۲
توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 13851
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۶
چرا اصولگرایان باید بر روی ( دکتر سعید جلیلی ) اجماع کنند؟/ هشت دلیل واضح برای انتخاب جلیلی
انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را می توان نقطه ی عطفی در معادلات سیاسی ایران اسلامی دانست که تا حدود زیادی می تواند بر روی رویکردهای نظام اسلامی در حوزه های مشخص قوه ی مجریه تاثیرگذار باشد.
چرا اصولگرایان باید بر روی ( دکتر سعید جلیلی ) اجماع کنند؟/ هشت دلیل واضح برای انتخاب جلیلی
پوریا ترکمن؛ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را می توان نقطه ی عطفی در معادلات سیاسی ایران اسلامی دانست که تا حدود زیادی می تواند بر روی رویکردهای نظام اسلامی در حوزه های مشخص قوه ی مجریه تاثیرگذار باشد.
در بین نامزدهای این دوره افرادی از طیف های سیاسی مختلف وجود دارند که همین نکته موجب می شود انتخابات پرشوری در انتظار نظام اسلامی باشد.
اما نگاهی به اصولگرایان حاضر در این دوره نشان می دهد الزامات فراوانی برای اجماع آنان وجود دارد که باید به آن پرداخت:
1- گفتمان انقلاب یعنی گفتمان مقاومت که مورد تاکید رهبری عزیز انقلاب می باشد در این دوره در مقابل گفتمان ارتجاع و ذلت قرار گرفته است. نوع نگاه مردم به این دو رویکرد آینده ی متفاوتی را در مقابل مسیر انقلاب قرار می دهد. هر چند به تعبیر دبیر شورای
نگاهی به نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان نشانگر این نکته ی بسیار مهم است که مقبولیت ( دکتر سعید جلیلی ) در بین نامزدها بسیار بیشتر از بقیه است. به طور مثال و با در نظر گرفتن کناره گیری نامزد جبهه پایداری به نفع دکتر جلیلی بسیار بعید است که پایداری ها بر روی گزینه ای همچون قالیباف، زاکانی و ولایتی به تفاهم برسند و در صورت انتخاب هر یک از این گزینه ها حداکثر کاری که پایداری ها و طرفدارانشان انجام خواهند داد ( کناره گیری آرام ) از صحنه تبلیغات انتخاباتی خواهد بود
نگهبان برخی مسائل از حوزه ی صلاحیت نامزدها خارج است و جوک است اما نمی توان از تاثیر رای مردم در نحوه ی جهت گیری کشور در مقابل نظام سلطه چشم پوشی کرد. فلذا اصولگرایان موظفند نسبت به برقراری وحدت اقدامات لازم را انجام دهند.
2- وجوب استفاده از پتانسیل های اصولگرایی در دولت آتی یک امر بسیار بدیهی است. نگاهی به شرایط فعلی کشور نشان می دهد بسیاری از کارشکنی ها و کم کاری های موجود به علت در مصدر قرار گرفتن افرادی است که بعضا اعتقاد عمیقی به نظام اسلامی و آرمانهای آن ندارند. در عین حال بسیاری از پتانسیل های خفته ی جریان اصولگرایی هنوز به عرصه ی عمل وارد نشده و یا اینکه از این عرصه کنار زده شده اند. التهابات متعدد در بازار ارز، مواد خوراکی و دارویی و ... نشانه ی واضحی از عدم حضور مدیریت انقلابی و مدبر در راس برخی حوزه هاست که موجب می شود برخی تنش های دشمنان بر شعله ی نارضایتی های مردمی بنزین می افزاید. بنابراین باید تمامی نامزدهای اصولگرایان در یک صف واحد قرار گرفته و تمامی پتانسیل های خود را برای رای آوردن گزینه ی اصلح به کار گیرند.
روشن است که در صورت عدم وحدت بین نامزدها و حضور چند نامزد در انتخابات از طیف اصولگرا امکان تنشهای ذاتی در مجموعه ی اصولگرایی وجود داشته که آتش آن تا بعد از انتخابات نیز دامنگیرخواهد بود و در دولت بعدی نیز ادامه خواهد یافت و بسیاری از پتانسیل ها در زیر این تنشها دفن خواهند شد.

اما نکته ی مهم دیگری نیز وجود دارد که بدون لحاظ آن نمی توان به آتیه ی اصولگرایی امیدوار بود و آن هم انتخاب نامزد اصلح  و مقبول برای حضور به عنوان نماینده ی تفکر انقلابی است. 
به نظر می رسد با توجه به دلایل ذیل بهترین گزینه در این بین دبیر شورای عالی امنیت ملی یعنی (دکتر سعید جلیلی) باشد.


