توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 61507
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۳
وقتی چرخ صنایع تبدیلی می‌لنگد؛
شوک تعطیلی معادن غرب کشور در سال «رونق تولید» /ستاد تسهیل دقیقا کجایی؟
تعطیلی معادن غرب کشور به ویژه استان کرمانشاه در سال رونق تولید شوک بزرگی بود که نشان از چرخ‌های لنگ صنایع تبدیلی دارد.
شوک تعطیلی معادن غرب کشور در سال «رونق تولید» /ستاد تسهیل دقیقا کجایی؟
به گزارش خط نیوز و به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، گنج ‌های زمینی اینجا خاک می‌خورند؛ همان سرمایه‌هایی که هدیه زمین سخاوتمند است و می‌تواند ثروت‌آفرین باشد اما در اوج بی‌تدبیری اینجا بلااستفاده مانده‌اند.

تعطیلی نیمی از معادن کرمانشاه شوک بزرگی در سال رونق تولید بود؛ آن هم در استانی با این همه ظرفیت در حوزه معدن که با ایجاد صنایع تبدیلی برای بهره‌برداری بیشتر از این معادن می‌تواند ارزش‌افزوده بسیار خوبی را نصیب این استان محروم کند.

این موضوع از مسائلی است که نیاز به ورود ستاد تسهیل دارد تا با شناسایی موانع و مشکلات این واحدهای راکد شده آنها را به جرگه تولید بازگرداند.

البته معادن فعال هم کارایی چندانی ندارند و خام‌فروشی طوق اسارتی بر گردن معادن غرب کشور به ویژه کرمانشاه شده است و ارزش‌افزوده آن را نصیب استانهای دیگر می‌کند.

از جمله پتانسیل‌های استان کرمانشاه می‌توان اشاره کرد به در اختیار داشتن حدود ۲.۵ درصد ذخایر معدنی کشور، از ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله سنگ های تزئینی، قیر طبیعی، منگنز، سنگ آهن، مس، سیلیس، فلدسپات، سنگ گچ و خاک صنعتی در استان کرمانشاه شناسایی شده است. ۷۰ درصد ذخایر قیر طبیعی کشور نیز در استان کرمانشاه واقع شده و از این نظر در جایگاه اول کشور قرار دارد.

همچنین علی رغم ذخایر معدنی موجود در استان کرمانشاه به ویژه در حوزه سنگ و مصالح ساختمانی، تنها ۴ درصد از ظرفیت کارخانجات سنگبری کشور در استان کرمانشاه وجود دارد.

هم اکنون از ۲۲۵ معدنی که در استان کرمانشاه موجود بوده تعداد ۹۰ معدن غیر فعال است که از جمله علل این غیر فعالی و رکود می توان به عدم وجود صنایع تبدیلی در این زمینه اشاره کرد.

از دیگر علل رکود معادن به جز مواردی که به حقوق دولتی و خود معدن کاران برمی گردد، می‌توان به رکود در بخش خرید تولیدات معدنی داخل استان به ویژه در حوزه مصالح ساختمانی اشاره کرد.

هرچقدر حوزه ساخت و ساز در استان و کشور دچار رکود شود، طبیعتاً باید اثرات آن متوجه بخش معدن به ویژه در استان کرمانشاه - که بخش اعظم ذخایر معدنی در حوزه مصالح ساختمانی است- نیز باشد.

البته پس از زلزله بزرگ سال ۹۶ استان کرمانشاه طبیعتاً حوزه ساخت و ساز بیش از پیش فعال شده و در نتیجه آن باید این رکود در حوزه معدن استان کرمانشاه وجود نداشته باشد و از سوی دیگر نیز بخش اعظم از معادن غیر فعال به فعالیت برگشته باشند، اما این موضوع آنگونه که باید و شاید اتفاق نیفتاده و بخشی از مصالح مورد نیاز از سایر استانها تامین می شود.

ا


رکود عمومی بازار فروش از دلایل تعطیلی موقت معادن است

فرهاد رضازاده، قائم مقام معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد، یکی از علل رکود نسبی معدن در استان را رکود امر ساخت و ساز در استان و کشور دانست و گفت: وضعیت معادن ما و استخراج تولیدات معدنی ما ارتباط تنگاتنگ با پروژه های عمرانی و ساخت و سازهای عمومی و شخصی دارد.

وی افزود: زمانی که رکود بخش عمران در کشور و استان حادث شود، به طور مستقیم در معادن ما تاثیر می گذارد.

رضازاده ادامه داد: این موضوع در استانهایی که معادن فلزی و غیرفلزی دارند که قابلیت صادراتی دارد و همچنین صنایع پایین دستی آنها قابل تغذیه هستند، تاثیر کمتری دارد.

قائم مقام معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اشاره ای به ذخایر معدنی استان کرمانشاه داشت و گفت: ذخایر معدنی استان کرمانشاه نسبت به کشور ۲ تا ۲.۵ درصد است.

این مسئول تصریح کرد: در کشور حدود ۵۷ میلیارد تن ذخایر معدنی شناخته شده داریم که این میزان در استان کرمانشاه حدود ۱.۴ میلیارد تن است.

