توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58916
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۳
۲۰۱۹؛ سال منظره‌های روستایی اعلام شد
۲۰۱۹؛ سال منظره‌های روستایی اعلام شد
شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی موضوع سال ۲۰۱۹ میلادی را "منظره‌های روستایی" اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) از سال ۱۹۸۲ روز ۱۸ آوریل را به عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نامید و این پیشنهاد سال بعد و در بیست و دومین مجمع عمومی یونسکو به تصویب رسید. از آن زمان تاکنون این روز برای ترویج میراث فرهنگی و افزایش آگاهی درباره تنوع، ارتباط و آسیب‌پذیری آن و همچنین مزایای حفظ آن جشن گرفته می‌شود.

ایکوموس هر ساله شعاری را به مناسبت این روز جهانی انتخاب می‌کند و ۲۰۱۹ نیز به عنوان سال بین‌المللی "منظره‌های روستایی" معرفی شده است که با سمپوزیوم علمی ایکوموس در سال ۲۰۱۹ که با موضوع "میراث روستایی" در مراکش برگزار می‌شود، همخوانی دارد.

روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، امسال فرصتی را جامعه علمی ملی و بین‌المللی ایجاد می‌کند تا به افزایش آگاهی درباره ارتباط مناظر روستایی و چالش‌ها و منافع حفظ آن بپردازد.

بر اساس تعریف ایکوموس، مناظر روستایی به مناطق خشک و آبی ایجاد شده با تعامل انسان و طبیعت برای تولید مواد غذایی و دیگر منابع طبیعی تجدید پذیر، از طریق کشاورزی، دامداری و گاوداری، ماهیگیری و آبزی پروری، جنگلداری، جمع‌آوری مواد غذایی وحشی، شکار و استخراج منابع دیگر، مانند نمک گفته می‌شود. در عین حال، همه مناظر طبیعی دارای معانی فرهنگی هستند که توسط افراد و جوامع به آنها نسبت داده می‌شود و همه مناطق روستایی از مناظر هستند. برای قرن‌ها و حتی هزاره‌های متمادی، مناظر روستایی توانسته‌اند توازن میان فعالیت‌های انسانی و محیط اطراف آن را حفظ کرده‌اند.

کشورهای مختلف هر ساله به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برابر با ۱۸ آوریل (۲۹ فرودین) مراسم گوناگونی را تدارک می‌بینند.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark