توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54370
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱
پس پرده منتقد شدن اقتصاددانان حامی دولت چه موضوعی است؟
کار به تعبیر «دنده خلاص» و «چوب خشک» هم برای اقتصاد دولت روحانی رسید
باید دید در پس پرده منتقد شدن اقتصاددانان حامی دولت چه موضوعی است؟ سیاست دولت نسبت به گذشته تغییر خاصی کرده است که این افراد روزی حامی بوده و امروز منتقد شده اند که ظاهرا این فرضیه مردود است چون در عمل تغییر رویکردی در این 5 سال مشاهده نمی شود غیر از آنکه ادامه آن روند آغاز شده در سال 92 به اینجا ختم شده است.
کار به تعبیر «دنده خلاص» و «چوب خشک» هم برای اقتصاد دولت روحانی رسید
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: از «دنده خلاص» تا «چوب خشک» تعابیری که این روزها اقتصاددانان دولتی درباره سیاست های دولتی به کار می برند.

به گزارش جهان نيوز، پس از نوسانات اخیر قیمت دلار که قیمت آن را به بالای 14 هزار تومان کشاند، «سعید لیلاز» از اقتصاددانان اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران در مصاحبه با یورونیوز، با انتقاد شدید از سیاست های اقتصادی دولت گفت: «به نظر من آقای روحانی هیچ تصویر و برآورد روشنی در روز اول از موج تحریم هایی که به سمت اقتصاد ایران سرازیر می شد نداشت. تصمیم هایی گرفت و تدبیرهایی اتخاذ کرد که به التهابات بازار دامن زد. مثلا به جای اینکه جلوی مصرف ارزی را بگیرند شروع کردند به یک سلسله اقدامات مشوق مصرف ارز از جمله اعطای ۵۰۰ یا هزار یورو برای سفر خارجی که منجر به افزایش تقاضای سفر خارجی شد در حالیکه ما باید جلوی آن را می گرفتیم.»

لیلاز در بخش دیگری از این گفت و گوی خود تصریح کرد: «اختیاراتی که آقای خامنه ای به روحانی و سران سه قوه داده اگر به چوب داده بود تا الان یک کاری کرده بودند.»

لیلاز تنها اقتصاددانان طرفدار دولت نیست که از نا به سامانی اقتصادی صدایش در آمده است. «فرشاد مومنی»، دیگر کارشناس مسائل اقتصادی اصلاح طلب درباره وضع موجود بیان داشت: «برخورد غیربرنامه‌ای با فساد اثر بازدارندگی ندارد. به خاطر آدرس‌های غلط بحران ارزی نامه دوم اقتصاددان‌ها را به زودی منتشر می‌کنیم. کام آنهایی که مناسبات رانتی دارند، به خاطر نامه‌های ما تلخ شده است. دیروز از نهادی حکومتی با من تماس گرفته می‌گویند در جلسات جزیره‌ای که به عنوان اقتصادی شکل می‌گیرد شرکت نکنید. گفتیم چرا؟ گفتند چون به عنوان برنامه دولت و مجلس حرف‌های شما را اعلام می‌کنند و برهمین اساس از آبروی شما خرج می‌کنند. با من تماس گرفتند گفتم چه دست‌هایی در کار است که می‌خواهید روحانی با ما روبه‌رو نشود. می‌دانیم در دوره‌ای دولت‌ها روی دنده خلاص می‌گذارند اما دنده این دولت غیرعادی است.»

همچنین «حسین راغفر» اقتصاددان اصلاح طلب، صبح روز پنجشنبه ۱۵ شهریور در هفدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری گفت: «گفته می‌شود که در هیأت‌دولت آقای رییس جمهور می‌گوید با افزایش نرخ بلیط هواپیما مخالف است، اما چطور نرخ بلیط هواپیمایی که در اختیار خود دولت است افزایش می‌یابد؟ نه مثل اینکه عده ای با افزایش قیمت ها موافقند.»

راغفر با بیان اینکه راه‌حل مسائل امروز کشور سیاسی است، تصریح کرد: «ما نگران حمله نظامی نیستیم بلکه امروز نیازمند بازسازی اعتماد عمومی هستیم و این بازسازی نیز عزم سیاسی است.»

این انتقادات از سیاست های اقتصادی دولت توسط اقتصاددانانی مطرح می شود که پیشتر همین افراد با حمایت تام و تمام از دولت در انتخابات سال 96 با نامه ای خطاب به ملت ایران هشدار می دادند که اگر دولت روحانی ادامه نیابد مشکلات عظیمی بر کشور وارد می شود.

در سال گذشته، 50 اقتصاددان با صدور بيانيه‌اي از حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري حمايت كردند. در ميان آنان نام اقتصادداناني چون سعید لیلاز، محمد ستاري‌فر، فرشاد مومني، محسن رناني، بهروز زنوز، جعفر عبادي، زهرا كريمي، محمود ختايي و حسن طايي و محمدحسين شريف‌زادگان، عباس شاكري و حسين راغفر، به چشم مي‌خورد. حالا همین اقتصاددانان منتقد سیاست های اقتصادی دولت هستند.

کاهش تورم و قاچاق و بهتر بگوییم همان مواردی که رئیس جمهور را به مجلس کشاند تا به نمایندگان پاسخ دهد و در انتها نمایندگان مجلس از پاسخ به 4 سئوال روحانی قانع نشدند، مواردی بود که اقتصاددانان دولتی جزو نقاط قوت اقتصادی این دولت مطرح می کردند.

سعید لیلاز در این باره در سال 96 بیان می کرد: «زمانی که حرف از روحانی می زنیم به مانند صحبت کردن از ملت است چرا که افراد به تنهایی توانی برای تحول ندارند و اعتقاد دارم اگر روحانی نمی آمد سقوط ایران قطعی بود.»

حتی این کارشناسان دولتی مطرح می کردند که حاضر هستند برای دفاع از سیاست های دولت در رسانه ملی با منتقدان مناظره داشته باشند. بازهم در این میان نامه این سه تن «سعید لیلاز»، «حسین راغفر» و «فرشاد مومنی» به چشم می خورد.

حال این افراد خود با سیاست‌های بهم ریخته اقتصادی که بازار دلار را بیشتر ملتهب ساخته است و به بخش‎های مختلف کشور ضربه وارد کرده انتقاد جدی دارند. روزنامه جهان صنعت امروز در گزارشی از بازار لوازم التحریر که حاکی از مشاهدات میدانی خبرنگار این روزنامه بود، نوشت: «در حالی که انتظار می‌رود در آخرین هفته‌های باقی مانده به شروع مدارس، رونق در بازار لوازم تحصیلی و تحریر به چشم بخورد اما هنوز خبری از مشتری در این بازارها نیست‌. چالش‌هایی همچون نوسانات نرخ ارز، سیاست‌های نسنجیده دولت، موانع گمرکی و وارداتی، مشکل شدن تهیه مواد اولیه و..‌. تولیدکنندگان را با چنان مشکلاتی مواجه کرده که در پی آن مردم با موج‌های پی‌درپی گرانی در بازارهای مختلف روبه‌رو هستند‌.از این‌رو و با توجه به اینکه قدرت خرید مردم طی سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده، این روزها شاهد رونق کار دستفروشان در بازارهایی نظیر بازار لوازم‌التحریر هستیم در حالی که به گفته فروشندگان صنف لوازم تحصیلی و نوشت‌افزار، هنوز بازار در رکود به سر می‌برد‌.»

با این اوصاف که اقتصاددانان طرفدار دولت هم منتقد جدی دولت هستند و مشخص نیست برنامه دولتی در عرصه کنترل جدی قیمت دلار و طلا چیست و هر روز شاهد بالارفتن بیشتر قیمت دلار و طلا و کالاهای مختلف در کشور هستیم، در ادامه چه روندی در اقتصادی که 5 سال است رنگ رکود به خود گرفته است، شاهد خواهیم بود. باید دید در پس پرده منتقد شدن اقتصاددانان حامی دولت چه موضوعی است؟ سیاست دولت نسبت به گذشته تغییر خاصی کرده است که این افراد روزی حامی بوده و امروز منتقد شده اند که ظاهرا این فرضیه مردود است چون در عمل تغییر رویکردی در این 5 سال مشاهده نمی شود غیر از آنکه ادامه آن روند آغاز شده در سال 92 به اینجا ختم شده است. اما فرضیه دوم و به نظر صحیح تر جاخالی دادن اقتصاددانان حامی دولت برای حفظ آبروی خود با ایفای نقش منتقد و فرار از آن حمایت هاست.
Share/Save/Bookmark