توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37388
پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
چالش جدی دولت یازدهم در حذف یارانه نقدی
تهدید دولت به جریمه مردم برای اعتراض به حذف یارانه
یارانه نقدی بلای جان دولت یازدهم شده است تا جایی که وزیر اقتصاد اعلام کرده: شب پرداخت یارانه شب عزای دولت است! در واقع به گفته علی طیب نیا، پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظمای دولت است. مصبیتی که حذف آن هم اما و اگرهای زیادی برای دولتی ها ایجاد کرده و پیکان انتقادات و گلایه ها از سوی مردم به سوی دولت یازدهم روان شده است.
تهدید دولت به جریمه مردم برای اعتراض به حذف یارانه
به گزارش خط نیوز، یارانه نقدی بلای جان دولت یازدهم شده است تا جایی که وزیر اقتصاد اعلام کرده: شب پرداخت یارانه شب عزای دولت است! در واقع به گفته علی طیب نیا، پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظمای دولت است. مصبیتی که حذف آن هم اما و اگرهای زیادی برای دولتی ها ایجاد کرده و پیکان انتقادات و گلایه ها از سوی مردم به سوی دولت یازدهم روان شده است.

کار به جایی رسیده است که یک روز بدون اطلاع ازمردم حذف یارانه نقدی آغاز می شود و روز دیگر خبر از سرک کشیدن به حساب های مردم روی خط رسانه ها می رود تا نگرانی ها در این خصوص بیشتر شود.حالا هم دولتی ها اعلام کرده اند اگر اطلاعات در فرم های اعتراض حذف شده ها غلط باشد د، دولت می تواند یارانه آنها را پس بگیرد!

یارانه نقدی از حذف داوطلبانه تا حذف ناگهانی

هنوز از یادها نرفته است که در خواست دولت برای حذف داوطلبانه مردم پردرآمد از یارانه بگیری با شکست مواجه شد و با این که در فرم های خود اظهاری تاکید شده بود دولت پیگیر اطلاعات غلط وارد شده هست و از یارانه بگیرها یی که اطلاعات غلط از درآمد خود می دهند جریمه گرفته خواهد شد اما باز هم تنها ۷ درصد به حذف یارانه نقدی رضایت دادند.
بعد از آن بود که حذف بی سر و صدای یارانه نقدی کلید خورد.

اواخر سال ۹۳ بود که محمد باقر نوبخت اعلام کرد: «دولت حذف یارانه پُردرآمد‌ها را شروع کرده است. برای بودجه سال ۹۴ نیز این سیاست گسترده‌تر انجام می‌شود اما با دقت و احتیاط چراکه مردم برای ما بسیار محترم هستند و آرامش جامعه برای ما حائز اهمیت است.» تا حذف یارانه بگیرهای پر درآمد جدی تر از قبل دنبال شود.

با رسیدن نوروز ۹۴ اما در ابتدای سال ، برخی رسانه ها از حذف پنج گروه درآمدی شامل پزشکان، مالکان خودروهای گران قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و هیات مدیره شرکت‌های خصوصی و همچنین افراد مقیم خارج از کشور خبر دادند که البته این خبر از سوی نوبخت ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تکذیب شد و این در حالی بود که در همان روزها وزیر اقتصاد آغاز تدریجی حذف یارانه بگیران را تایید کرد و در ادامه ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان مسئوول شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها از خارج شدن حدود ۲۰۰ هزار نفر از لیست سازمان هدفمندی یارانه ها برای دریافت یارانه نقدی خبر داد.

خبری که البته توسط رسانه ها افشا شد و بعد تایید ها و تکذیب های فراوان توسط دولتی ها تایید شد.

با آغاز حذف یارانه بگیرها اما موج اعتراض ها آغاز شد چرا که بسیاری معتقد بودند یارانه نقدی آنها بی دلیل و اشتباهی حذف شده است و این اعتراض ها انقدر ادامه دار شد که دولت مجبور شد سامانه اعتراض را راه اندازی کند.