وی با اشاره به تولیدات معدنی استان کرمانشاه گفت: تولیدات استان کرمانشاه در این حوزه به طور متوسط ۵ تا ۶ میلیون تن مصالح ساختمانی بوده که نسبت به کشور حدودا ۵ درصد تولید در این حوزه داریم.

رضازاده در خصوص علت غیرفعال بودن ۹۰ معدن از ۲۲۵ معدن موجود در استان کرمانشاه گفت: این موضوع علل مختلف و متنوعی دارد که از جمله این علل می توان به رکود عمومی بازار فروش و اختیاراتی که دولت به ما در خصوص تخلفات معدنکاران (خروج از محدوده، عدم پرداخت حقوق دولتی، بحث ایمنی سینه کارها و... ) داده است، اشاره کرد که باعث تعطیلی موقت معادن می شود.

قائم مقام معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: تعدادی از این موارد به دلیل عدم آشنایی معدن دار و متقاضی با فنون معدنکاری، غیرفعال شده‌اند.

پروانه معادن غیرفعال باطل نشده /هر سال می توان ۳۰ درصد معادن را فعال کرد

وی تصریح کرد: معدن غیرفعال به معدنی اطلاق می شود که پروانه آن باطل نشده است و می توان با تمهیداتی در حوزه بازاریابی، تمهیداتی برای ایمن کردن سینه کارها، پرداخت به موقع حقوق دولتی، در اختیار گذاشتن تسهیلات برای سرمایه گذاری در این حوزه، موانع را برطرف و این معادن نیز به جرگه معادن فعال استان بپیوندند.

قائم مقام معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ادامه داد: در هر سال می توان با نظر مساعد مدیران ارشد استان حدود ۳۰ درصد از معادن فوق را فعال کرد.

وی تصریح کرد: البته خود معدنکاران نیز باید در این زمینه پیش قدم باشند و نسبت به رفع مشکلات و اخطارهایی که به آنها داده شده و همچنین دلایلی که از دست ما خارج بوده و خود آنها در این زمینه مقصر بوده اند و یا موارد عمومی استان اثرگذار بوده، اقدام کنند تا این معادن فعال شود.

عدم وجود صنایع تبدیلی از علل رکود معادن در استان کرمانشاه است

جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص این موضوع و علت رکود برخی از معادن استان کرمانشاه گفت: یکی از علل این موضوع عدم وجود صنایع تبدیلی در استان به ویژه در حوزه معادنی چون معادن سنگ های تزیینی است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه افزود: اگر این صنایع تبدیلی در استان وجود داشته باشد، ارزش افزوده تولیدات معدنی نیز به استان بر می گردد.

ا
وی تصریح کرد: به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی موجود، تولیدات معدنی از سایر استانها به کرمانشاه وارد می شود و این خود می تواند عامل رکود معادن استان باشد.

مردم مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را از استان خریداری می کنند اما دوایر دولتی اینگونه نیست

شکری در خصوص علت رکود معادن در حوزه تولیدات و مصالح ساختمانی علی رغم وجود ذخایر معدنی و صنایع تکمیلی موجود در این زمینه در استان کرمانشاه، گفت: مردم برای استفاده شخصی مصالح مورد نیاز خود را از داخل استان خریداری می‌کنند اما دیده می شود که کارگزاران دوایر دولتی نیاز خود را از استان های دیگر در این زمینه تأمین می کنند.

وی به وجود صنایع تکمیلی و کارخانجات مورد نیاز در بحث تولید مصالح ساختمانی از مواد معدنی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ما صنایع تبدیلی خوبی در حوزه هایی چون سیمان، فولاد، گچ، کاشی و سرامیک، آجر و... در داخل استان داریم و همه تولیدات نیز آنها نیز مرغوب است.

این مسئول خاطرنشان کرد: افراد به صورت شخصی از داخل استان خرید می کنند اما دوایر دولتی اینگونه نیست و چنانچه خرید این مصالح از داخل استان صورت نگیرد، صنایع تبدیلی مرتبط در استان دچار رکود خواهند شد و معادن دچار رکود می شوند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه گفت: ما همواره در تمام جلسات هم خواستار این شده ایم که برای ساخت و سازهای داخلی از تولیدات استان استفاده شود که علاوه بر اشتغالزایی، ارزش افزوده آن نیز به داخل استان برگردد.

با این وجود می‌توان گفت که اولا وجود صنایع تبدیلی مرتبط با ذخایر معدنی موجود در استان و ثانیا ایجاد یک رویه قانونمند برای اولویت قرار دادن تولیدات استان به ویژه در بحث خرید مصالح ساختمانی، می تواند تاثیر زیادی در زمینه فعال کردن بخش اعظمی از معادن راکد و غیرفعال استان داشته باشد.

همچنین پرداخت تسهیلات برای سرمایه گذاری در این حوزه نیز می تواند تا حدی به فعال کردن معادن مذکور کمک کند و سالانه می توان ۳۰ درصد معادن غیرفعال موجود را فعال کرد، لذا می طلبد مسئولان مربوطه در این زمینه نیز نگاه ویژه ای داشته باشند تا شاهد فعال شدن این بخش اثرگذار در حوزه صنعت و اقتصاد استان باشیم و بخشی از مشکل بیکاری استان نیز از طریق فعال شدن این واحدها مرتفع شود.
Share/Save/Bookmark