توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 49204
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
عبدی: احتمالاً آشوب­‌های اخیر در ایران بخش ابتدایی طرح گسترده آمریکا باشد
به اعتقاد کارشناس مسائل آمریکا، ممکن است اتفاقاتی که در تهران و شهرهای دیگر رقم خورده، بخش ابتدایی طرح آمریکا باشد که دارای مراحل دیگری نیز است. احتمالاً آمریکایی‌ها برای مراحل بعدی این طرح گسترده زمینه‌سازی می‌کنند.
عبدی: احتمالاً آشوب­‌های اخیر در ایران بخش ابتدایی طرح گسترده آمریکا باشد
به گزارش خط نیوز؛ «علی عبدی»، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص احتمال طراحی بزرگ آمریکایی­‌ها برای ایجاد آشوب در ایران به دنبال ناکامی آن­ها در شورای امنیت، با اشاره به اینکه احتمالاً آشوب­‌های اخیر در ایران بخش ابتدایی طرح گسترده آمریکا باشد، بیان داشت: واشنگتن به هزینه رفتارهای خود در قبال ایران توجه ندارد.

وی با توجه به افراط­ گرایی واشنگتن در نظام بین‌الملل گفت: تحلیل این اتفاق باید بر اساس منطق آمریکایی‌ها صورت بگیرد. آنچه در حال حاضر بر دستگاه دیپلماسی آمریکا حاکم است، یک نوع خشونت‌ورزی و افراط‌گرایی در عرصه بین‌الملل محسوب می­‌شود.

کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر اینکه افراط‌گرایی واشنگتن به ویژه در قبال کشورهایی که با آمریکا معارضه دارند قابل‌ مشاهده است، افزود: این رفتار در قبال کره شمالی دیده می‌شود؛ اما تفاوتی که با برخورد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی دارد، عبارت است از اینکه رژیم صهیونیستی در این معادله قوی‌تر است.

وی با اشاره به تأثیر صهیونیست­‌ها بر رئیس­ جمهور آمریکا تأکید داشت: ترامپ نشان داده است که برای به دست آوردن رضایت صهیونیست‌ها حاضر است هر اقدامی انجام دهد و بخشی از خشونت‌ورزی و رفتار افراطی در قبال ایران به این مسئله برمی­‌گردد؛ لذا به هیچ‌وجه به هزینه‌های آن نیز فکر نمی‌کند.

عبدی با توجه به اینکه برآوردهای میدانی آمریکایی­‌ها صحیح نیست، گفت: آمریکایی­‌ها فکر می‌کنند اتفاقاتی که در ایران افتاد، می‌‌تواند منجر به تغییرات بزرگ­تری شود. اصرار آن‌ها نیز بی وجهه است؛ اما ظاهراً می‌خواهند نشان بدهند که نوع حمایت ترامپ از اغتشاشات در داخل ایران متفاوت از دولت اوباما است.

وی با تأکید بر دلیل رفتارهای اخیر دولت ترامپ اشاره داشت: آن‌ها معتقدند که اوباما حمایت لازم را در فتنه 88 انجام نداد و دولت ترامپ می‌خواهد تلافی کند؛ لذا رفتارهای پرهزینه‌ای را بروز می‌دهند که باعث تعجب کشورهای دنیا نیز شده است. آن­ها گمان می­‌کنند که این رفتارها می­‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این پرسش که «واشنگتن با تکرار سیاست­‌های شکست­ خورده خود در قبال حمایت از آشوبگران به دنبال چه نتایجی بود؟» بیان داشت: این احتمال وجود دارد که آمریکایی­‌ها یک برنامه بزرگی را طراحی کرده باشند.

وی با اشاره به احتمال کلید خوردن پروژه جدید واشنگتن تأکید داشت: ممکن است اتفاقاتی که در تهران و شهرهای دیگر رقم خورده است، بخش ابتدایی طرح آمریکا باشد که دارای مراحل دیگری نیز است. احتمالاً آمریکایی‌ها برای مراحل بعدی این طرح گسترده زمینه‌سازی می‌کنند. شاید از این منظر بتوان اصرار آمریکایی‌ها را تحلیل کرد. همکاری اتحاد عربی- عبری نیز این فرضیه را که یک طرح گسترده وجود دارد، تقویت می‎کند.
Share/Save/Bookmark