کرد.
ساوه با موقعیتی که در جغرافیای ایران دارد،‌ محور اصلی برای اتصال شمال و جنوب و نیز غرب و مرکز کشور است و روزانه هزاران خودرو از محورهای این شهرستان تردد می کنند.
Share/Save/Bookmark