توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63000
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۲
سود بانک‌ها عامل گرانی دلار، مسکن و سهام
محمد حسین ادیب، کارشناس اقتصادی: بانک‌ها در ماه گذشته ۴۴ هزار میلیارد تومان به سپرده‌ها سود پرداخت کردند، در حالی که متوسط حقوق کارمندان دولت در سال جاری ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان است یعنی بانک‌ها معادل حقوق ١٢ میلیون و ۵٠٠ هزار کارمند دولت در ماه سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند.
طبق محاسبات محمد حسین ادیب اقتصاد‌دان هم اکنون بانک‌ها هر روز ۱۴۶۶ میلیارد تومان سود می‌پردازند که به گفته این کارشناس حوزه `پول – مالی از محل «هیچ» تأمین می‌شود!

این اقتصاد‌دان بر این باور است که بانک‌ها سود فیک به سپرده پرداخت می‌کنند و از محل هیچ، به سپرده سود پرداخت می‌کنند.

بر اساس نظر ادیب، بانک‌ها در ماه گذشته ۴۴ هزار میلیارد تومان به سپرده‌ها سود پرداخت کردند در حالی که متوسط حقوق کارمندان دولت در سال جاری ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان است، بانک‌ها معادل حقوق ١٢ میلیون و ۵٠٠ هزار کارمند دولت در ماه سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند.

وی در تحلیل این آمار‌ها در کانال تلگرامی خود نوشته است: دولت در ماه به ٢ میلیون و ۶٣۶ هزار نفر پرسنل دولتی حقوق پرداخت می‌کند و بانک‌ها معادل حقوق ١٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر، به عده‌ای سود سپرده پرداخت می‌کنند.

ادیب در عین حال تأکید می‌کند که ۵٢ درصد سپرده‌ها فقط به ۴٠٠ هزار خانواده تعلق دارد، یعنی بانک‌ها تقریباً سه برابر حقوق پرسنل دولت به ۴٠٠ هزار خانواده سود سپرده پرداخت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که ۵٢ درصدی‌ها چه می‌کنند، افزوده است: این‌ها با این پول وارد بخش مصرفی اقتصاد نمی‌شوند ۵٢ درصدی‌ها با این پول تلویزیون، گوشت و کفش نمی‌خرند، این پول وارد پنج بخش می‌شود: دلار، طلا، مسکن، سهام و خودرو و در این پنج بخش تورم ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است:۵٢ درصدی‌ها تا پیش از این به سراغ یک بخش می‌رفتند، مثلاً از آذر ٩۶ تا شهریور ٩٧ به سراغ دلار رفتند، از مهر ٩٧ تا اردیبهشت ٩٨ به سمت مسکن رفتند بعد به سراغ بورس رفتند ولی اکنون برای اولین بار به طور همزمان به سراغ، دلار، مسکن، سهام و خودرو رفته‌اند.

محمد حسین ادیب، استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان وضعیت بازار در هر چهار بخش دلار، مسکن، سهام و خودرو را ملتهب توصیف کرده و می‌گوید: اولین‌بار است که همزمان چنین هجومی مشاهده می‌شود و تا زمانی که بانک‌ها از محل هیچ به سپرده سود پرداخت می‌کنند؛ همین است که هست؛ آینده تکرار گذشته است، اما در جایی دیر یا زود به این بازی مسخره در پرداخت سود پایان داده می‌شود و هر چهار بازار می‌ریزد.

البته تا زمانی که بازی پرداخت سود سپرده معادل حقوق ١٢ میلیون نفر ادامه دارد بازی افزایش قیمت ارز، مسکن، سهام و خودرو ادامه دارد منتها معمولاً نوبتی است، اما الان نوبت را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: بازی تا کی ادامه دارد بر ما معلوم نیست، مردم هم در این مورد به تشخیص خود عمل می‌کنند. در مورد پایان بازی سود سپرده توان پیش‌بینی نداریم و تا زمانی که بازی ادامه دارد بازی تورم بین پنج بخش هم هست، منتها معلوم نیست این‌بار چرا نوبت را رعایت نمی‌کنند.
Share/Save/Bookmark