توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 55053
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
بطحائی: مدرسه پادگان نیست / تکالیف در روزهای تعطیل و جمعه‌ها، ممنوع
بطحائی: مدرسه پادگان نیست / تکالیف در روزهای تعطیل و جمعه‌ها، ممنوع
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه‌های درسی انطباق کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد گفت: همسویی برنامه های آموزشی که ۱۴ میلیون دانش آموز می گذرانند با نیازهای جامعه کم است که از نقاط ضعف ماست.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحائی در افتتاحیه نهمین مجلس دانش آموزی با بیان اینکه آغاز بکار مجلس با حضور ۱۵۰نماینده از کشور نشان می‌دهند که آموزش و پرورش مهمترین ماموریت تمدن سازی کشور را برعهده دارد گفت: تمرین مهارت‌های اجتماعی و فردی از بزرگترین ماموریت‌های مجلس دانش آموزی است.

وی افزود: ۱۴ میلیون محصل، آینده سازان آینده کشور هستند. نمایندگان مجلس دانش آموزی از اقصی نقاط کشور و از مذاهب و آداب و رسوم مختلف گرد هم آمده‌اند و تمرین گفت و گو و تعامل می‌کنند، همان مهارتی که جامعه امروز ما به شدت به آن نیاز دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه های درسی انطباق کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد گفت: برنامه‌های آموزشی که ۱۴ میلیون دانش آموز می گذرانند همسویی‌اش با نیازهای جامعه کم است که از نقاط ضعف ماست و پیامدهایی داشته است. یکی از دلایل اینکه مدارس نمی‌توانند انگیزه لازم را برای حضور دانش آموز در مدرسه ایجاد کنند همین است و چیزهایی را می‌آموزیم که ارتباط آن با مسائل اجتماعی اندک و در حدکفایت نیست.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش وظیفه دارد که این ارتباط و همبستگی بین محتوا و برنامه‌ها را با نیازهای اجتماعی دانش آموزان بیشتر کند که معنای آن ایجاد تحول است. اگر از تحول صحبت می کنیم برای آن است که شما دانش آموزان بتوانید با مهارت های کافی و جامع مسئولیت های آینده را در اختیار بگیرید.

بطحائی با بیان اینکه در سند تحول تاکید شده که شش ساحت تربیتی باید به صورت متوازن در وجود دانش آموزان رشد کند اظهار کرد: سند تحول می گوید باید علاوه بر ساحت علمی و آموزشی به سایر ساحت های تربیتی توجه کرد. یکی از اینها ساحت تربیت هنری است و باید اعتراف کنیم دچار نقص در این زمینه هستیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ساحت اقتصادی و حرفه ای نیز در مدارس کمرنگ است. دانش آموزان ما در مدرسه باید مهارت های اقتصادی و حرفه‌ای را نیز تمرین کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید ارتباط نظام آموزش و پرورش با دانش آموزان پررنگ‌تر از گذشته بشود عنوان کرد: همه ما دور هم جمع شده ایم تا شرایط تحصیل مناسب را برای دانش آموزان ایجاد کنیم و مخاطب اصلی دانش آموز است. به این اصل مهم به اندازه کافی توجه نشده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در زنگ اول مهر مبنی بر به نقد کشیدن کتب درسی توسط دانش آموزان گفت: کجای این کتاب بی‌فایده و بی ثمر است و کجا ادبیات دروس نارساست؟ باید از سوی دانش آموزان بیان شوند. دانش آموزان هستند که این کتب را می گذرانند. از سازمان پژوهش خواستم فرایندی را طراحی کنند که بتوانیم از نقدهای دانش آموزی به محتوای درسی استفاده کنیم. مجلس دانش آموزی نیز در دو سال آینده همین موضوع را در دستورکار قرار دهند.

بطحائی تصریح کرد: به عنوان مثال بارها دانش آموزان گفته‌اند فلان درس سنگین است و آموزش آن در یک هفته کافی نیست و یا از تکراری بودن برخی محتواها گلایه کرده‌اند که باید همه این نقدها هدفمند باشند. اگر بتوانیم تطابق برنامه درسی را با نیازهای دانش آموزان انجام دهیم محیط های آموزشی به محیطهای شاداب تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در برخی کشورها بچه ها سخت به مدرسه می‌روند و دعا می‌کنند برف و بارانی بیاید تا مدرسه تعطیل شود. اگرحرف و سخن دانش آموز را به عنوان مخاطب اصلی بشنویم آن وقت مدرسه ما بتدریج به محیط بانشاط تبدیل می‌شوند که حضور در آن لذت بخش است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید دیدگاه‌های دانش آموزان در طراحی برنامه‌ها لحاظ شود اظهار کرد: روش های ما باید تغییر کنند. ما همانقدر که بر حقوق معلمان و جامعه فرهنگیان تاکید داریم حقوق دانش آموزان نیز باید همواره مورد توجه باشد، متاسفانه برخی مواقع شاهد تضییع حقوق دانش آموزان در مدارس هستیم و ناخواسته به آنها می‌آموزیم که حقوق دیگران را تضییع کند.


بطحائی با اشاره به ضرورت احترام و تکریم در مدارس عنوان کرد: تهدید و تنبیه و رفتارهایی که شخصیت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد نباید در مدارس وجود داشته باشد. اینها همان موانع جدی یادگیری است. یادگیری مطلوب اتفاق نمی افتد مگر با رفع این موانع. البته دانش آموز تکالیفی هم دارد که باید متقابلا ایفا شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه پادگان نیست و با قواعد خشک و غیرقابل تغییر اداره نمی‌شود و یک محیط زنده است که باید خلاقیت و نوآوری در آن شکوفا شود. شما و خانواده‌هایتان کمک کنید تا موانعی چون کنکور برطرف شوند. در دوره ابتدایی مصمم هستیم تا آزمون های مخرب را ریشه کن کنیم. تکالیف جمعه و روز تعطیل و کتب کمک آموزشی مطلقا در مدارس ما ممنوع است.

وی افزود: گزارشاتی می‌رسد و بازرسان نظارت می‌کنند و اگر تخلفاتی تکرار شود مدیر عزل می‌شود. ما نمی‌توانیم چشم خود را به روی این موارد ببندیم.
Share/Save/Bookmark