توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 57017
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹
مدیران دولت آرامش اقتصادی را به هم نزنند!
تا فضای اقتصادی اندکی ثبات پیدا می‌کند، برخی مدیران دولتی و نمایندگان همسو فضا را ملتهب می‌کنند.
مدیران دولت آرامش اقتصادی را به هم نزنند!
به گزارش خط نيوز، روزنامه هفت صبح از روزنامه‌های حامی دولت در یادداشتی با عنوان «نخواستیم این شفافیت‌تان را» نوشت: هنوز 9 ماه از ماجرای دلار 4200 تومانی نمی‌گذرد که عموم ما به رقم دو و نیم برابری آن راضی شده‌ایم. عجیب هم نیست؛ ما دلار 19 هزار تومانی را هم همین سه چهار ماه پیش تجربه کردیم که امروز به نصف رقم آن هم رضایت می‌دهیم. این روزها اما مردم کمی دلشان قرص شده است به پیگیری‌های رئیس جدید بانک مرکزی.

همچنین این روزها اخلالگران ارزی به جای میدان فردوسی و سبزه میدان، سر از دادگاه در آورده‌اند. قوه قضائیه هم با برخورد با مفسدان اقتصادی، برخورد قاطعی را به نمایش گذاشته است. از آن سو در استانبول و تفلیس و دوبی، عدو شده است سبب خیر و بسته شدن صرافی‌های وطنی (با توجه به فشار و تحریم آمریکا) که عموماً با پولشویی، ارز جابه‌جا می‌کردند، سبب شد تا نرخ ارز کشور دیگر به افق خلیج فارس و قفقاز و دریای مرمره رقم نخورد. حالا همه فهمیده‌اند که این دلار چموش کم کم در حال رام شدن است.

درست روز کریسمس کاتولیک‌ها، این رئیس‌جمهور کشورمان بود که بر خاکستر این آتش دمید. او در سخنرانی پیش از تقدیم لایحه بودجه 98 گفت: «چرا یک مرتبه در ماه‌های اولیه سال 97 کشور و اقتصاد ما با التهاب مواجه شد. دلیلش این بود که اولاً تحریم‌ها توانست بر بازار ارز عملاً و روانا تأثیر بگذارد.

مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند ما در مقطعی در اوایل سال 97 قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ما تقریباً صفر بود، منظورم اسکناس ارزی است و آن التهاب‌ها در بازار به وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی و لو سخت و برای دولت با اولویت نه اول و دوم بلکه سوم اجرا کند تا بتواند کشور را از التهاب نجات دهد.» معاون رئیس‌جمهوری هم گفت: «نباید به مردم دروغ گفت، بلکه باید شرایط سخت و دشوار را با مردم در میان گذاشت تا از طریق اتحاد، انسجام و وحدت ملی بتوان از آن خارج شد.»

نماینده ارومیه در مجلس، فردین فرمند، هم که نخواسته دولت را در این موضع تنها بگذارد دیروز گفت: «می‌ترسم اگر جلسه غیرعلنی برای بررسی بودجه سال آینده برگزار نشود، دلار به بالای 20 هزار تومان هم برسد.»

دلار در بازار آزاد، یک روز پس از صحبت‌های ریاست جمهوری، با نرخ 12 هزار تومان، یک هزار تومان بالاتر از نرخ چند روز اخیر آن مبادله شد؛ این در حالی است که دلار در آخرین روزهای آذر، نرخ خود را به زیر 10 هزار تومان نیز کشانده بود. حال دوباره نشانه‌هایی برای کاهش ارز دیده می‌شود، اما تا این ارز چموش می‌خواهد رام شود، یکی از مسئولان است که احساس وظیفه می‌کند که باید با مردم شفاف سخن بگوید. ما می‌انیم شما دلتان برای ما مردم می‌سوزد، گفتیم شفافیت، ولی دیگر نه آنقدر.

منبع: کیهان
Share/Save/Bookmark