توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53515
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
روزنامه عبری‌زبان: اسد پیشنهاد تل‌آویو را رد کرد
در بحبوحه بحران سوریه و درگیری‌ها در منطقه مرزی بین سوریه و اراضی اشغالی، یک روزنامه چاپ رژیم صهیونیستی از پیشنهادی خبر داد که دمشق با آن مخالفت کرده است.
روزنامه عبری‌زبان: اسد پیشنهاد تل‌آویو را رد کرد
به گزارش خط نيوز به نقل از تسنیم، «حافظ اسد» رئیس‌جمهور سابق سوریه پیشنهاد «اسحاق رابین» نخست‌وزیر اسبق اسرائیل مبنی بر عقب‌نشینی از جولان اشغالی در مقابل عادی‌سازی را رد کرد. این خبر را روز گذشته روزنامه «دافار» منتشر کرد.

این روزنامه عبری‌زبان مدعی شده است که حافظ اسد پیشنهاد اغوا کننده اسحاق رابین را رد کرد که مفاد این پیشنهاد، عقب‌نشینی اسرائیل از جولان اشغالی سوریه در مقابل عادی‌سازی کامل با سوریه بود. این پیشنهاد مربوط به سال 1993 است.

این روزنامه ادعا کرد که رئیس‌جمهور حافظ اسد از پاسخ دادن به درخواست رابین اجتناب کرد و دولت وقت آمریکا وارد مرحله تعطیلی شد و بدین ترتیب صلح میان طرفین سوری و اسرائیلی به تاخیر افتاد تا صلح فلسطین و اسرائیل جایگزین آن شود.

این روزنامه اسرائیلی یادآور شد که رابین «وارن کریستوفر» وزیر خارجه اسبق آمریکا را به دمشق فرستاد تا مطمئن شود که آیا رئیس‌جمهور اسد با این پیشنهادش موافقت می‌کند یا خیر؛ پیشنهادی که مشتمل بر عقب‌نشینی از جولان در مقابل عادی‌سازی با سوریه بود. ولی رابین متوجه شد که پاسخ اسد منفی است.

این روزنامه خاطرنشان کرد، بعد از مخالفت، یا رد و یا فرار اسد در مقابل درخواست رابین، طرف اسرائیلی به طرف فلسطینی روی آورد و توافق صلح با فلسطینیان را کلید زد که نتیجه آن توافقنامه اوسلو در سال 1993 بود.

رابین یکی از دلایل مهم برای صلح با سوریه را به دور کردن آن از ایران، و تبدیل ارتش آن به ارتش غربی یا کشور غربی نسبت می‌داد با وجودی که رابطه سوریه و ایران، در آن زمان، نسبت به حال حاضر ضعیف بود.
Share/Save/Bookmark