توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54389
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳
تی‌شرتی که بیماری‌های قلبی را تشخیص می‌دهد!
یک شرکت دارویی فرانسوی تیشرتی تولید کرده است که با داشتن ۱۵ الکترود، قادر به تشخیص اختلالات قلبی است.
تی‌شرتی که بیماری‌های قلبی را تشخیص می‌دهد!
به گزارش خط نيوز، محققان فرانسوی یک "تیشرت" موسوم به "کاردیواسکین"(Cardioskin) تولید کرده‌اند که به طور مداوم، فعالیت‌های قلب را کنترل می‌کند و مشکلات آن را تشخیص می‌دهد.

تشخیص این مشکلات به محافظت بدن علیه سکته کمک می‌کند و ممکن است به تشخیص علل "سنگ‌کوپ" نیز منجر شود.

در پارچه‌ نخی این پیراهن الکترودهایی تعبیه شده است که فعالیت‌های الکتریکی قلب را کنترل می‌کنند.

کنترل این فعالیت‌ها به طور همیشگی صورت می‌گیرد.
تراشه کوچکی که در تیشرت وجود دارد، نتایج فعالیت‌های قلب را به صورت بیسیم به یک اپلیکیشن که در گوشی هوشمند کاربر نصب شده است، ارسال می‌کند.این اپلیکیشن قادر است اطلاعات بیمار را با یک متخصص قلب به اشتراک بگذارد."کاردیواسکین" می‌تواند ۳۵ مرتبه شست‌وشو شود. این پیراهن برای بهبود تشخیص شرایط خطرناک قلبی از قبیل "فیبریلاسیون دهلیزی" نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"فیبریلاسیون دهلیزی" شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که تحریک الکتریکی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی‌کند. فیبریلاسیون دهلیزی هنگامی رخ می‌دهد که در دهلیزها موج الکتریکی تحریک، جهت مشخصی نداشته باشد یعنی سلول‌های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و درنتیجه منقبض می‌شوند. این اختلال سبب افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی می‌گردد.حدود یک میلیون نفر در انگلیس به "فیبریلاسیون دهلیزی" مبتلا هستند.

بنا بر اعلام پزشکان انگلیسی، این در حالی است که این اختلال در حدود ۵۰۰ هزار نفر نیز تشخیص داده نشده است. زیرا این افراد علائم مشخصی ندارند.علت دقیق بیماری نیز مشخص نیست. ولی احتمال دارد، فشار خون بالا، عفونت‌های قفسه سینه، پرکاری تیروئید و مصرف بیش از حد کافئین و الکل از علل بروز "فیبریلاسیون دهلیزی" باشند.

بررسی" نوار قلب"(ECG) که نحوه حرکت موج تحریک الکتریکی در قلب را نشان می‌دهد بهترین و آسان‌ترین روش تشخیص این بیماری است.

یکی از روش‌های تشخیص بیماری استفاده از دستگاهی به نام " هولتر" است. هولتر این امکان را به پزشک می‌دهد که بتواند روند فعالیت قلبی بیمار را در یک دوره زمانی مشخص در دسترس داشته باشد. تشخیص انواع آریتمی حاد و بسیاری از اختلالات دیگر با استفاده از این دستگاه امکانپذیر است.

برای استفاده از این دستگاه، بیماران باید آن را زیر پیراهن خود بپوشند.در اغلب موارد، بیماران از پوشیدن مداوم دستگاه اجتناب می‌کنند زیرا امکان خوابیدن در شب را برای بیمار دشوار می‌سازد.

تیشرت "کاردیواسکین" با داشتن جنسی از نخ سفید، جایگزین بسیار مناسبی برای "هولتر" است و می‌تواند در۲۴ ساعت شبانه‌ روز مورد استفاده بیمار قرار گیرد.۱۵ الکترود کوچک تعبیه شده در پیراهن که در ناحیه قفسه سینه قرار گرفته‌اند، ریتم‌های غیر طبیعی قلب را شناسایی می‌کنند.

الکترودهای تیشرت نیز با استفاده از یک باتری کار می‌کنند که به هنگام شست‌وشو به راحتی قابل جدا شدن از پیراهن است.این پیراهن توسط یک شرکت دارویی فرانسوی به نام "Servier" تولید شده است.قیمت محصول هنوز مشخص نیست و فعلا تنها در انگلیس در دسترس است.

منبع: ایسنا
Share/Save/Bookmark