توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30395
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۱
بازگشت وزرای کُرد به کابینه عبادی
کابینه عراق تکمیل شد/ محمد الغبان وزیر کشور؛ خالد العبیدی وزیر دفاع+زندگینامه
سرانجام پس از گذشت بیش از یک ماه از خلأ در پست های امنیتی، پارلمان عراق امروز تکلیف پست‌های امنیتی را مشخص کرد و پرونده کابینه حیدرالعبادی بسته شد.
کابینه عراق تکمیل شد/ محمد الغبان وزیر کشور؛ خالد العبیدی وزیر دفاع+زندگینامه
به گزارش خط نیوز به نقل از تسنیم ، جلسه پارلمان عراق امروز با حضور حیدرالعبادی و ۲۶۱ تن از نمایندگان برگزار شد. این بیست و دومین جلسه پارلمان جدید عراق بود که برای رای اعتماد به برخی از وزرای کابینه عبادی که از پارلمان رای اعتماد کسب نکرده بودند، برگزار شد.

عبادی پیش از این اعلام کرده بود که اسامی وزرای امنیتی آماده است و وی می‌تواند آن را امروز به پارلمان ارائه دهد. نمایندگان پارلمان عراق هفدهم شهریورماه به وزرای پیشنهای حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور رای اعتماد داده بودند.

وزیر کشور به شیعیان و دفاع به اهل سنت رسید

در جلسه رای گیری امروز "محمد سالم الغبان" از ائتلاف همپیمانی ملی (شیعیان) با ۱۹۷ رای وزیر کشور و خالد العبیدی وابسته به ائتلاف اهل سنت(ائتلاف نیروهای عراقی) با ۱۷۳ رای وزیر دفاع عراق انتخاب شدند.

در جلسه رای گیری امروز هوشیار زیباری به عنوان وزیر دارایی از پارلمان رای اعتماد گرفت. وی قبلا سمت معاون نخست وزیر عراق را بر عهده داشت که کُردها خواستار تغییرتی در کابینه شدند. خبرگزاری تسنیم پیش از این از تغییرات در کابینه حیدرالبعادی خبر داده بود.

روژ شاویس نیز به جای هوشیار زیباری معاون نخست وزیر عراق شد و از پارلمان رای اعتماد گرفت. بر اساس این گزارش، جاسم محمد وزیر امور مهاجرت‎، فریاد راوندزی وزیر فرهنگ‎، عادل شرشاب وزیرگردشگری و بیان نوری وزیر امور زنان را برعهده گرفتند.

سوگند وزرای کُرد در صحن پارلمان

وزرای کُرد عراق پس از کسب رای اعتماد نمایندگان، در صحن پارلمان سوگند یاد کردند.

بیوگرافی وزیر کشور

محمد سالم الغبان وزیر کشور جدید در سال ۱۹۶۱ میلادی در بغداد به دنیا آمده و تحصیلات خود را در زمینه علوم اسلامی به پایان برده است، وی در سال ۱۹۷۹ توسط رژیم بعث بازداشت شده و دو سال پس از آن به خارج از عراق رفته و مشغول به فعالیت‌های مبارزاتی علیه رژیم صدام شد. وی از ائتلاف همپیمانی شیعیان عراق است.

وی دارای مدرک فوق لیسانس در علوم اسلامی و لیسانس ادبیات انگلیسی است.

وزیر کشور جدید عراق از سال ۱۹۷۷ میلادی به جنبش الحرکة الاسلامیة (جنبش اسلامی) پیوست، اما دو سال بعد از سوی نیروهای امنیتی عراق دستگیر شد که این امر وی را مجبور به مهاجرت از عراق در سال ۱۹۸۱ میلادی کرد.

وی از ابتدای دهه هشتاد قرن گذشته علیه رژیم سابق عراق اقدامات جهادی انجام می‌داد و در این مدت مسئولیت‌های رهبری تشکیلات مسلح معارضان عراق را به عهده گرفت.
وزیر کشور جدید عراق در سال ۱۹۹۱ در انتفاضه " الشعبانیه" شرکت کرد.

