توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 55857
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵
صباح زنگنه: اگر فلسطینیان سازش نکنند، دولت‌های عرب تن به سازش می‌دهند
صباح زنگنه: اگر فلسطینیان سازش نکنند، دولت‌های عرب تن به سازش می‌دهند
یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که اگر فلسطینیان سازش نکنند، دولت‌های عرب حاضر هستند تن به سازش دهند، ابراز کرد: امید است که اروپایی‌ها و احیانا روسیه و چین وارد عمل شده و کمک کنند تا فلسطینی‌ها و مقاومت ایستادگی کرده و مبارزات‌شان ادامه یابد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحولات اخیر در فلسطین و درگیری‌های میان حماس و رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی با نشانه‌هایی که از برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات دریافت کرده‌، تصورش این است که شرایط برای تسویه نیروهای مقاومت و فلسطینی مخالف جریان سازش فراهم شده است.

وی تصریح کرد: در واقع آن‌ها با این تصور اقدام به طراحی ترورهای گسترده‌ای کرده‌اند و این طراحی‌ها شامل بمباران هدفمند و مشخص محل سکونت افراد یا خودروهای آن‌ها در مسیرهای بین شهری و داخل شهری است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: با این شرایط اقدامات آن‌ها بدون شک با پاسخ گروه‌های مقاومت همراه است که طی یکی دو روز گذشته نیز نیروهای مقاومت به گروه‌های ترور ویژه حمله کرده‌اند و پاسخ روشن‌تری را علیه مراکز تجمع نیروهای اسرائیلی و شهرک‌های صهیونیست نشین داده‌اند.

زنگنه ادامه داد: این مسئله برای محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند چرا که اگر بخواهد تن به سازش دهد و معامله قرن را پذیرفته و پیش ببرد با اعتراضات گسترده‌ای مواجه می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهارکرد: تلاش‌هایی که محمود عباس و نتانیاهو انجام داده‌اند، نشان می‌دهد اگر فلسطینیان نخواهند سازش کنند، دولت‌های عرب حاضر هستند تن به سازش دهند و با این اقدامات مقاومت مردم فلسطین با مشکل مواجه شده و چه بسا ممکن است به شکست بیانجامد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل از یک طرف نتانیاهو احساس می‌کند وارد تنگنای جدیدی شده و از سوی دیگر با فشاری هم که دولت‌های عرب و آمریکا به محمود عباس می‌آورند و حتی بودجه آنروا- آژانس امداد و کاریابی ویژه آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک- را قطع کرده‌اند که همه این‌ها باعث شده تا محمود عباس احساس کند در فشار جدی‌ قرار دارد.

زنگنه یادآور شد: رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس با حمایت کشورهای غربی همراه بوده و همچنین حمایت کشورهای شرقی مثل شوروی را هم به همراه داشته است،‌ لذا موفقیت کسب کردن در برابر آن کار آسان و راحتی نبوده و کار کوتاه مدتی خواهد بود شاید10 – 20 سال دیگر مقاومت زمان نیاز دارد تا بتواند بخشی از دینامیسم حاصل از حمایت‌های آمریکا و کشورهای دیگر را کنار بزند. از آن به بعد است که می‌تواند موفقیت‌های عملی‌تر و گسترده‌تری را به دست بیاورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در حال حاضر غزه تقریبا از دست رژیم صهیونیستی خارج شده، اما هنوز امکانات زندگی مستقل و آزاد و همراه با رفاه را پیدا نکرده است. در منطقه کرانه غربی هم دولت نیم‌بندی به اسم خودگردان تشکیل شده که چندان به نفع فلسطینی‌ها عمل نمی‌کند.

وی در پایان گفت: امیدی که وجود دارد این است که کشورهای اروپایی و احیانا روسیه و چین وارد عمل شده و به مردم فلسطین و مقاومت آن‌ها کمک کنند تا بتوانند در برابر این تحمیل‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی ایستادگی کرده و مبارزات‌شان ادامه یابد.
Share/Save/Bookmark