توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65477
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰
وسایل نقلیه؛ بلای جان پل‌های تاریخی کرمانشاه
وسایل نقلیه؛ بلای جان پل‌های تاریخی کرمانشاه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه تردد وسایل نقلیه روی پل‌های تاریخی کرمانشاه را مهمترین خطر برای تخریب این پل‌ها دانست.

امید قادری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به وجود بیش از هشت پل تاریخی در کرمانشاه، اظهارکرد: پل قوزیوند، کهنه، کوچه، چهر، ماهیدشت، میان راهان، بیستون و خسرو از مهمترین پل‌های تاریخی استان و عموما مربوط به دوره ساسانیان هستند.

وی در ادامه با تاکید براینکه هرساله اعتباراتی برای مرمت پل‌های تاریخی استان در نظر گرفته می‌شود، افزود: هرچند برنامه مرمتی برای حفاظت از این بناهای ارزشمند تاریخی هرساله در دستورکار میراث فرهنگی استان است، اما مهمترین خطری که این پل ها را تهدید می‌کند، تردد وسایل نقلیه از روی آنها است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: تاکنون پیگیری‌های زیاد و مکاتباتی را با دستگاه‌های ذیربط داشته و از آنها خواسته‌ایم تا با احداث پل‌های جدید تردد وسایل نقلیه را از روی پل‌های تاریخی بردارند، اما چون هزینه ساخت پل‌های جدید بالاست، تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی باتاکید براینکه آسیب تردد وسایل نقلیه به پل‌های تاریخی جدی است، تاکید کرد: این پل‌ها برای تردد وسایل نقلیه ساخته نشده‌اند و برای همین این ترددها بویژه برای پل‌های تاریخی کوچه در کنگاور و پل کهنه در کرمانشاه بسیار آسیب زا بوده است.

قادری تاکید کرد: باتوجه به اینکه پل‌های تاریخی کرمانشاه دارای ارزش فرهنگی هستند و باید از آنها مراقبت کنیم، دراین راستا خواهان منع رفت و آمد وسایل نقلیه روی آنها هستیم و معتقدیم این پل ها فقط باید برای تردد عابرین پیاده باشند.

وی در ادامه به در پیش بودن فصل بارش‌ها و وضعیت کنونی پل‌های تاریخی استان هم اشاره کرد و گفت: به معاونت میراث فرهنگی ابلاغ شده تا پیش از شروع بارندگی ‌های زمستانی، نسبت به رفع خطر از پل‌هایی که احتمال آسیب دیدگی آنها در زمان بارندگی‌ها زیاد است، اقدام کنند.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark