توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36145
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۷
منابع غذایی فیبردار کدامند؟
متخصص تغذیه در امور سرطان با اشاره به اینکه یبوست یک امر عادی در بیماران سرطانی است و به علت کمبود مایعات، کم تحرکی با درمان‌ها ایجاد می‌شود، گفت: بهتر است مصرف فیبر غذایی را در برنامه غذایی خود افزایش دهند.
سیدحسین داودی در گفت‌وگو با فارس، گفت: یبوست به این معنی است که حرکات روده کمتر از ۳ بار در هفته باشد این مساله برای بیماران سرطانی امری عادی بوده چرا که ناشی از کمبود آب و مایعات در بدن، کمبود فیبر در رژیم غذایی، کم‌تحرکی و درمان‌هایی مثل شیمی‌درمانی و داروهای مصرفی آنهاست.

وی ادامه داد: شیمی‌درمانی محل سرطان و نوع داروی مصرفی در بیماران مبتلا به سرطان باعث ایجاد یبوست می‌شود که توصیه می‌شود این بیماران حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان در روز بنوشند. همچنین آب‌میوه‌های طبیعی یا شربت آب‌لیمو و چای می‌تواند کمک کننده باشد.

داودی گفت: انجام پیاده‌روی و تحرک ، مصرف مایعات داغ مثل چای یا سوپ به رفع یبوست کمک می‌کند همچنین غذاهایی با فیبر بالا حرکات روده را افزایش می‌دهد.

وی افزود: مصرف انجیر خشک و برگ‌های خشک شده میوه و خاک شیر نیز موثر است. منابعی که حاوی فیبر هستند شامل حبوبات از جمله لوبیا، لپه، نخودفرنگی و عدس، سبزیجات و میوه‌ها به ویژه ذرت و گلابی است.

این متخصص تغذیه در امور سرطان گفت: سبوس گندم و جو نیز حاوی مقادیر بالایی فیبر هستند و در میان سبزی‌ها و میوه‌ها مارچوبه، کلم از نوع گل‌کلم و بروکلی، نخود، پیاز، اسفناج، کدو‌، فلفل‌سبز، کرفس و گوجه فرنگی و در میان میوه‌ها سیب،‌موز، پرتقال، توت‌فرنگی، هلو و آلو فیبر بسیاری دارند.
Share/Save/Bookmark