توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47676
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۳
برچسب گرانی بر میوه بازار عید
در حالی که میوه بازار عید برچسب گرانی دارد، مسئولان قیمت میوه را در این روزهای پایانی سال به تعیین قیمت توسط بازار و به اصطلاح کف بازار منوط کرده‌اند.
برچسب گرانی بر میوه بازار عید
به گزارش خط نيوز به نقل از تسنیم با نزدیک شدن به روزهای آخر سال و آغاز سال جدید، مردم سراسر ایران زمین خود را برای جشنهای نوروز آماده می‌کنند اما در سالهای اخیر سال جدید با گرانی و افزایش قیمتها همراه بوده است که در بازار عیدی میوه، آجیل و خشکبار و شیرینی که از جز ضروریات سال نو هستند داغ گرانی را بر گردن دارند.

میوه در کنار شیرینی و آجیل و خشکبار جز جدانشدنی دید و بازدیدهای سال نو است که در روزهای پایانی هر سال با معضل گرانی روبه‌رو می‌شود و امسال نیز با توجه به سرمازدگی باغات شمال کشور، اسب گرانی میوه افسار پاره کرده و میوه‌ای همچون پرتغال تا 10هزار تومان برای هر کیلو افزایش قیمت داشت.

رسم گرانی پایان سال و کاهش تولیدات باغی به‌دلیل سرمای زمستان سبب شده که میوه به‌عنوان پرمصرفترین قلم در روزهای سال نو گرانتر از همیشه عرضه شود و تهیه میوه با کیفیت و با قیمت معقول به دغدغه بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شود تا آنجا که مسئولان در گفت‌وگو با خبرنگاران به صف شده‌اند تا شاید بتوانند این افزایش قیمت را مهار کنند.

معاون قائم مقام سازمان میادین و تره‌بار کرمانشاه در این رابطه گفت: چهار تن سیب برای شب عید کرمانشاه خریداری و در سردخانه زاگرس کرمانشاه ذخیره شده است و هفتصد تن پرتقال نیز خریداری خواهد شد.

هاشم رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه از خرید پرتقال از استانهای جنوبی کشور خبرداد و افزود: ابتدا قرارداد خرید پرتقال با استانهای شمالی منعقد شد که به‌دلیل سرمازدگی محصولات باغی در این منطقه این قرارداد فسخ شد و ستاد تنظیم بازار سازمان میادین میوه و تره‌بار در حال خرید 700 تن پرتقال بوده که این پرتقالها از نوع «والنسیا» و از باغات جنوب کشور خریداری شده است.

وی در مورد قیمت و نرخ میوه‌های ذخیره‌سازی شده گفت: ستاد تنظیم بازار قیمتها را براساس نرخ بازار تعیین می‌کند و این میوه‌ها به نرخ تعاونی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که کمیته نرخ‌گذاری کار قیمت‌گذاری بر اجناس را انجام داده و این اقلام زیر قیمت بازار عرضه می‌شود.

وی از عرضه میوه‌های ذخیره شده توسط اتحادیه‌های میوه‌فروشی خبرداد و اظهار کرد: 20 نقطه در سطح شهر کرمانشاه مشخص شده که این میوه‌ها با نرخ تعاونی در آنجا عرضه خواهد شد.
معاون سازمان میادین و تره‌بار کرمانشاه از تشکیل گشتهای نظارتی و مشترک برای نظارت بر بازار خبرداد و افزود: این گشتها با مشارکت سازمان تعزیرات، اتاق اصناف، سازمان صنعت معدن و تجارت و سازمان میادین و تره‌بار تشکیل می‌شود.

تعیین قیمت سیب و پرتقال عید در کرمانشاه براساس بازار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای تأمین میوه عید گفت: تاکنون 93 تن پرتقال در سرد‌خانه‌های استان کرمانشاه ذخیره‌سازی شده است.خسرو شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه درخواست افزایش سهمیه برای پرتقال استان ارائه شده است گفت: در مرحله نخست سهمیه استان 550 تن بود که خواستار افزایش آن به 700 تن شدیم.

