توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 60201
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۹
با هدف صادرات اجرایی شد
تست نانو پوشش‌های ایرانی در یکی از شرکت‌های خودرویی آسیایی
تست نانو پوشش‌های ایرانی در یکی از شرکت‌های خودرویی آسیایی
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری نانو اقدام به تولید انواع پوشش‌های دریایی، خودرویی و صنعتی کرده و اخیرا موفق به فروش ماهانه ۲۰ تن رنگ ضدخوردگی به شرکت‌های مختلف داخلی شده است و به گفته آنها این رنگ در یکی از شرکت‌های خودرویی آسیایی مورد تست قرار گرفته که در صورت تایید، در خط تولید این شرکت استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو مستقر در پارک علم و فناوری گیلان درصدد است با استفاده از فناوری نانو، کیفیت انواع پوشش‌های صنعتی، ساختمانی، دریایی و اتومبیلی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و حتی خواص نوینی چون مقاومت به خوردگی، خاصیت ضد حریق، خاصیت ضد خش، ضد جلبک و آنتی باکتریال بودن و افزایش مقاومت به اشعه UV را در این پوشش‌ها ایجاد کند.

در این راستا محققان این شرکت توانستند رنگ اپوکسی حاوی نانو مواد جهت افزایش مقاومت در مقابل خوردگی را تولید و روانه بازار کنند. رنگ آلکیدی مقاوم در برابر خوردگی با کمک فناوری نانو و نانو صفحات گرافن اکساید و رنگ ضد خوردگی بر پایه اپوکسی و با استفاده از نانو صفحات "کلی" از دیگر محصولات تولید شده در این شرکت است.

شاهین آسان، مجری طرح، ظرفیت تولید روزانه این شرکت را سه تن رنگ ضد خوردگی نانویی و میزان فروش ماهانه فعلی را در حدود ۲۰ تن ذکر کرد و ادامه داد: استفاده از رنگ‌های ضد خوردگی می‌تواند عمر سازه‌های فلزی را افزایش و هزینه نگهداری آنها را کاهش دهد؛ اما دلیل اصلی انتخاب این محصول نانویی آن است که شرکت‌ها می‌توانند بدون هزینه اضافی، مقاومت دو برابر بیشتر را در سازه‌ها و محصولات خود ایجاد کنند، در واقع این رنگ‌ها نسبت به رنگ‌های رایج قیمت بالاتری ندارند.

آسان، تولید مواد اولیه چون گرافن و اکسیدگرافن مورد استفاده از پوشش‌های تولیدی را از دلایل پایین بودن قیمت این محصولات دانست و یادآور شد: مزیت ما تولید نانو مواد و استفاده از آن در ساخت رنگ‌های ضد خوردگی است که موجب می‌شود هزینه تمام شده محصول نانویی افزایش محسوسی نداشته باشد. ما از روش شیمیایی برای تولید گرافن و اکسیدگرافن استفاده می‌کنیم و این نانومواد را از گرافیت استخراج می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این محصول در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار گیرند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نمونه‌ای از این رنگ ضد خوردگی برای یک شرکت خودروساز در شرق آسیا ارسال شده و منتظر نتایج ارزیابی این شرکت هستیم. ما بازار صادراتی را هدف قرار داده‌ایم.

مجری طرح، از تولید ۶ محصول نانویی جدید خبر داد و تصریح کرد: در حال دریافت مجوزهای لازم از جمله گواهی نانومقیاس هستیم.

نانو رنگ‌های آلکیدی روغنی این محققان بر پایه رزین‌های آلکیدی با براقیت‌ها و در فام‌های مختلف ساخته می‌شوند. این نوع رنگ‌ها از مقاومت مناسبی در برابر انواع شرایط جوی و رطوبت برخوردار هستند و دارای زمان خشک شدن، دوام، چسبندگی و قدرت پوشانندگی مناسبی و روی انواع سطوح فلزی، چوبی، سیمانی، آجری و گچی قابل استفاده هستند. در این نانو رنگ ضد خوردگی از نانو صفحات گرافن اکسید به عنوان ماده افزودنی استفاده شده است. حضور این نانوصفحات موجب می‌شود تا رسیدن رطوبت و اکسیژن به سطح رنگ‌زده شده به تأخیر بیفتد. از سوی دیگر نانوصفحات گرافن اکسید به دلیل دارا بودن گروه‌های عاملی هیدروکسیل چسبندگی رنگ به زیر لایه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند و مقاومت مکانیکی آنها نیز بالاتر است.

نانو کفپوش ضد حریق، از دیگر محصولات این شرکت است. این محصول با توجه به خصوصیات ویژه مکانیکی، شیمیایی و حرارتی آن برای پوشش سطوح صنعتی و فضاهای داخلی که نیاز به مقاومت در مقابل آتش سوزی، سایش و فرسودگی دارند، طراحی شده است. هدف از کاربرد این پوشش‌ها این است که هنگام آتش‌سوزی در مقدار زمان معین، سازه به دمای تخریب بحرانی نرسد. این پوشش‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده بوده و با توجه به دانسیته نسبتاً پایین، بهترین راهکار جهت محافظت از سازه‌های صنعتی را دارند.

با ضخامت ۲ میلیمتر از این پوشش اختلاف دمایی بالای هزار درجه سانتی‌گراد در دو طرف سطح مشاهده می‌شود. قابلیت انتقال جریان الکتریسیته ساکن و هدایت الکتریکی از دیگر ویژگی‌های این نوع کفپوش است که استفاده از آن را در بخش‌های مختلف صنعت آسان می‌کند.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark