توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54407
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵
فقط برای چپ نگاه کردن اجنبی به ناموس ایرانی غیرتی نشویم
درباره ادامه رفتار تحقیر‌آمیز کره‌جنوبی با ایرانی‌ها/ حداقل از یک کشور مردتر! گوشی برند بخریم
کره جنوبی قبلا درباره اقدامات تلافی جویانه محدود سریع مجبور به عقب نشینی شده و باز هم می شود ولی اینبار محکمتر باید جواب بدهیم. یادمان نرود تو فوتبال چند سال است اینکار را داریم می کنیم! اگر جلوی کره جنوبی را نگیریم بقیه کشورها هم به مردمان رحم نخواهند کرد. مسئولین هم لطف کنند تدریجا محصولات وارداتی از این کشور را کاهش و یا حداقل تعرفه گمرکی را افزایش بدهند. این هم سخت نیست و محصولات مشابه خارجی فراوان است. حداقل از یک کشور مردتر! می شود واردات کرد.
درباره ادامه رفتار تحقیر‌آمیز کره‌جنوبی با ایرانی‌ها/ حداقل از یک کشور مردتر! گوشی برند بخریم
مهدی جهان‌تیغی:

1- بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های غربی کره جنوبی نخستین کشور در میان سه خریدار عمده نفت ایران است که درخواست آمریکا مبنی بر به صفر رساندن خرید نفت از ایران را اجرا کرده است. آمارهای دیگر هم نشان می دهد که میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران در ماه اوت ۸۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. برخی بانک های کره ای هم به ایرانی ها نامه نوشتند که حساب های خود را ببندند و گرنه خودشان به زودی اینکار را خواهند کرد. در نامه شان هم به صراحت گفته اند بر اساس فرمان آمریکا اینکار را می کنند!

2- 64 درصد بازار موبایل ایران در اختیار کره ای ها است. یعنی سهم سامسونگ 51 درصد و ال.جی 13 درصد؛ بد نیست بدانیم ما ایرانی ها در سال فقط از این کشور 3 میلیارد دلار گوشی می خریم. این غیر از خرید لوازم خانگی از این کشور همسو با تحریم ها است! 65درصد از مجموع بازار لوازم خانگی ایران در دست خارجی‌هاست که 55 درصد این سهم را تنها دو برند کره‌ای از جمله سامسونگ در اختیار دارد. به بیان دیگر حدود یک سوم بازار لوازم خانگی ایران ایران را همین برندهای کره ای دراختیار دارند. همین سامسونگ و ایضا ال.جی!

3- این کره ای‌ها همان‌های هستند که پارسال وقتی میزبان المپیک زمستانی 2018 بودند، به هریک از 6200 ورزشکار شرکت‌کننده در این مسابقات، یک دستگاه تلفن هوشمند سامسونگ هدیه دادند ولی به بهانه تحریم ایران از اعطای این هدیه به 4 ورزشکار ایرانی که برای شرکت در المپیک 2018 به این کشور رفته بودند خودداری کردند. آنهم در حالی که هدیه به ورزشکاران مصداق فروش نیست و در شمار خدماتی نظیر تامین محل اسکان و تهیه آب و غذا برای آنان تعریف شده بود و تلقی میشد.

4- چقدر باید بلا سرمان بیاورند تا غیرتی شویم. چرا غیرت را محدود به چشم هرزی خارجی ها به ناموس ایران کرده ایم! اگر یک کره ای به ناموس ایرانی چپ نگاه می کرد، چه می کردیم؟ امروز خود آمریکایی ها هم می گویند هدف تحریم تک تک ایرانی ها و فقیرتر کردن آنها هست، صدالبته که جهت اطلاع غیرتی‌ها همین فقر است که پشت سرش فحشا را هم میآورد! نمی خواهد مثل مردم ترکیه دلارها را آتش بزنیم . پیشنهاد هم نمی دهیم که گوشی های کره ای را بشکنیم؛ فقط گوشی از مارک دیگری بخریم! اینقدر که می توانیم برای کشورمان غیرت به خرج بدهیم؟ و این کار سختی نیست. حداقل از یک کشور مردتر گوشی و لوازم خانگی برند بخریم! باز هم تاکید می شود، قرار نیست کلا گوشی نخریم ،کافیست یکی از محصولات مشابه خارجی را جایگزین یک محصول پرفروش کره جنوبی کنیم. دیگران کردند و شد و ما هم پس می‌توانیم. اگر اینکار هم سخت است حداقل درباره یک شرکت برند کره‌ای متحد شویم و دیگر محصول از آن نخریم و تحریمش کنیم. سامسونگ پیشنهاد بدی در اینباره نیست! اینطوری حداقل مسئولین سامسونگ شاید در غیاب برخی دیپلمات‌های ما به مقامات کره جنوبی فشار بیاورند.

5- از سوی دیگر چند روز اگر نمادهای تبلیغاتی محصولات کره جنوبی را در اطراف خود محو کنیم! به زیبایی شهرمان آسیبی نمی رسد. در تحریم تبلیغات محصولات کره جنوبی شهرداری و صداوسیما می توانند پیشقدم بشوند و بازهم کار سختی نیست و هزینه آنچنان کمرشکنی هم نیست! کافی است این دو نهاد چند روزی محصولات کره ای را روی سرمان نزنند. چون تجربه نشان داده که تبلیغات یک شرکت تجاری را که جمع می کنند، چقدر زود اخلاق مدیرانشان عوض می‌شود!

6- کره جنوبی قبلا درباره اقدامات تلافی جویانه محدود سریع مجبور به عقب نشینی شده و باز هم می شود ولی اینبار محکمتر باید جواب بدهیم. یادمان نرود تو فوتبال چند سال است اینکار را داریم می کنیم! اگر جلوی کره جنوبی را نگیریم بقیه کشورها هم به مردمان رحم نخواهند کرد. مسئولین هم لطف کنند تدریجا محصولات وارداتی از این کشور را کاهش و یا حداقل تعرفه گمرکی را افزایش بدهند. این هم سخت نیست و محصولات مشابه خارجی فراوان است. حداقل از یک کشور مردتر! می شود واردات کرد.

*مدیر مسئول جهان نيوز
Share/Save/Bookmark