توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44588
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۱
بی‌انضباطی مالی شدید دولت یازدهم
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد درباره عملکرد بودجه‌ای دولت گزارش داده است: امسال هم حساب و دخل و خرج دولت جور نيست؛ كسري‌ منابع در مقابل مصارف، با ارقام بالا در كارنامه 5 ماه ابتدايي دولت خودنمايي مي‌كند. بيشترين مضيقه هم از محل درآمدهايي است كه پيش‌بيني مي‌شد با فروش نفت به دست مي‌آيد اما حاصل نشد. حساب و كتاب‌ها در سومين بودجه دولت روحاني، باز هم كسري تحميلي به دولت را نشان مي‌دهد.

آنچه دركارنامه دخل و خرج پنج ماه نشان داده شده، كمبود 205 هزار و 300 ميليارد ريالي است كه روي دست حسن روحاني و همقطارانش مانده است. تمام درآمدهاي دولت چه درآمدهاي نفتي و چه غيرنفتي در اين مدت 640 هزار ميليارد ريال بوده، حال آنكه دولت 845 هزار ميليارد ريال خرج كرده است. بنابراين در شرايطي كه پيش بيني مي‌شد دولت فقط 147 هزار ميليارد ريال كسري بياورد، اما ميزان كسري‌اش به 205 هزار ميليارد ريال رسيد....

دولت هرجا كم مي‌آورد، ديواري كوتاه‌تر از هزينه‌هاي عمراني پيدا نمي‌كند. دست‌اندازي به منابع عمراني تبديل به سنت شده است. امسال هم طبق رسم گذشته، اعتبارات عمراني يا به اصطلاح تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي در حالي كه بنا بود در 5 ماه ابتداي سال 244 هزار ميليارد ريال تخصيص يابد؛ تنها 51 هزار ميليارد ريال هزينه شد. اين اعداد به اين مفهوم است كه دولت فقط 9/20 درصد از اعتباراتي كه بايد به بخش عمراني مي‌داد تخصيص داده است.

براساس جدول گزيده‌ آمارهاي اقتصادي كه بانك مركزي ديروز منتشر كرد، اعتبارات عمراني اختصاص داده شده در پنج ماهه ابتداي امسال 3/18 درصد از عدد تخصيصي سال گذشته كمتر شده است؛ اين بدان معناست كه با وجود تاكيد مكرر دولت بر اجراي عمليات عمراني و اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام باز هم در عمل، از سهم همين بخش زده شد تا از تامين كسري‌هاي صندوق‌هاي بازنشستگي، پرداخت حقوق كاركنان دولت و پرداخت يارانه‌هاي مردم چيزي كم نشود.

كسري بودجه يا همان ناهماهنگي در منابع و مصارف بدون درآمدهاي نفت در عمليات بودجه‌ريزي كسري تراز عملياتي نام دارد؛ اين تصوير در بودجه پنج ماهه نخست سال وضعيت خوبي را نشان نمي‌دهد. آمارهاي بانك مركزي تاكيد مي‌كنند كه در پنج ماه ابتداي امسال 322 هزار ميليارد ريال كسري تراز عملياتي به بار نشسته است. در حالي كه دولت گمان مي‌كرد در اين مدت تنها با 239 هزار ميليارد ريال كسري منابع و مصارف روبه‌رو شود. در واقع كسري‌ها 34 درصد بيشتر از آن چيزي است كه دولت در حساب و كتابش به آن رسيده است.
Share/Save/Bookmark