توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 18867
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۰
داورزنی: قرار نیست حتماً پست بگیرم
رئیس فدراسیون والیبال گفت: قرار نیست چون در مجلس همراه سلطانی‌فر بوده‌ام حتماً در آینده پستی در وزارت ورزش بگیرم.
به گزارش تعامل این روزها حرف و حدیث پیرامون فدراسیون والیبال زیاد است؛ از تغییر رئیس تا آینده رئیس کنونی. محمدرضا داورزنی در حال حاضر که سلطانی‌فر به عنوان گزینه پیشنهادی وزیر ورزش معرفی شده است شانس زیادی برای دریافت یکی از سمت‌های وزارت ورزش را دارد. حال اینکه وی کجا می‌رود و چه کسی جایگزین وی می‌شود، سوالاتی است که از داورزنی پرسیدیم تا جواب‌ها را از زبان رئیس فدراسیون والیبال بشنویم.
مصاحبه محمدرضا داورزنی با فارس را در زیر می‌خوانید:

* برایمان مهم است که چه کسی سکان‌دار ورزش می‌شود

داورزنی ابتدا درمورد جلساتی که با سلطانی‌فر به مجلس شورای اسلامی رفته بود، اظهار داشت: پس از معرفی سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان، کارگروهی برای ورزش در دولت یازدهم تشکیل شد. ما از ابتدا همکاری نزدیکی باهم داشتیم و با توجه به ارتباطی که من با سلطانی‌فر و سابقه‌ای که در ورزش داشتم تصمیم گرفتم کمک کنم و آنچه در توانم هست را ارائه کنم.

وی ادامه داد: همه ما دغدغه ورزش را داریم؛ سال‌ها است که در ورزش کار می‌کنیم و برایمان مهم است که سرنوشت آن به کجا ختم می‌شود و چه کسی سکان ورزش را به دست می‌گیرد. نمی‌توانیم و نباید بی‌تفاوت باشیم نسبت به این موضوع و وقتی از ما درخواست کمک می‌شود وظیفه داریم تا آخرین لحظه تلاش و کمک کنیم.

* به عنوان مشاور به سلطانی‌فر کمک می‌کنم

رئیس فدراسیون والیبال گفت: در چند استان فعالیت کرده‌ام و هم مدیرعامل باشگاه بوده‌ام و هم رئیس فدراسیون و فکر می‌کنم در بخش‌های مختلف عملکرد خوبی داشته‌ام و حالا هم حداقل به عنوان یک مشاور می‌توانم به وزیر پیشنهادی کمک کنم. سعی می‌کنم تجربیاتم را در اختیار وی قرار دهم تا بتواند بهتر ورزش را مدیریت کند. همانطور که روحانی، رئیس جمهور محترم هم گفت آقای سلطانی‌فر مانند یک کامپیوتر است و اطلاعات بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف ورزش دارد.

وی خاطرنشان کرد: سلطانی‌فر یک دایرةالمعارف کامل ورزشی است و اطلاعات خوبی دارد. در کارگروه هم بحث‌های مختلفی مطرح شد که برنامه‌های کوتاه مدت، برنامه‌های بلند مدت و چالش‌های پیش‌رو از جمله آنها بود. سلطانی‌فر از نظرات کارشناسان مختلف استفاده می‌کند و من هم در کنارش حضور دارم و به وی کمک خواهم کرد؛ ارتباط خوب و نزدیکی با وی دارم و همین عامل موحب شده است که امروز بتوانم با وزیر پیشنهادی همکاری کنم. وظیفه خودم دانستم که کمک کنم تا سلطانی‌فر بتواند رای بالایی از مجلس بگیرد و سکان‌دار ورزش کشور شود.

* برخی مدیران غیر ورزشی هنوز سلطانی‌فر را نپذیرفته‌اند

رئیس فدراسیون والیبال گفت: خیلی‌ها این روزها به وزیر پیشنهادی کمک می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به کیومرث هاشمی، محمد درخشان، امیررضا خادم، مهدی تاج و سایر دوستان اشاره کرد. فکر می‌کنم اکثر مدیران کل احساس کرده‌اند که باید به سلطانی‌فر کمک کنند. اینکه بدنه ورزش کشور وزیر را بپذیرد بسیار مهم است که خوشبختانه سلطانی‌فر این ویژگی را دارد و بدنه کشور وی را قبول کرده است، اما برخی از مدیرانی که از بیرون از ورزش آمده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سلطانی‌فر را بپذیرند که فکر می‌کنم دلیل آشنایی کم آنها با ورزش باشد، چون اهالی ورزش به خوبی وزیر پیشنهادی را می‌شناسند و سابقه وی را می‌دانند.