1- پرونده ی هسته ای و مسئله ی تعاملات بین المللی؛
آنچه جریان مخالف مقاومت انقلابی دائما بر طبل آن می کوبد اتصال مشکلات فعلی کشور به عدم تعامل با ابرقدرتها و به قول آن نامزد اصلاح طلبان، کدخدای جهان!!، است. مشخص است که در یک سال گذشته به دلیل تحریم ها و به زعم نگارنده برخی بی تدبیری ها مشکلات اقتصادی فراوانی دامن مردم را گرفته است. فلذا بهترین گزینه رای آوری برای مردم سوء استفاده از مشکلات مورد اشاره و بدتر از آن اعلام وقیحانه و  ذلت بار راهکاری به نام سازش با غزب است. در این مسیر متاسفانه برخی نامزدهای اصولگرا نیز لغزیده و به جای پایبندی بر اصل حیاتی مقاومت جا پای برخی اصلاح طلبان و یا شبه اصولگرایان نهادند. نمونه ی بارز این مسئله در مورد هولوکاست رخ داد که علیرغم صراحت لهجه ی امام خامنه ای در این خصوص حتی برخی نامزدهای اصولگرا نیز به مسیر اشتباه رفتند.
در این شرایط کسی می تواند در مسیر ایستادگی ملی حرکت کند که ابتدا شناخت کافی نسبت به مسئله ی هسته ای به عنوان حیاتی ترین قضیه ی نظام داشته باشد، دوم آنکه راهکاری مبتنی بر استقامت و بر پایه راهکارهای رهبری داشته باشد، سومین نکته اینکه بتواند به اقناع فکری مردم بپردازد
برترین هدف در بین اصولگرایان و معتقدین نظام اسلامی و مهمترین مطالبه ی عمومی آنان ولایت پذیری و ولایت محوری است که نگاهی به سوابق دبیر شورای عالی امنیت ملی بر روی این خصلت صحه می گذارد. فعالیت علمی ممتد دکتر سعید جلیلی در خصوص حکومت اسلامی و نگاهی به نوشته جات و سخنرانی های معدود منتشره اما پرمغز ایشان و نیز سوابق اجرایی نشانگر عمیق بودن اندیشه ی ولایت محورانه ی دکتر سعید جلیلی است.
و در نهایت بتواند در دولت آتی با پافشاری انقلابی و عقلانی بر حقوق ملت اجازه ی دست اندازی به آن را ندهد.

بدون هیچ شکی کسی که این سه نکته در او جمع است دکتر سعید جلیلی است. یعنی هم نسبت به زوایای مختلف پرونده هسته ای وقوف کامل دارد، هم رویکرد عملیاتیش مبتنی بر انقلابی گری ولایت محور است، هم توانایی اقناع افکار عمومی را دارد و هم در مسیر هسته ای آنچه تاکنون انجام داده کوچکترین کوتاهی از حقوق مردم را نپذیرفته است.
 
2- خروجی متفق القول جریان اصولگرا؛
مسئله ی بسیار مهمی که برای اصولگرایان وجود دارد و در ابتدای این یادداشت بدان اشاره شد لزوم وحدت اصولگرایان است. قطعا نامزدهای اصولگرا باید گزینه ای برای وحدت داشته باشند که بر روی آن متفق القول باشند. نگاهی به نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان نشانگر این نکته ی بسیار مهم است که مقبولیت ( دکتر سعید جلیلی ) در بین نامزدها بسیار بیشتر از بقیه است. به طور مثال و با در نظر گرفتن کناره گیری نامزد جبهه پایداری به نفع دکتر جلیلی بسیار بعید است که پایداری ها بر روی گزینه ای همچون قالیباف، زاکانی و ولایتی به تفاهم برسند و در صورت انتخاب هر یک از این گزینه ها حداکثر کاری که پایداری ها و طرفدارانشان انجام خواهند  داد ( کناره گیری آرام ) از صحنه تبلیغات انتخاباتی خواهد بود و این مطلب تقویت گفتمان مقابل یعنی گفتمان سازش است.
پس بهترین راهکار برای اجماع حداکثری بر روی یک نامزد همان دکتر سعید جلیلی است.

3 - تقویت شعار اساسی انقلاب یعنی ولایت پذیری؛

برترین هدف در بین اصولگرایان و معتقدین نظام اسلامی و مهمترین مطالبه ی عمومی آنان ولایت پذیری و ولایت محوری است که نگاهی به سوابق دبیر شورای عالی امنیت ملی بر روی این خصلت صحه می گذارد. فعالیت علمی ممتد دکتر سعید جلیلی در خصوص حکومت اسلامی و نگاهی به نوشته جات و سخنرانی های معدود منتشره اما پرمغز ایشان و نیز سوابق اجرایی  نشانگر عمیق بودن اندیشه ی ولایت محورانه ی دکتر سعید جلیلی است.

هر چند بقیه ی نامزدهای اصولگرایان نیز در این مسئله هم قسم هستند و در این باب معتقدانه عمل کرده و می کنند اما درجه ی خلوص و عمیق بودن تفکر ولایت محورانه ایشان در درجه ی بالاتر و والاتری است.

4- حرکت بر مسیر پر خطر عدالت و الگوی ساده زیستی ؛
عدالت طلبی یکی از اصلی ترین اهداف انقلاب اسلامی بوده است که از ابتدای انقلاب تاکنون بر آن تاکید فراوانی شده است.  امام خامنه ای در این زمینه می فرمایند: برجسته ترین خط، خط عدالت است. این تاکید و ابرام بر عدالت طلبی را در همان پراید تیره رنگ دکتر جلیلی می توان دید. در حالی که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی
در حالی که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی با خودروهای چند ده میلیونی در حال تردد در شهرها و تبلیغات انتخاباتی هستند نگاهی به خودروی دبیر شورای عالی امنیت ملی ابتدایی ترین چیزی است که می توان با استفاده از آن به روحیه عدالت طلبی و ساده زیستی وی دست یافت.
با خودروهای چند ده میلیونی در حال تردد در شهرها و تبلیغات انتخاباتی هستند نگاهی به خودروی دبیر شورای عالی امنیت ملی ابتدایی ترین چیزی است که می توان با استفاده از آن به روحیه عدالت طلبی و ساده زیستی وی دست یافت. 


حضور دکتر جلیلی درمیان مردم در صفوف نماز جمعه یکی دیگر از نشانه های بسیار روشن خوی ساده زیستی و پرهیز از جدایی از مردم است که بارها مورد توجه خبرنگاران و رسانه ها بوده است.
فراموش نباید کرد که در نامه ی امیر مومنان به مالک اشتر بیان شده است که سطح زندگی کارگزاران حکومت اسلامی باید در سطح مردم عادی باشد و تاکیدات مکرر امام راحل در این زمینه بسیار روشنتر از آن است که لزومی به توضیح داشته باشد.

هر چند در این زمینه برخی نامزدهای اصولگرا نیز واجد این صفت هستند اما نقطه ی اعلای ساده زیستی و عدالت خواهی را می توان در شخصیت دکتر سعید جلیلی مشاهده نمود.

5- سوابق روشن انقلابی؛
گام برداشتن متواضعانه و اندکی با سختی دکتر سعید جلیلی نشانه ی واضحی از سابقه ی حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل است.

حضور در کوران عملیات های دفاع مقدس و نائل شدن به درجه ی والای ایثارگری و جانباری در پرونده ی زندگی نماینده ی رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی می تواند نشانه ی خوبی برای آنها باشد که می خواهند با جان و دل برای انقلاب اسلامی و در راه استقرار حکومت عدل جهانی قدم بردارند.
هر چند برخی دیگر از نامزدها در دفاع مقدس حضور داشته اند اما پر رنگ بودن این خصلت در ایشان امتیاز دیگری برای برگزیدنشان به عنوان نامزد اصولگرایان است. بی شک آنکه حاضر به فدا نمودن جان  در مسیر انقلاب بوده است و با خاک خون بار جبهه ها قرین و قریب بوده است در مسیر وسوسه های رنگارنگ دنیوی قابل اعتمادتر از بقیه خواهد بود.

6- عدم وابستگی حزبی و جناحی
یکی از مشکلات برخی نامزدهای اصولگرایان وابستگی به برخی احزاب و جبهه های سیاسی است که از امکان مانور آن نامزد در مسائل مختلف می کاهد و ممکن است در مراحل عملیاتی وی
گام برداشتن متواضعانه و اندکی با سختی دکتر سعید جلیلی نشانه ی واضحی از سابقه ی حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل است. حضور در کوران عملیات های دفاع مقدس و نائل شدن به درجه ی والای ایثارگری و جانباری در پرونده ی زندگی نماینده ی رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی می تواند نشانه ی خوبی برای آنها باشد که می خواهند با جان و دل برای انقلاب اسلامی و در راه استقرار حکومت عدل جهانی قدم بردارند.
را در معرض انتخابهای دشوار منجر به منفعت یا مصلحت های اینگونه قرار دهد. معاون اسبق وزارت خارجه فارغ از این مطلب بوده و علیرغم دل بستگی به خط انقلاب و جریان مقاومت فاقد وابستگی به  جریان های سیاسی خاص می باشد.
بدون هیچ تردیدی اگر وابستگی به جریان ها و خطوط سیاسی را نتوان عامل تام انحراف دانست می توان احتمال انحراف را در صورت وابستگی به احزاب، باندها و گروههای سیاسی داد. فلذا قوه ی عاقله ی انسان حکم می کند تا جای ممکن از نامزدهایی که در مظان این مسئله هستند احتراز شود.