وی همچنین در همایش و کنفرانس‌های معارضان اسلامگرا در خارج از عراق شرکت کرد.

او بعد از سال ۲۰۰۳ میلادی به عنوان یک قطب سیاسی برجسته شناخته شد و در انتخابات سال ۲۰۱۴ از طریق عضویت در ائتلاف دولت قانون، کرسی نمایندگی مجلس عراق را از آن خود کرد.‎


پایگاه خبری المسله درباره خبر انتخاب محمد الغبان برای پست وزارت دفاع نوشت: با این انتخاب مردم عراق گام جدیدی به سوی تحقق دستآوردهای امنیتی و سیاسی جدید برمی دارند. انتخاب غبان به عنوان شخصی با تجارب سیاسی و جنگی در میدان های نبرد علیه گروه تروریستی داعش و پیش از آن علیه نظام سابق عراق این دستآوردها را مستحکم تر خواهد شد.


محمد سالم الغبان در نبرد آزاد سازی و شکستن محاصره آمرلی حضور داشت و طی سخنانی در این مورد تصریح کرد: تاریخ، مقاومت اهالی آمرلی را با حروفی از طلا خواهد نوشت که زبان و قلم از توصیف اهالی این شهر و شجاعت آنها عاجز خواهد بود.‎



بیوگرافی وزیر دفاع عراق

خالد العبیدی وابسته به ائتلاف اهل سنت عراق که امروز با ۱۷۳ رای وزیر دفاع عراق انتخاب شد، استاد دانشگاه و نماینده پارلمان عراق بوده است. العبیدی در موصل به دنیا آمد. وی دروس ابتدایی را در سال ۱۹۷۷ از مدرسه راهنمایی الشرقیه به اتمام رساند. وی افسر ارتش عراق بوده و فوق لیسانس مهندسی (۱۹۸۴) و علوم نظامی (۱۹۹۸) و دکترای علوم سیاسی (۲۰۱۱) دارد. العبیدی به زبان های عربی، انگلیسی، روسی و صربستانی تسلط دارد.

وی در مورد زندگینامه خود در صفحه شخصی بر روی فیسبوک می‌گوید: بعد از اینکه دوره راهنمایی را در سالهای ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ به پایان بردم، برای تحصیلات عالی به یوگسلاوی سفر کردم. در آنجا در رشته مهندسی هواپیماها در آکادمی مهندسی هوایی مشغول به تحصیل شدم. در سال ۱۹۸۲ مدرک لیسانس را گرفتم و سپس تحصیلات تکمیلی خود را دنبال کرده و در سال ۱۹۸۴از دانشگاه بلگراد در یوگسلاوی مدرک فوق لیسانس را در رشته مهندسی علوم فضایی گرفتم.

مدتی بعد به عراق برگشتم و در زمینه علوم هوا فضا مشغول به کار شدم، شغل تخصصی من طراحی و مهندسی هواپیماها و موتورهای توربینی بود.
در تمامی دوره های آموزشی مهندسی مکانیک در داخل و خارج از عراق شرکت کرده‌ام و همین موضوع باعث شد تا بتوانم در بخش نیروی هوایی ارتش به کار مشغول شوم.

وی می افزاید: در سال ۱۹۹۶ در دوره ستاد مشترک در دانشکده ستاد عراق شرکت کردم و بعد از پایان تحصیلات در آنجا مدرک فوق لیسانس علوم نظامی را در سال ۱۹۹۸ دریافت کردم. در سال ۲۰۰۳ خدمت نظامی خود را با درجه سرتیپ ستاد در نیروی هوایی به پایان بردم.

در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان مسئول آکادمی تکنولوژی موصل انتخاب شدم. مدرک دکترای خود را نیز در علوم سیاسی در سال ۲۰۱۱ دریافت کردم.


Share/Save/Bookmark