داورزنی با بیان اینکه سلطانی‌فر از نزدیک با ورزش آشنا است، افزود: علاقه شخصی وی هم کمک کرده تا بتواند اتفاقات ورزش را پیگیری کند و سابقه حضور در سازمان تریبت بدنی را هم دارد. ما هم تلاش کردیم کنارش حاضر شویم و هرجایی که لازم بود نظرات مشورتی خود را اعلام کنیم. امیدوارم نمایندگاه مجلس هم رای اعتماد به سلطانی‌فر بدهند تا وی بتواند با قدرت کارش را آغاز کند. امیدوارم شاهد ثبات و نظم بهتری باشیم و در برخی امور از بلاتکلیفی خارج شویم؛ بین وزارت ورزش، فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک باید تعامل خوبی برقرار باشد که فکر می‌کنم سلطانی‌فر به خوبی بتواند این ارتباط را برقرار کند.


* سلطانی‌فر دارای بینش سیاسی تعاملی است

وی با بیان اینکه احساس وظیفه کردم و در کنار سلطانی‌فر حاضر شدم، خاطرنشان کرد: در مدیریت عالی ورزش نیاز به تجربه داریم، چون وزیر باید در موضوعات مختلف وارد شود. وزیر آینده باید به خوبی در دو بخش ورزش و جوانان تصمیم‌گیری کند؛ آیا صرف داشتن اطلاعات ورزشی کمک می‌کند؟ آیا صرف اینکه یک نفر قهرمان المپیک باشد کافی است که وزیر شود؟ باید ببینیم که وزیر در چه حوزه‌هایی باید فعالیت کند. یک بخش به ورزش قهرمانی مربوط می‌شود و بخش دیگر به تامین منابع مالی ارتباط پیدا می‌کند. بخش دیگر هم مدیریت نیروی انسانی است. بخش دیگر هم به روابط بین‌الملل و اجتماعی ربط پیدا می‌کند. وزیر باید توانایی داشته باشد تا تعامل را برقرار کند.

رئیس فدراسیون والیبال گفت: وزیر باید موضوعات بین‌المللی را بفهمد و دنبال راهکارهای مناسب باشد. بدون شک توانایی برنامه‌ریزی و تامین منابع و اداره امور در حوزه‌های مختلف از جمله توانایی‌هایی است که وزیر آینده باید دارا باشد. سلطانی‌فر حدود 53 سال سن دارد و از این نظر فکر می‌کنم در اوج پختگی مدیریتی است. تجربه‌های مدیریتی وزیر پیشنهادی بسیار زیاد است و اطلاعاتش در خصوص ورزش هم کامل است؛ از طرفی در بینش سیاسی یک بینش تعاملی دارد و فکر می‌کنم ورزش ایران در حال حاضر به این موارد هم نیاز دارد. از طرفی ارتباط و تعامل خوبی با رئیس جمهور دارد و روحانی هم به سلطانی‌فر اعتماد کرده است.

* سلطانی‌فر از وضع موجود راضی نبوده و دنبال تحول است

داورزنی ضمن تشکر از دکتر عباسی و همکارانش، عنوان کرد: ما به شدت با کمبود منابع مالی سر و کار داریم، اما درد ورزش این نیست. این موضوع یکی از مشکلات است و درد اصلی نداشتن استراتژی مشخص برای آینده است. اعتقاد دارم اگر یک تفکر سیستماتیک عقلانی روی کار باشد این اتفاق در آینده خواهد افتاد و بر اساس یک استراتژی مشخص به هدف خود می‌رسیم.

وی ادامه داد: قرار نیست سلطانی‌فر بیاید و تنها وضع موجود را اداره کند. با توجه به شناختی که از وی دارم فکر می‌کنم سلطانی‌فر یک مدیر تحول‌گرا است و اصلا به وضع موجود راضی و قانع نیست. وی تلاش خواهد کرد تا چند گام جلوتر برود و در حوزه ساختاری و اجرایی بتواند کارهای مثبتی انجام دهد تا برخی از مشکلاتی که پیش آمده است برطرف شود. اگر بخواهیم درخصوص مشکلات حرف بزنیم باید به این مثل اشاره کنم که می‌گویند "مثنوی هفتاد من کاغذ شود"

* برای ورزشکاران زیر 18 سال آموزش‌وپرورش باید برنامه‌ریزی کند

رئیس فدراسیون والیبال با بیان اینکه باید نگاه ویژه‌ای به وضعیت شرکت تجهیز شود، گفت: در بخش ورزش بانوان باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت بگیرد تا بتوانیم به موفقیت برسیم. من که 32 سال است در ورزش حضور دارم می‌توانم شهادت بدهم که زحمات زیادی در ورزش کشیده شده است، اما فکر می‌کنم به استراتژی بلند مدتی نیاز داریم تا بتوانیم برای المپیک 2016 برنامه‌ریزی کنیم. توان این را داریم که بتوانیم در مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی روی سکو برویم. اعتقاد ما است که از افرادی که تخصص دارند و کمتر به کار گرفته شده‌اند استفاده کنیم.

داورزنی خاطرنشان کرد: اگر از تمام ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده شود گام‌های بسیار خوبی برای تحقق اهداف برداشته می‌شود. فکر می‌کنم در برخی ارگان‌ها و سازمان ها دچار موازی‌کاری هستیم؛ برای مثال در حوزه نونهالان و نوجوانان هم فدراسیون‌ها می‌خواهند کار کنند، هم استان‌ها و هم آموزش و پرورش. اگر بتوانیم این موضوع را به صورت درست تقسیم بندی کنیم بسیار پیشرفت می‌کنیم. من اعتقاد دارم که برنامه‌ریزی برای ورزشکاران زیر 18 سال به صورت صفر تا ۱۰۰ باید در آموزش و پرورش انجام شود تا خروجی آن به فدراسیون‌ها بیاید.

* جزیره‌ای عمل می‌کردیم

وی عنوان کرد: در نیروهای مسلح و دانشگاه آزاد پتانسیل خوبی داریم که باید از آنها استفاده کنیم. در رشته‌هایی مانند تیراندازی و سوارکاری و ... به راحتی می‌توانیم از استعداد نیروهای مسلح بهره ببریم. پیش از این جزیره‌ای عمل کردیم و نتوانستیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

داورزنی خاطرنشان کرد: سلطانی‌فر برنامه کاملی دارد که بدون شک تمام این موارد هم در آن گنجانده شده است. در ورزش‌های رزمی هم به راحتی می‌توانیم از ظرفیت نیروهای مسلح بهره ببریم. این کارها در گذشته به خوبی انجام نشد، اما حتماً با حضور مدیری مانند سلطانی‌فر در راس ورزش تمام این موارد هم دیده می‌شود تا بتوانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.


* فضای مجلس، فضای دلالی نیست!

رئیس فدراسیون والیبال درمورد شایعه حضور دلال‌ها در مجلس شورای اسلامی و دیدار با سلطانی‌فر، گفت: در ابتدا شخصاً این موضوع را تکذیب می‌کنم. در مجلس افراد مختلفی رفت و آمد می‌کنند، اما افرادی که در کنار سلطانی‌فر حضور داشتند رسماً دعوت شده بودند و از بدنه ورزش بودند. اینکه در راهروی مجلس یک نفر با سلطانی‌فر سلام و علیک کند موضوع عجیبی نیست؛ چراکه آنجا افراد مختلفی رفت و آمد می‌کنند.

وی افزود: اینکه اسم برده‌اند یک دلال در مجلس حضور داشته فکر می‌کنم صحت ندارد. وقتی به فراکسیون‌های مختلف نگاه کنیم متوجه می‌‌شویم که چه افرادی حضور داشتند. در آنجا فقط وزیر پیشنهادی حرف می‌زند و نمایندگان مختلفی که عضو فراکسیون هستند. اولاً که من این دلالی که نام بردند را نمی‌شناسم؛ از آقای تاج هم پرسیدم که وی هم آن فرد را نمی‌شناخت. بعدها در برخی رسانه‌ها دیدم که نام افرادی را مطرح کرده‌اند که من بعد از 32 سال حضور پررنگ در ورزش آنها را نمی‌شناسم.

داورزنی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که وزیر پیشنهادی در حال ارائه برنامه‌هایش است و حوزه صحبت حوزه برنامه‌‌ها است مطرح کردن این صحبت‌ها درست نیست. در راهروهای مجلس افراد مختلفی هستند و هرکس نزد سلطانی‌فر آمد اعلام آمادگی کرد که می‌تواند به وی کمک کند. فکر می‌کنم فضای مجلس فضایی نباشد که کسی بخواهد دلالی کند. چه بسا بسیاری از افرادی که با سلطانی‌فر سلام و علیک کردند را هم وی نشناسد، اما به رسم ادب جواب سلام آنها را می‌داد.

* قرار نیست چون همراه سلطانی‌فر بوده‌ام پست بگیرم

رئیس فدراسیون والیبال در خصوص رفتنش از فدراسیون، تصریح کرد: هنوز هیچ چیز به صورت قطعی مشخص نیست. ما بر حسب وظیفه آن چیزی که فکر می‌کردیم از دست‌مان برمی‌آید را انجام دادیم. اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد معلوم نیست؛ من تاکنون مانند یک سرباز در خدمت ورزش بوده‌ام و هیچ جا را خودم انتخاب نکردم؛ حتی زمانی که مهرعلیزاده آمد و حضورم در ورزش کم شد، مدیرعامل باشگاه صنام شدم و ارتباطم با ورزش را قطع نکردم. هیچ‌کدام از مسئولیت‌هایی را که در مدت 32 سال داشتم را خودم انتخاب نکردم.

وی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که والیبال راهش را پیدا کرده است و هرجا که باشیم اجازه نمی‌دهیم والیبال از مسیرش خارج شود. والیبال برای سال های آینده هم اهدافی دارد که از مهمترین آنها حضور در المپیک 2016، حضور قدرتمند در لیگ جهانی سال آینده و قهرمانی آسیا است. اولویت من این است که والیبال بتواند مسیری که شروع کرده را به سلامت طی کند. اعتقاد دارم که والیبال ایران باید روزی روی سکوی المپیک بایستد، چراکه این توانایی را دارد.

داورزنی عنوان کرد: همراهی من با سلطانی‌فر و کمک به وی در برخی از زمینه‌ها برای این نیست که در آینده حتماً در وزارت ورزش پست بگیریم. اصلاً درمورد اینکه چه کسی، چه پستی بگیرد هنوز صحبت نشده است. در گام اول ارائه برنامه‌ها مطرح است و دفاع از برنامه‌ها و پس از آن در خصوص اینکه چه کسی معاون باشد و ... بحث خواهد شد. به قول معروف که می‌گویند "نه به بار است نه به دار"

وی ادامه داد: فعلاً سلطانی‌فر باید رای اعتماد بگیرد و پس از آن دنبال همکارانش باشد. من آنچه در توان دارم را ارائه می‌کنم و واقعا مانند یک سرباز در حال خدمت هستم. هرجا که باشم با حداکثر توان کار خواهم کرد، اما چیزی که در حال حاضر برایم اولویت دارد مسابقات والیبال جوانان آسیا در ترکیه و حضور تیم ملی امید در جام ریاست جمهوری قزاقستان است؛ در کنار این‌ها کمی از وقتم را در اختیار سلطانی‌فر قرار دادم.

* افراد حاضر در هیئت رئیسه فدراسیون جانشین‌های خوبی برای من هستند

رئیس فدراسیون والیبال درمورد اینکه چه کسی در فدراسیون والیبال جایگزینش خواهد شد، گفت: وقتی هفت سال برای بنایی تلاش می‌کنیم قطعا به فکر آینده‌اش هم خواهیم بود. ما از ششمی آسیا به قهرمانی آسیا رسیدیم و در لیگ جهانی حضور خوبی داشتیم؛ حدود هفت تیم ملی در رده‌های مختلف داریم و طبیعی است که باید تمام این موارد را در نظر بگیریم. هر کاری که کردیم برای مملکت و نظام مقدس جمهوری اسلامی کردیم. بدون شک تلاش می‌کنیم که اگر روزی قرار شد از فدراسیون برویم کاری کنیم که والیبال مسیرش را ادامه دهد.

وی ادامه داد: افرادی که در هیئت رئیسه فدراسیون حضور دارند و با ما همکاری کردند توانایی این را دارند تا برنامه‌های والیبال را ادامه دهند، اما هنوز برای این بحث‌ها زود است. ما طبق برنامه پیش خواهیم رفت و نمی‌خواهم با این بحث‌ها ضربه‌ای به گزینه‌های ریاست و حتی تیم‌های ملی بزنم. اگر کوچکترین ضربه‌ای به برنامه‌های والیبال وارد شود خودم را نمی‌بخشم و اعتقاد دارم که برنامه‌ها باید با دقت اجرا شود. والیبال مانند ساعت به کارش ادامه می‌دهد و در بخش ساحلی هم امیدوارم بتوانیم آسیب‌شناسی درست کنیم و اوضاع را اصلاح کنیم.

* قول می‌دهم والیبال را فراموش نکنم

داورزنی گفت: من این باور را دارم که لیاقت مردم و ورزشکاران ما بیش از این حرف‌ها است. به جرات می‌گویم روزی والیبال ایران روی سکوی المپیک قرار خواهد گرفت. در والیبال اشخاص مطرح نیستند و با تکیه بر توانایی ملی پوشان می‌گوییم که والیبال ایران لیاقت حضور روی سکوی المپیک را دارد.

وی در پایان تصریح کرد: قول می‌دهم هرجا که باشم به والیبال کمک کنم و آن را فراموش نکنم.

منبع: مشرق
Share/Save/Bookmark