7- عدم وجود هرگونه شبهه و نقطه ی خاکستری در سوابق
یکی از مشکلات بزرگی که بر سر راه بدنه ی جامعه برای انتخاب برخی نامزدهای اصولگرایان وجود دارد، نشانه هایی ولو اندک در مسائل زندگی و سوابق آنان است که امکان تخریب توسط رقبا را بالا می برد. هر چند شورای نگهبان به عنوان حجت شرعی و عقلی در مقابل هرگونه تخلف احتمالی یا مشکلاتی از این دست باید بایستد و حتما خواهد ایستاد اما همانطور که گفته شد برخی نقاط خاکستری در نظر یا عمل نامزدها ریسک تخریب را بالا خواهد برد و امکان تقویت جریان مقابل را افزایش می دهد، به همین دلیل باید گزینه ای را انتخاب کرد که از این نظر در سلامت حداکثری باشد. به اذعان قریب به اتفاق تحلیل گران دکتر سعید جلیلی در این خصیصه نیز سرآمد همه بوده و کوچکترین نقطه ی منفی در کارنامه کاری و زندگی عمومی ایشان وجود ندارد.

8- سن متناسب با جمعیت جوان و لازم برای ریاست جمهوری
یکی دیگر از شاخصه های بسیار ضروری برای نامزدهای ریاست جمهوری دارا بودن میانگین سنی مناسب برای فعالیت های اجرایی است. شاید در بسیاری از فعالیت های کشور اعم از خبرگان قانون اساسی، شورای نگهبان، مرجعیت و حتی نمایندگی مجلس نیازی به در نظر گرفتن این خصلت نباشد اما در انتخاب عالی ترین مقام اجرایی کشور که به فرمایش امام خامنه ای در وسط میدان اجراست و باید فعالیت فیزیکی و فکری فراوانی انجام دهد لحاظ نمودن سن نامزد برگزیده بسیار مهم باشد. در بین نامزدهای معرفی شده یکی از کسانی که از سن متناسبی برخوردار است ( دبیر شورای عالی امنیت ملی ) است.  این خصیصه ی ایشان نسبت به سایر نامزدها تبلور بیشتری دارد و وی را از این منظر نیز در جایگاه برتری قرار می دهد.

نتیجه گیری: این تحلیل بر این مبنا شکل گرفته است که نامزد مورد اشاره در مواضع مختلف و معیارهای مختلف سرآمد باشد. شاید با در نظر گرفتن یک یا دو معیار بتوان کس دیگری را ارجح دانست اما در مجموع با بررسی هشت دلیل مطروحه ی فوق بی هیچ شکی ( دکتر سعید جلیلی ) دست برتر را در این انتخابات دارد و باید ما براساس وظیفه شرعی، انقلابی و عقلی به سمت حمایت حداکثری و جهادی از ایشان برویم. انشاء الله
Share/Save/Bookmark
 
علی گلپایگانی
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۴:۱۴:۵۸
بسمه تعالی
اکثر اطلاعات درج شده مربوط به آقای دکتر جلیلی خوبند ولی کافی نیستند زیرا از شغل کنونی وی که استاد دانشگاه میباشد زیاد سخنی به میان نیامده و مسئولیت های این بزرگوار
در سالهای گذشته به صورت سر فصل نیامده.
با آرزوی توفیق برای جناب دکتر جلیلی و شما که سایت را راه اندازی نموده اید.
خداوند به همه خیر عنایت فرماید (707)
 
علی گلپایگانی
۱۳۹۲-۰۳-۱۶ ۱۸:۴۶:۳۸
بسمه تعالی
اکثر اطلاعات درج شده مربوط به آقای دکتر جلیلی خوبند ولی کافی نیستند زیرا از شغل کنونی وی که استاد دانشگاه میباشد زیاد سخنی به میان نیامده و مسئولیت های این بزرگوار
در سالهای گذشته به صورت سر فصل نیامده.
با آرزوی توفیق برای جناب دکتر جلیلی و شما که سایت را راه اندازی نموده اید.
خداوند به همه خیر عنایت فرماید (711)