توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 27398
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۸
فوتبالیست‌های امروزی چقدر می‌ارزند؟
قهرمان آسیا که شدیم و جام در جام را گرفتیم، مقداری چینی‌جات به ما پاداش دادند.
به گزارش خط نیوز ، روز گذشته با تنی چند از بازیکنان قدیمی استقلال که با این تیم قهرمان آسیا شده بودند، درخصوص رقم قراردادهایشان و همچنین قرارداد فوتبالیست‌های امروزی هم‌صحبت شدیم. امروز هم با برخی بازیکنان پرسپولیس که در سال ۱۳۷۰ با این تیم قهرمان جام در جام باشگاه‌های آسیا شده بودند، هم‌کلام شدیم و درخصوص بالا رفتن هزینه‌ها در فوتبال و رقم قرارداد بازیکنان از آنها پرسیدیم. صحبت‌های پرسپولیسی‌ها را بخوانید:

بهترین فوتبالیست ایرانی باید ۵۰ میلیون بگیرد!
یادم می‌آید قراردادی که با پرسپولیس در سال ۱۳۷۰ داشتم ۱۲۵ هزار تومان بود. قهرمان آسیا که شدیم و جام در جام را گرفتیم، مقداری چینی‌جات به ما پاداش دادند. من فکر می‌کنم فوتبالی‌ که ما ارائه می‌کردیم یک سر و گردن باکیفیت‌تر از فوتبال امروزی بود. اگر بازیکنان همدوره ما حالا بودند، با این رقم قراردادهای امروزی باید ۱۰ میلیارد تومان می‌گرفتند. من این ارقام را که می‌شنوم، باورم نمی‌شود. آخر کدام فوتبالیست ایرانی ۵/۱ میلیارد می‌ارزد؟ به نظرم بهترین فوتبالیست ایرانی باید ۵۰ میلیون تومان بگیرد، مربی هم ۱۰ میلیون تومان! برخی‌ها به ناحق هزینه فوتبال را بالا برده‌اند و برای خودشان کسب درآمد می‌کنند!

قهرمان آسیا شدیم ۱۶۰ تومان گرفتم
زمان ما قرارداد و این‌طور چیزها وجود نداشت. همه سفید امضا می‌کردیم و با افتخار برای پرسپولیس توپ می‌زدیم. سال ۱۳۷۰ که جام را بالای سر بردیم و قهرمان آسیا شدیم، من با کل پاداش‌ها حدود ۱۶۰ هزار تومان گرفتم. در حال حاضر حرفه‌ای شدن ما فقط در پول گرفتن خلاصه شده اما تفکر و امکانات ما اصلاً هم حرفه‌ای نشده است. اینکه حالا قراردادها به چنین ارقام نجومی رسیده را قبول ندارم و باید فکری به حال این کار کرد. در اعلام رقم قراردادها هم از یک جهت موافق نبودم چون استرس حاکم بر فوتبال زیاد شد و همه را بدبین کرد ولی از طرفی موافق بودم چون مثل هر جای دنیا قرارداد بازیکنان حرفه‌ای با تیم‌ها اعلام می‌شود و این روال مشکلی ندارد.

بهترین فوتبالیست ما باید ۵۰۰ میلیون بگیرد نه بیشتر!
قرارداد مالی من با باشگاه پرسپولیس زمانی که قهرمان جام در جام باشگاه‌های آسیا شدیم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بود البته این را با تمام پاداش‌ها و ارقام لحاظ کردم. فوتبال ما امروز به جایی رسیده که فوتبالیست درجه دو و سه هم ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون می‌گیرد و برخی‌ها رقم قراردادشان به یک و نیم میلیارد تومان هم رسیده است. در حالی که فوتبالی که ارائه می‌کنند ۴۰۰ میلیون هم نمی‌ارزد. با تمام احترامی که برای آندو، نکونام و خیلی‌های دیگر قائل هستم می‌گویم این رقم برای آنها باید حدود ۵۰۰ میلیون تومان باشد و بیشتر نمی‌ارزند. این فوتبالیست‌ها اگر یک‌سوم رقم قراردادشان را هم گرفته باشند، باز هم می‌توانند راحت زندگی کنند در حالی که مردم ما سطح مالی بسیار پایینی دارند.

چند تا حواله لاستیک و یخچال، پاداش ما بود
من یادم نمی‌آید با پرسپولیس قرارداد مالی داشته باشم. ما قهرمان آسیا شدیم اما پولی نگرفتیم. چند تا حواله یخچال و لاستیک و این‌طور چیزها گرفتیم و پولی در کار نبود. ولی حالا مدیرانی که فوتبالی نیستند، کاری کرده‌اند که فوتبال راه خود را گم کرده است. من وقتی قراردادهای میلیاردی بازیکنان را می‌بینم، دلم می‌سوزد که فوتبال به کجا رسیده است؟ این ارقام واقعی نیست و بهترین فوتبالیست ایرانی خیلی ارزش داشته باشد ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان است و این پول‌هایی که رد و بدل می‌شود، درست نیست. برخی مدیران کارنابلد کاری کرده‌اند که فوتبال پر از تنش شده و زیبایی خود را از دست داده است.

اگر امثال محمدخانی و چنگیز بودند، حالا چقدر می‌گرفتند؟
زمان ما از پول خبری نبود و عشق و معرفت بین بچه‌ها موج می‌زد. ما قهرمان آسیا شدیم و پولی نگرفتیم. ارقامی که حالا در قرارداد فوتبالیست‌ها دیده می‌شود، واقعاً تعجب‌آور است. اگر فوتبالیست‌های امروزی ۵/۱ میلیارد می‌ارزند، پس اگر امثال محمدخانی، پیوس‌، چنگیز، مرفاوی‌ و... بودند چقدر باید می‌گرفتند؟ من می‌گویم سقف قرارداد و ارزش بازیکنان ما باید حدود ۴۰۰ میلیون تومان باشد. این پول‌هایی که وارد فوتبال ما شده بی‌حساب و کتاب است و درست مدیریت نشده است و کاش فکر درستی به حال این واقعیت می‌شد.
منبع: روزنامه خبر ورزشی
Share/Save/Bookmark