توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 18767
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۳
توکلی در موافقت کلیات و خط مشی دولت:
اقدام کنندگان علیه نظام در سال ۸۸ شایستگی حضور در این کابینه را ندارند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که در سال ۸۸ علیه نظام اقدام کردند و دستور ولی فقیه را حرمت ننهادند و یا به قشون‌کشی خیابانی پرداختند شایسته عضویت در این کابینه نیستند.
ه گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،‌ احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در موافقت با کابینه پیشنهادی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رأی اعتماد در جلسه بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و مسائلی که سبب شد تا مردم به حسن روحانی رأی دهند گفت: اینکه بخشی از مدیریت احمدی‌نژاد در انتخابات گذشته به اصولگرایان منصوب می‌شد باعث شد تا مردم از ناحیه اصولگرایان برخی نگرانی‌ها را داشته باشند، همچنین تفرقه نامزدهای اصولگرا مزید بر علت شد چرا که تصویری از قدرت‌طلبی آنان را در اذهان تقویت می‌کرد.

وی افزود: البته باید به این نکته توجه کرد که مردم تمایل چندانی به اصلاح‌طلبان نداشتند چرا که نامزد رسمی اصلاح‌طلبان تا روز رسمی انصرافش جزو نامزدهای پراقبال نبود و حتی حمایت صریح آقای خاتمی نیز رأی شگفت‌انگیزی نداشت.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ‌یکی دیگر از علل انتخاب آقای روحانی به خود ایشان مربوط است. آقای روحانی جزو روحانیت مبارز و مسئولان با سابقه نظام بود و هیچ پیشینه اصلاح‌طلبانه به معنای جناحی نداشت و کسی نیز نسبت اصولگرایی به وی نداده بود. با دولت احمدی‌نژاد هیچ نسبتی نداشت بلکه معزول آن دولت هم بود. ادعای اعتدال داشت و انتقاداتش نسبت به وضع موجود صریح بود و صادقانه تلقی شد.

توکلی گفت: انتقادات وی به سیاست خارجی سبب شد تا انتخاب وی امیدهایی را برای رفع تحریم‌ها ایجاد کند. تبدیل آقای روحانی به نماد مشی اعتدال و تدبیر سبب شد تا امیدها برای دوری از افراط و تفریط جناح‌ها برانگیخته شود. ‌در این میان انصراف دکتر عارف به نفع ایشان نشان از عقلانیت طرف مقابل می‌داد و دلیل واضح دیگری بر این نکته بود که روحانی غیر اصلاح‌طلب در جبهه اصولگرایان نیست.

وی افزود: در هر حال آقای روحانی به ریاست‌جمهوری برگزیده شد و امید در کشور جلوه‌گر شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: به هر مقدار این تحلیل را از انتخابات واقع‌بینانه بدانیم به همان نسبت نیز مجلس اصولگرا در نزد افکار عمومی محدودیت‌هایی را پیدا می‌کند چرا که مردم می‌پرسند که چرا در برخورد با احمدی‌نژاد اینچنین سهمگین بودید.

توکلی در ادامه با اشاره به وضعیت بسیار پیچیده و سخت معیشت مردم گفت: این وضعیت به دلیل مدیریت نامتناسب اقتصادی سیاسی در سالهای اخیر بوده است و تحریم‌های ظالمانه آن را تشدید کرده است.

وی افزود: کسری بودجه عظیم، ناکافی بودن ارز در دسترس و دشواری‌های پیچیده در خرید و واردات حتی در کالاهای حیاتی مبهم بودن نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها، بیکاری جوانان، تعطیلی واحدهای تولیدی، درهم ریختگی هنجارها و ساختارهای اداری همه و همه از دلایل این وضعیت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر چه وحدت در داخل کشور بیشتر باشد امید به حل مشکلات وجود دارد، افزود: باید چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند اتحاد و یکپارچگی را ضرورتی واضح به شمار آوریم. از سوی دیگر امید به آینده سرمایه گرانبهایی است که باید قدر آن دانسته شود چرا که برای حل مشکلات به آن نیاز داریم اگر رفتاری از مجلس و دولت سر بزند که نشان از تقابل باشد دشمن برای استفاده از این وضعیت جری‌تر خواهد شد.

توکلی با اشاره به اینکه نه موافقت وی بی قید و شرط و نه مخالفت دیگر نمایندگان مطلق و ثابت است، گفت: مهمترین دلیل موافقت من با ساختار کلی کابینه وضعیت سخت کشور و هجوم یکپارچه دشمن بر مردم و اسلام است.

وی افزود: پیروزی بر دشمن سلطه‌جو علاوه بر آنکه با حول و قوه الهی نیاز به کابینه ای دارد که خوشبختانه شرایط آن تا حدودی به چشم می‌خورد البته در مواردی نیز ایستادگی شخص رئیس‌جمهور برای تأمین آن موارد ضروری و لازم است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که با نیمی از وزرای پیشنهادی داشتیم درباره نقاط اشتراک و افتراق گفت‌وگو شد و ما نیز سؤالات خود را به آنان ارائه کردیم.

توکلی گفت: اولین شرط برای پیروزی در مقابل دشمن خارجی، اعتقاد وزرا به مبانی و ساختار قانون اساسی است و این قاعده همگانی است. جمهوریت و اسلامیت بن‌مایه و جان این نظام محسوب می‌شود و فتنه سال 88 مصداقی از عدم التزام به قانون اساسی است و نشان از تقابل با جمهوریت نظام و اقدامی علیه امنیت ملی بود.

وی افزود: کسانی که در سال 88 علیه نظام اقدام کردند و دستور ولی فقیه را حرمت ننهادند و یا به قشون‌کشی خیابانی پرداختند شایسته عضویت در این کابینه نیستند. به حمدالله قاطبه پیشنهاد شدگان به قانون اساسی ملتزمند و تنها چند مورد استثناء وجود دارد.

توکلی گفت: هرکس آزاد است که درباره وقایع پس از فتنه سال 88 که حتی میدان را برای منافقین سیاه‌رو باز کرد نظری داشته باشد ولی وقتی بخواهد نقشی در ساختار قانونی داشته باشد باید وفاداری خود را به ساختار قانونی نشان دهد.

وی افزود: شرط دوم ایستادگی بر سر سیاست‌های کلی اداره کشور است. مخالفت منطقی ما با دولت‌های سازندگی و اصلاحات بر این اساس بود که تحولات اقتصادی به زیان طبقات مختلف اقتصادی بود ولی متأسفانه اعتنایی نمی‌شد. امیدوارم سیاست‌های کلی که از سوی قانون اساسی تبیین شده است شایان توجه کافی از سوی رئیس‌جمهور و وزرا بشود.

وی افزود: رهبری جان‌مایه این سیاست‌ها را با هر روش و توصیه‌ای که افزایش ثروت ملی و توزیع ثروت را فراهم کند قابل قبول دانسته است و هر طرح اقتصادی دیگری که به این دو هدف بی‌توجه باشد به درد مردم و کشور نمی‌خورد.

توکلی در ادامه با اشاره به اینکه امروز در محافل آکادمیک غربی بحث رشد اقتصادی حامی فقرا تبدیل به تئوری می‌شود، گفت: بحمدالله امیدواری‌های زیادی وجود دارد که کابینه به سیاست‌های کلی پایبند خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آقای روحانی برای اجرای سیاست‌های کلی نظام نیازمند مراقبت از کابینه خواهد بود، تصریح کرد: اینجا یکی از نقاط حساسی است که می‌تواند محل نزاع شده و بسیاری از موافقان امروز را به مخالفان تبدیل کند.

توکلی گفت: شرط سوم، کارآمدی است که ناشی از علم و تجربه ذیربط است. دقت در کارنامه تخصصی و دقت در سابقه تحصیلی آنها نشان می‌دهد که عمدتاً از تحصیلات مرتبط و تجربیات طولانی برخوردارند.

وی افزود: شرط چهارم، ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی کشورهای خارجی به خصوص در پرونده هسته‌ای است. یکی از دلایل حمایت من از کابینه فرض ثابت ما مبنی بر حمایت آقای رئیس‌جمهور و اعضای کابینه از حقوق هسته‌ای ملت ایران است. آقای ظریف در ملاقات با من نیز تصریح کرد که من ذره‌ای از منافع کشور کوتاه نخواهم آمد.

همچنین این نماینده مردم تهران ادامه داد: آقای ظریف بر این نکته تأکید کرد که با اتخاذ مواضع منطقی حداکثر منافع را بدست آورد و بدون هزینه اضافی مجری سیاست‌های نظام، انقلاب و رهبری خواهد بود.

توکلی در ادامه به چند نکته اشاره کرد و گفت: چرا ما به حداقل‌ها رضایت می‌دهیم، پاسخ به این سؤال این است که چون در شرایط سختی کار به این دولت تحویل داده می‌شود، چنان است که اصل کارآمدی اهمیت بیشتری به سایر صلاحیت‌ها پیدا می‌کند.

وی افزود: بحث آرمان‌گرایی واقع‌بینانه همیشه مطرح بوده است اما اینکه رهبر انقلاب آن را در چنین اوضاعی طرح می‌کنند چراغ هدایتی برای همه مردم محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم در اینجا این است که اینجانب به اقتضای رشته تحصیلی خود تأکید می‌کنم که بیرون آمدن از شرایط فعلی در صورت فراهم بودن بهترین شرایط حداقل به دو تا سه سال زمان نیاز دارد. بیرون آمدن از رکود تورمی موجود در صورت فراهم آمدن تمام شرایط به چندین سال وقت نیاز دارد.

توکلی گفت: به اقتضای موقعیت همانگونه که رهبری فرمودند باید به دولت فرصت داد کار کند و این اولین آزمون رابطه بین دولت و مجلس است. هم جامعه ایران نیاز به ارائه رفتاری بالغانه در این انتخابات دارد و هم سبب می‌شود تا دشمن امید خود را برای تأثیرگذاری بر شرایط کشور کم کند. از این رو برای دولت که در نقطه اصلی مبارزه با مشکلات قرار دارد باید فرصت کار کردن را به دولت بدهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اولین و مهمترین دلیل من برای مقابله با کابینه همین مقابله دولت با سختی‌هاست. ما همانگونه که در ابتدای دولت نهم با دولت همکاری کردیم اما زمانی که دیدیدم راه اشتباه می‌روند و به هیچ هشداری نیز توجه و قانون را رعایت نمی‌کنند چاره‌ای جز مقابله برای کنترل آن باقی نماند.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلامی در خصوص مقابله با ظلم و جلوگیری از ستم گفت: ما به پیروی از این دستور نجات‌بخش از دولت آقای روحانی تا جایی حمایت می‌کنیم که در مسیر آزادی، عدالت و استقلال حرکت کند و هر زمان در این مسیر ضعفی را دیدیم و اگر خدای ناکرده جور و ستمی بر مردم ایران احساس کردیم برای دفعش همت می‌کنیم.

توکلی با اشاره به اینکه روحانی با نیمی از رأی مردم به ریاست جمهوری رسیده است، افزود: اما برای نجات کشور از این وضعیت ما نیاز به یاری همه مردم داریم. از این رو ایشان باید به خواسته‌ها و حساسیت‌های نیمی دیگر که به ایشان رأی ندادند توجه کنند. حتی شایسته آن است آنچنان عملکردی داشته باشند که ناامیدان از تغییر وضع موجود را به امیدواران نظام اسلامی بیافزایند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد:‌ نکته آخر این است که این کابینه را آقای حسن روحانی معرفی کرده است و نه دکتر لاریجانی و یا حداد عادل، پس تعهدات، امکانات و محیطی که در آن به سر می‌بریم در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم. رأی ندادن به کسانی که صالح نمی‌دانیم اثری در این حمایت ندارد.
Share/Save/Bookmark