توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70714
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
شورای نگهبان: از رای مردم به عنوان حق الناس صیانت می‌شود
نشست خبری طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان نهم اسفند با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.
شورای نگهبان: از رای مردم به عنوان حق الناس صیانت می‌شود
به گزارش خط نيوز، نشست خبری طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان نهم اسفند با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

طحان‌نظیف گفت: انتخابات در ایران امری تعیین کننده است. در روزگاری که کشور‌های منطقه با صندوق رای بیگانه هستند نظام جمهوری اسلامی براساس خواست مردم است و هر یک سال در میان یک انتخابات را برگزار کرده است.


وی با بیان اینکه تمام مسئولان ایران براساس رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند، افزود: انتخابات امسال در حدود شصت هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود. در فرآیند بررسی صلاحیت‌های مجلس بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی حدود ۷۵ درصد تاییدصلاحیت شدند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در حال حاضر برای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر رقابت می‌کنند. براساس قانون اساسی با اینکه قاطبه ملت ایران مسلمان هستند، اما اقلیت‌های دینی کرسی‌های ثابت و مشخصی دارند. در انتخابات خبرگان ۱۴۴ داوطلب تاییدصلاحیت شده حضور دارند.

طحان‌نظیف بیان کرد: در میان تاییدصلاحیت شدگان قشر‌های مختلف مردم حضور دارند. شش برابر کرسی‌های مجلس نامزد‌های خانم حضور دارند. معنای این اعداد و ارقام این است که در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: از حضور نخبگان در انتخابات استقبال می‌کنیم و با توجه به تعداد بالای نامزد‌ها زمینه رقابت فراهم است. در حوزه سلامت، سازوکار‌های نظارت در انتخابات کاملا مردمی است و امر حکمرانی برعهده مردم است و از رای مردم به عنوان حق الناس صیانت می‌کنند.

طحان‌نظیف بیان کرد: از ۲۳۰ هزار ناظر مردمی که هیچ رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند استفاده می‌کنند، البته در روز اخذ رای نمایندگان کاندیدا‌ها هستند که تعدادشان حدود ۶۲ هزار نفر است. حدود ۸۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی برای انتخابات هستند.


سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همواره انتخابات در امنیت کامل برگزار و تمهیدات لازم فراهم شده است؛ ۲۵۰ هزار نفر مسئولیت امنیت انتخابات را برعهده دارند.

وی گفت: حدود ۱۷۰۰ شعبه در شهر‌هایی که وزارت کشور اعلام کرده انتخابات به صورت الکترونیکی است.
Share/Save/Bookmark