توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 46090
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۲
لس‌آنجلس تایمز:
اوباما با وعده صلح آمد با میراث جنگ رفت
یک روزنامه آمریکایی با یادآوری وعده‌های رئیس‌جمهور این کشور برای ایجاد صلح نوشت: اوباما با وعده صلح آمد ولی با میراث جنگ می‌رود.
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، در حالی که باراک اوباما سخنرانی خداحافظی خود را نیز با مردم آمریکا انجام داده، اما بحث و جدل‌های زیادی در بین رسانه‌های خبری درباره میراثی که وی پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش به جا می‌گذارد، مطرح شده است. برخی رسانه‌های مطرح داخلی آمریکا و حتی بین‌المللی میراث وی را «جنگ افروزی»، «سرکوب» و «نابرابری» اعلام کرده‌اند.

«لس آنجس تایمز»، روزنامه مشهور آمریکایی در این رابطه نوشته: «در حالی که باراک اوباما روزهای پایانی ریاست جمهوری اش را سپری می‌کند، آمریکا هنوز درگیر جنگ است و سیاست‌های وی به جای آنکه موجب برقراری صلح شود، منجر به درگیر شدن آمریکا در جنگ شده است. باراک اوباما پیش از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۸ گفته بود به جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان پایان می‌دهد و در دوره دوم ریاست جمهوری نیز وعده داده بود تا این کشور را از حضور دائمی در جنگ دور کند.»

لس آنجلس تایمز ادامه می‌دهد: «ولی اوباما یک میراث کاملا متفاوت با آن چیزی را که تصور می‌کرد، به دونالد ترامپ منتقل خواهد کرد. نیروهای نظامی آمریکا در هر 8 سال دوره ریاست جمهوری اوباما در جنگ بوده‌اند. اوباما دستور حملات هوایی یا یورش‌های نظامی به حداقل 7 کشور را صادر کرده است: افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، یمن، سومالی و پاکستان.با این حال، آمریکا با تهدیدات بیشتری و در کشورهای بیشتری و از زمان جنگ سرد تاکنون روبرو است. برای نخستین بار در دهه‌های اخیر، حداقل یک احتمال برای درگیری نظامی بین آمریکا با روسیه و چین وجود دارد.»

میراث شوم
«گلوبال ریسرچ» اما با یادآوری «میراث شوم» اوباما برای مردم آمریکا و جهان در همین رابطه نوشته: «شاید برخی بخواهند با تملق‌گویی، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را یک سخنران درخشان، اصلاح‌طلب مترقی و یک انسان رویایی جلوه دهند ولی میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا و سایر مناطق جهان، عملکرد دولت اوباما را با اقدامات آن، ارزیابی و قضاوت می‌کنند.»این گزارش می‌افزاید: «اوباما نخستین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا است که به طور کامل در هر دو دوره ریاست جمهوری‌اش، کشور در حال جنگ بوده است. این شامل ادامه خونریزی در عراق و افغانستان، بمباران لیبی، جنگ شش ساله در سوریه برای تغییر نظام سیاسی، حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در تجاوز به یمن بوده است. تازه‌ترین بررسی نشان می‌دهد که نیروهای عملیات ویژه آمریکا در 138 کشور جهان مستقر هستند یا 70 درصد کشورهای جهان.»گلوبال ریسرچ ادامه می‌دهد: «جنگ‌های موسوم به قرن بیست و یکم در دوره بوش آغاز شد و در دوره ریاست جمهوری اوباما گسترش یافته و منجر به کشته شدن بیش از یک میلیون نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر دیگر از خانه و کاشانه‌شان شده و بدترین بحران مهاجرت پس از جنگ جهانی دوم را به وجود آورده است. سیاست اوباما در قبال آسیا نیز موجب افزایش تنش در دریای جنوبی چین و همین طور تشدید تنش در هند و پاکستان شده است. اوباما در حالی قدرت را ترک می‌کند که نیروهای ناتو در شرق اروپا مستقر شده‌اند.»
Share/Save/Bookmark