شهبازی از خرید پرتقال مورد نیاز استان از شهرهای جنوبی خبرداد و افزود: با توجه به سرمازدگی محصولات باغی در شمال کشور از شهرهایی جنوبی اقدام به خریداری میوه کرده‌ایم.

وی با اشاره به تأمین سیب مورد نیاز استان کرمانشاه برای روزهای نخست سال جدید بیان کرد: این مقدار شامل 70 درصد سیب زرد و 30 درصد سیب قرمز بوده که از ارومیه خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه قیمت میوه در زمان عرضه آن توسط بازار مشخص می‌شود اظهار کرد: سیب به قیمت 2900 تومان و پرتقال به قیمت کیلویی 3700 تومان خریداری و ذخیره شده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در مورد نظارت بر بازار عید گفت: اکنون مواد خوراکی همچون برنج و شکر با نرخ مصوب در سطح فروشگاه‌ها توزیع می‌شود و نظارت ویژه‌ای بر عرضه آنها انجام می‌شود.

عباس سجادی‌‌راد در کرمانشاه افزود: در اجرای برنامه‌های خدمات سفر بازرسان از نظر تعداد و نظارت مستمر افزایش می‌یابند به طوری که تعداد بازرسان و نظارتها نسبت به محله‌های مورد نیاز و شرایط موجود افزایش می‌یابد و در این راستا با سایر ادارات و سازمانها نیز همکاری‌هایی انجام می‌شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: در اجرای برنامه تنظیم بازار و شرح وظایف سازمانی صنعت، معدن و تجارت در حوزه نظارتی نظارت به صورت مستمر در قالب گشت مشترک با سایر ادارات و مسئولان مربوطه همچون اصناف، تعزیرات، غذا و دارو، اتحادیه‌های صنفی، استاندارد و سازمانهای مردم نهاد انجام می‌شود.

وی به تلفن 124 جهت ارائه گزارشهای مربوط به تخلف در واحدهای صنفی اشاره کرد و گفت: در این نوع تماسها محل و نوع تخلف ذکر و در صورت صحت پرونده‌سازی می‌شود و در غیر این صورت پیگیری ادامه پیدا نمی‌کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه با بیان اینکه نظارت تعزیرات بر بازار عید از اول اسفند شروع شده است و تا 15 فروردین 96 ادامه دارد گفت: براساس سیاستهای سازمان تعزیرات، این سازمان در ایام اسفند ماه و تعطیلات نوروزی سال 96 حضوری فعال در صبح و بعد از ظهر در سطح بازار خواهد داشت.

داریوش جودکی از تشدید فعالیت گشتهای مشترک با همکاری دستگاههای نظارتی از ابتدای اسفند‌ماه امسال خبرداد و گفت: سازمان تعزیرات به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات و رضایتمندی مردم به‌طور محسوس در قالب گشتهای سیار و به‌طور غیرمحسوس در بازار حضور دارد.

وی با بیان اینکه اولویت نظارت در این طرح در سه گروه کالا و خدمات، بهداشت و درمان و قاچاق کالا و ارز است، عنوان کرد: میدانهای میوه و تره‌بار در کنار سایر مراکز همچون مراکز اسکان، پذیرایی و اقامتی، هتلها، اماکن تاریخی، تفریحی و فرهنگی، شرکتهای مسافرتی و آژانسها تحت بازرسی قرار خواهند گرفت.

سفره‌هایی که هر روز کوچکتر می‌شود امسال نیز با گرانی اقلام مصرفی به‌ویژه میوه عید کوچکتر شده است و چشم امید مردم به کف بازاری ست که امیدوارند منصف‌تر از مردان بازار باشد.
Share/Save/Bookmark