توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36604
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
330 هزار نفر بیکار شدند/
رشد«صفر» اشتغال در دولت احمدی‌نژاد به رشد «منفی» در دولت روحانی تبدیل شد
مسئولان ارشد دولت یازدهم با گذشت 2 سال از دولت دهم، ‌همچنان به انتقاد از عملکرد آن دولت در عرصه اشتغالزایی مشغولند، غافل از آن که عملکرد خودشان به مراتب بدتر است.
رشد«صفر» اشتغال در دولت احمدی‌نژاد به رشد «منفی» در دولت روحانی تبدیل شد
به گزارش خط نیوز به نقل از مشرق- مسعود نیلی مشاور اقتصادی دولت با انتقاد از عملکرد دولت احمدی‌نژاد در عرصه اقتصاد، ‌گفت: می‌بینیم ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل موجود در کشور در سال ۱۳۸۴ در سال ۱۳۹۱ ثابت مانده و در واقع صفر خالص اشتغال کشور بود.

چند روز بعد هم حسن روحانی در جمع اصحاب رسانه‌، همان حرف‌های نیلی را تکرار کرد و گفت: ‌با نعماتی که در این هشت سال داشتیم می‌توانستیم بخشی از مسائل محیط زیست، معضل آب و مسائل مربوط به اشتغال را برطرف کنیم، درحالی‌که از سال ۸۴ تا ۹۲ تقریبا اشتغال خالص نزدیک به صفر بوده است.

گرچه انتقاد از عملکرد دولت احمدی‌نژاد در عرصه اشتغال، انتقاد درستی است، اما وقتی می‌توان از مسئولان دولت فعلی چنین انتقاداتی را پذیرفت که حداقل عملکرد خود آنها بهتر باشد.

اگر مطابق مواضع مسئولان دولت فعلی، عملکرد دولت احمدی‌نژاد را در عرصه اشتغال یک فاجعه بدانیم، آنگاه جالب است که مطابق گزارش مرکز آمار باید عملکرد دولت یازدهم را به مراتب فاجعه‌بارتر بخوانیم.

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار درباره وضعیت اشتغال و بیکاری در فصل بهار امسال، تعداد شاغلان کشور ۲۱ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر بوده است.

این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم یعنی در فصل تابستان ۱۳۹۲ تعداد شاغلان کشور ۲۲ میلیون و ۱۹۱ هزار نفر بود.

مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد از ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی به طور خالص بیش از ۳۳۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

۳۳۰ هزار نفر در دولت یازدهم شغل خود را از دست دادند

بنابراین از آنجا که به گفته مسئولان ارشد دولت، ماحصل عملکرد دولت قبل حفظ تعداد جمعیت شاغل (خالص اشتغالزایی صفر) بود، دولت فعلی حتی آن وضعیت را هم نتوانسته ادامه دهد و در دو سال اخیر، روز به روز از تعداد شاغلان کشور کاسته شده است.

باید منتظر ماند و دید آیا مرکز آمار به ارائه گزارش‌های مستقل خود ادامه می‌دهد یا این که تحت فشارها مجبور به تعدیل چنین گزارش‌هایی می‌شود.

باید تا اعلام گزارش مرکز آمار درباره وضعیت اشتغال در فصل تابستان منتظر ماند. در بحث رشد اقتصادی که مرکز آمار تاکنون کوتاه نیامده و آمار بانک مرکزی همچون رشد ۴.۶ درصدی اقتصاد کشور در فصل بهار را تایید نکرده است.
Share/Save/Bookmark