توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64479
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۵
سایت حامی دولت: قیمت دلار را برجام ۵ برابر کرد
یک سایت حامی دولت معتقد است برجام موجب گرانی دلار شده است.
سایت حامی دولت: قیمت دلار را برجام ۵ برابر کرد
به گزارش خط نيوز، در حالی که دلار قبل از برجام ۳۷۰۰ تومان بود، طی هفته‌های اخیر تا ۲۰ هزار تومان هم رسید. سایت «عصر ایران» در این باره نوشت: نمی‌توان نقش و سهم برجام را در بروز نابسامانی‌ها، بحران‌های اقتصادی و مهم‌تر از آن گرانی دلار و روی دیگر این ماجرا، کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی که در حدود ۶ برابر در طول ۲ سال رخ داد را نادیده انگاشت.

نویسنده می‌افزاید: آغاز مذاکرات برجام و تداوم ۲ ساله این مذاکرات، انتظارات عمومی برای ورود به شرایط جدید را به شدت افزایش داد. همگان در انتظار ورود به دورانی جدید از رونق و رفاه بودند. امضای برجام زمینه تحقق این رویا را فراهم کرد اما خیلی زود اجرای کند، ناقص و ضعیف این توافق، تحقق این رویا را با تردید زیاد مواجه ساخت.

انتظارات و خواست‌های عمومی در رونق اقتصادی و بهبود معیشت عمومی برآورده نشد و ناامیدی از برجام کم‌کم گسترش یافت. افکار عمومی به تدریج به این نتیجه رسید که آبی از برجام برای مردم گرم نمی‌شود و ظاهرا قرار است در همچنان بر همان پاشنه بچرخد.

برجام فنر چالش‌ها و مشکلات اقتصادی را برای نزدیک به دو سال متراکم کرد. فنری که انتظارات و خواست‌های عمومی بود اما نه فقط انتظارات و خواست‌های عمومی قبل از برجام برای رونق اقتصادی و بهبود معیشت عمومی بلکه انتظاراتی قوی‌تر در فضای عمومی جامعه با ناامیدی از اثربخشی برجام فرا گرفت و بر انتظارات قبلی سایه افکند. انتظار برای تجربه یک شوک اقتصادی دیگر که البته اثرات به مراتب مخرب‌تر و سخت‌تری بر گرده معیشت مردم می‌توانست وارد کند. این واقعیت را نباید نادیده انگاشت که برجام موجب تحمیل شوک بزرگتر و قوی‌تر و آسیب‌زا تر به اقتصاد شد. اگر برجام نبود شوکی با این قدرت سرعت و البته کشدار به لحاظ زمانی به اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد نمی‌شد.
Share/Save/Bookmark