توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70804
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۹
🚫مراقب "قارچ های مرگ آور" باشید


🔺️دکتر شکیبا معاون بهداشت دانشگاه
 
🔻 قارچ ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی پیدا کرده اند ولی همه آنها خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند. خوردن چند لقمه از این قارچهای سمی می تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.لذا با توبه فرا رسیدن فصل بهار و محیا شدن شرایط جهت رویش قارچ های وحشی در طبیعت و امکان مصرف توسط مردم توجه به نکات ذیل حایز اهمیت است.

🔻 در فصل مرطوب با دمای مناسب مانند بهار قارچ ها در طبیعت به فراوانی یافت می شوند و معمولا اشتباه در تشخیص قارچ های خوراکی خودرو با قارچ های سمی باعث مسمومیت های قارچی می شوند.

🔻آیا می توان گفت کدام قارچ وحشی در طبیعت سمی است ؟
شما نمی توانید از روی ظاهر قارچ یا مزه آن بگویید کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است و هیچ راهی هم وجود ندارد که شما بتوانید انجام دهید و از آن طریق از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کنید.تنها آزمایشگاه می تواند خوراکی بودن آنها را تأیید کند.

🔻شرایط جغرافیایی استان کرمانشاه ایجاب می کند در سال هایی که شاهد بارش باران و رعد و برق های بهاری باشیم با برخی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو سمی روبرو می‌شویم .

🔻علائم مسمومیت با قارچ چیست ؟
علائم زودرس شامل  تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق است که گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری  با آن همراه می شود. این علائم معمولاً  ۴ تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود.
علائم دیررسی شامل  علائم مسمومیت کبدی ، کلیوی یا آسیبهای مغزی است که ممکن است طی روزها یا هفته ها بعد ظاهر شود.
 
🔻 تشخیص این نوع قارچ ها فقط در مراکز تشخیصی آزمایشگاهی میسر است.
 
🔻 بنابراین تکیه بر روش های غیر علمی مانند استفاده از ظروف نقره‌ای یا شیر جهت تشخیص قارچ خوراکی از سمی هرگز توصیه نمی شود.
 
🔻 افرادی که قارچ خودرو مصرف کرده اند یا دارای علایم گوارشی شده اند باید به سرعت جهت خدمات درمانی به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چون تاخیر در شروع درمان متاسفانه عوارض جدی مسمومیت را در پی دارد.

🔻چه کنیم تا با قارچ ها مسموم نشویم . باید از چیدن، خریدن و مصرف قارچ های روئیده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز کرد.

🔻 باید تنها از قارچ های خوراکی تولید شده در کارخانه های معتبر استفاده کرد.
 پختن، آب پز یا  کباب کردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ مصرف نکردن قارچ های روئیده در طبیعت است.

🔻 سم قارج پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی پرهیزکرد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
Share/Save/Bookmark