توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36973
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
شش‌تایی‌ها؛ برد- برد و 1+5
به گزارش خط نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز؛ یک سال قبل از آغاز آخرین دور مذاکرات ایران با گروه موسوم به ۱+۵ مانوری از سوی دولت یازدهم در یکی از استان‌های کشور با عنوان «برد - برد» برگزار شد. در این مانور همه برنامه‌ها و طرح‌ها بوی ۱+۵ می‌داد! ۵ مقام ارشد دولتی از جمله محمدباقر نوبخت و اکبر ترکان در این همایش به سخنرانی و تعریف و تمجید از طرح «برد - برد» پرداختند و با اضافه شدن سخنرانی آقای استاندار به این جمع، ۱+۵ معنا یافت. از جمله نکاتی که به بهانه این همایش مطرح شد این بود که «کلید راه دولتمردان در همایش برد - برد بازخوانی می‌شود!» همچنین در این همایش به گونه‌ای فضاسازی شد که گویا ده‌ها شرکت و سرمایه‌گذار خارجی در راه این استان همجوار تهران هستند تا فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه اقتصادی در اختیار استان و کشور قرار دهند.
مقامات وقت این استان تا مدت‌ها پشت‌پرده و حقایق واقعی طرح برد - برد را برای افکار عمومی آشکار نمی‌کردند و مخالفت با آن را سنگ‌اندازی در مسیر توسعه و پیشرفت می‌‌دانستند. حتی بالاترین مقام دولتی استان یعنی شخص استاندار به تهدید منتقدان پرداخت و در مصاحبه‌ای مدعی شد از رسانه‌هایی که درباره برد - برد و مقامات استانداری شایعه‌پراکنی کردند و آن را زیر سوال بردند شکایت خواهد کرد. البته نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی برای نشان دادن اعتراض خود به دولت، از حضور در همایش
برد - برد که بیستم اردیبهشت ۱۳۹۳ برگزار شد امتناع کردند. در همین باره محمدجواد کولیوند، نماینده مجلس اظهار داشته بود: «مشخص نبودن پشت صحنه همایش برد - برد دلیل عدم حضورم در این همایش بود. برای برگزاری این طرح و همایش هیچ مشورتی با کارشناسان، اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس نشده است.»
دقیقا با گذشت ۵ ماه از برگزاری همایش دولتی «برد – برد» در این استان، ابعاد متعددی از سوءاستفاده‌ها و تخلفات برخی مدیران در طرح «برد - برد» افشا شد و عزیز اکبریان، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «طرح برد - برد بهانه‌ای برای تخلف و سوءاستفاده بود... مدیران استانداری برای اجرای برنامه برد - برد یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند و همایشی که ماه‌ها از برگزاری آن می‌گذرد ۷۵۰ میلیون تومان دیگر بدهی دارد!»
به گفته وی، «به بهانه طرح برد - برد ۳۰ جلسه با عنوان کمیسیون ماده ۵ تشکیل دادند و تعداد زیادی تغییر کاربری صورت گرفت اما فقط یک جلسه شورای حل اختلاف برگزار شد! واقعا نمی‌دانم چه کار کرده‌اند.» از نگاه منتقدان، برد - برد واقعا برنده‌ای از بین مردم یا دولت نداشت و دست‌های نامرئی و پنهان بودند که این بازی را به نفع خود تمام می‌کردند. مقامات استانداری بلافاصله بعد از برگزاری همایش و البته بعد از انتقادهای کارشناسان، فرض را بر این گذاشتند که بازی را با کمترین اختلاف به نفع خود تمام کرده‌اند ولی در یک نگاه نمادین، حاصل جمع تصورات دولتی‌های استان «۵» می‌شد و در این بین تکلیف «یک» گل مشخص نبود. خوشبینانه‌ترین حالت مساوی بود اما در ادامه، اتفاقاتی رخ داد که نشان داد خط حمله دولتی این استان که در زمین حریف حضور داشتند، خواسته یا ناخواسته در آفساید بوده‌اند و مدافعان نیز که در زمین خودی حضور داشتند آنقدر انگ خوردند که فریادشان به جایی نرسید. نتیجه آن برد - برد، در حقیقت صفر - ۶ بود؛ به نفع دست‌های پشت صحنه! از جمله نکات تلخ و البته درس‌آموز همایش برد - برد این بود که در آغاز کار متاسفانه آن را به رهنمودهای رهبر انقلاب ربط می‌دادند. به طور مثال بالاترین مقام دولتی استان از تریبون این همایش گفته بود: «برد - برد در مسیر فرامین مقام معظم رهبری برگزار شده است!» این در حالی است که آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در این استان هرگز و تا امروز نه‌تنها برد - برد را تایید نکرده است بلکه بر توجه «عمیق» به رهنمودهای اقتصادی رهبر انقلاب تاکید دارد. وی درباره برد - برد گفته است: «دراین زمینه نباید از مدیریت جهادی غافل شد. مدیر جهادی پرتحرک و خلاق است و از هدررفت بیت‌المال جلوگیری می‌کند». مقامات ارشد دولتی استان و متولیان اصلی برد - برد که نمی‌توانستند در برابر موج انتقادهای اصولی تاب بیاورند، هرچند ابتدا از درِ تهدید و ارعاب منتقدان وارد شده بودند اما بالاخره چاره‌ای جز سکوت و پذیرفتن اشتباهات نداشتند اما آنها وقتی به اشتباه خود پی بردند که میلیاردها تومان از بیت‌المال رفته بود و انرژی و توان زیادی از وقت و فکر و اندیشه مردم، منتقدان و حتی دولت هزینه شده بود. بالا گرفتن انتقادهای کارشناسان و فشار آنها بر مقامات ارشد دولت یازدهم، در نهایت موجب استعفای ۵ مقام استانداری شد و سپس با رفتن آقای استاندار بود که مدل کوچک‌شده و ضعیف‌شده ۱+۵ معنای واضح‌تری یافت و نشان داد طرح برد - برد دولت که مانوری کوچک در سطح یک استان بود نه‌تنها برنده شدن مردم و دولت را به دنبال نداشت بلکه در فضایی تاریک و مبهم، به دور از چشم مردم و کارشناسان و منتقدان فقط فرصتی برای تاختن فراهم کرد.
مهدی جابری
Share/Save/Bookmark