توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 32851
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۴
صخره غنی از بلور مریخ، هدف بعدی مته کنجکاوی
سامانه کنجکاوی ناسا به دنبال استفاده از مته نمونه‌گیر برای حفاری‌کردن نوعی صخره غنی از بلور مریخ است.
صخره غنی از بلور مریخ، هدف بعدی مته کنجکاوی
به گزارش خط نیوز ،این هدف که «موجاوه» نام دارد، دارای مولفه‌های فراوان باریکی است که اندکی کوچک‌تر از دانه‌های برنج هستند و همچون بلورهای معدنی به نظر می‌رسند. آگاهی از ترکیب این بلورها تیم علمی کنجکاوی را بر آن داشت موجاوه را به عنوان هدف حفاری بعدی در بیست و نهمین ماه بررسی دهانه گیل مریخ توسط این سامانه انتخاب کنند.



کنجکاوی به زودی حفاری آزمایشی را برای ارزیابی مناسب‌بودن صخره جهت حفاری عمیق‌تر آغاز می‌کند و نمونه‌ای از آن را برای تحلیل آزمایشگاهی آنبورد جمع‌آوری می‌کند.



قرار است نسخه جدید نوعی نرم‌افزار پرواز کنجکاوی بر روی آن نصب شود و این چهارمین نرم‌افزار جدید آنبورد از زمان فرود این کاوشگر بر روی مریخ در اوت ۲۰۱۲ اعلام شده است.



اشکال بلورین در تصاویر آغازین از موجاوه به وضوح دیده می‌شوند اما دانشمندان از ماهیت این شکل‌ها اطلاع ندارند و امیدوارند بررسی‌های معدنی دریافتی از آزمایشگاه کنجکاوی، دیدگاه‌های جدیدی درباره این صخره در اختیارشان بگذارد. بررسی مواد معدنی خاص از این نمونه حفاری‌شده نشان خواهد داد آیا این بلورها فقط در سطح صخره مزبور قرار دارند یا در اعماق آن هستند.



«پروژه آزمایشگاه علمی مریخ» ناسا از کنجکاوی برای ارزیابی محیط‌های باستانی زیست‌پذیر و تغییرات بزرگ در شرایط محیطی مریخ بهره می‌برد. آزمایش پیشرانش جت ناسا این کاوشگر را ساخته و مدیریت آن را بر عهده دارد.
Share/Save/Bookmark