اما و اگرهای سامانه اعتراض

در هر حال، سامانه yaraneh۱۰.ir از پنجم خردادماه امسال دریافت اعتراض حذف شدگان را آغاز و اعلام کرد هر خانواری می‌تواند به فاصله دو ماه از قطع یارانه به آن مراجعه و درخواست خود را ثبت کند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به مردم قول داد در صورتی که حذف به دلیل خطای احتمالی اتفاق افتاده باشد بعد از بررسی‌ها خانواری که محق دریافت یارانه تشخیص داده شوند، مجدد به لیست یارانه‌بگیران باز خواهند گشت.

در این میان بسیاری از معترضان به حذف یارانه نقدی بعد از تکمیل فرم مربوطه در سامانه معرفی شده با این پاسخ مواجه می شوند که حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پاسخ به شماره همراه شما ارسال خواهد شد اما بسیاری از آنها هنوز هم پاسخی برای چرایی حذف یارانه نقدی شان دریافت نکرده اند و انگار این ۱۵ روز به پایان نمی رسد.

از سوی دیگر افرادی نیز هستند که یارانه نقدی‌شان مدت‌هاست قطع شده ولی نمی توانند اعتراض خود را در سامانه به ثبت برسانندو هنگام مراجعه به سامانه یارانه ۱۰ و درج مشخصات خود با این پاسخ مواجه می شوند که "اطلاعات شما در سامانه ثبت درخواست موجود نیست! بنابراین در وضعیت یارانه شما تاکنون تغییری ایجاد نشده است."

حالا هم اعلام شده است، معترضان به حذف یارانه نقدی باید تعهدنامه‌ای را بپذیرند که در صورت موافقت با آن دولت می‌تواند یارانه نقدی پرداخت شده به آنها را پس بگیرد!

محمد باقر نوبخت اعلام کرده: افراد می‌توانند نسبت به حذف یارانه نقدی خود اعتراض کنند، لذا ما به بررسی می‌پردازیم و اگر تشخیص دادیم، یارانه نقدی افراد حذف شده را برمی‌گردانیم، البته دولت با همین احتیاط یارانه ۲ میلیون را حذف کرده است. از امروز افرادی که یارانه‌شان قطع شده باشد، باید به سایت www.yaraneh۱۰.ir مراجعه کنند و اطلاعات مربوط به املاک، خودرو و حقوق خود را ثبت کنند. در اقدامی تازه و بر اساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها شیوه‌ای طراحی شده که طبق آن اگر فردی پس از قطع یارانه‌ نقدی اعتراض کرد و در سامانه اعتراض، اطلاعات غلطی را به دولت داده باشد، مجبور می‌شود یارانه نقدی که دریافت کرده را به حساب دولت برگرداند. براساس این تعهدنامه به موجب ماده ۱۰قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مکلف است، وجوه پرداختی را استرداد کند.

همچنین دولت اجازه می‌یابد از بررسی‌های میدانی از محل سکونت و اطلاعات تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای شناسایی وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد معترض به یارانه خود استفاده کند. طبق شیوه جدید ۲ راه برای استرداد یارانه پرداختی در صورت عدم تایید اطلاعات پیش‌بینی شده است؛ اگر فردی کارمند دولت باشد از فیش حقوقی وی کسر شود یا روی مالیات حقوق افزوده شود و اخذ می‌شود و در صورتی که کارمند دولت نبوده و قبلا نیز اظهارنامه مالیاتی تکمیل نکرده باشد، در فهرست مودیان مالیاتی این سازمان قرار می‌گیرد، تا پس از تایید یا رد اطلاعات فرد معترض نسبت به واریز یارانه یا استرداد آن اقدام شود.

این تعهدنامه به احتمال فراوان احیای همان موضوع جریمه افراد غیرنیازمند است که با گذشت زمان منتفی به نظر می‌رسید و دولت اعلام کرده بود به اظهارات مردم اعتماد دارد و نیازی به بررسی آنها نیست!

به این ترتیب به نظر می رسد دولتی ها می خواهند با تهدید به جریمه مردم را اعتراض به حذف یارانه نقدی بترسانند و باید منتظر ماند و دید این ماجرا به کجا ختم می شود.

منبع: فردا
Share/Save/Bookmark