توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 30753
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵
برای داشتن قلبی سالم این مطلب را بخوانید
فعاليت منظم خطر بيماري قلبي را كاهش مي دهد و اگر شما اين فعاليت ها را با رعايت وزن خود همراه كنيد به نتايج بسيار خوبي دست مي يابيد. فعاليت بدني باعث كنترل وزن شما شده و احتمال بروز مشكلاتي مثلا فشار خون و كلسترول بالا و ديابت را كاهش مي دهد
برای داشتن قلبی سالم این مطلب را بخوانید
به گزارش خبرگزاری خط نیوز ، برای اینکه بتوانید از داشتن یک قلب سالم لذت ببرید باید نکات خاصی را رعایت کنید. این نکات به شما این امکان را می دهند تا به بهترین نحوه از هر بیماری قلبی به دور باشید.

**سيگار كشيدن يا استفاده از تنباكو يكي از اصلي ترين عوامل بروز بيماري قلبي است. مواد شيميايي موجود در تنباكو موجب آسيب رساندن به قلب و رگ هاي خوني و در نتيجه تنگ شدن شريان ها شده و مي توانند به حمله قلبي منجر شوند. يادتان باشد سيگار كشيدن را كاملا كنار بگذاريد. تمام انواع سيگارها و نيز در معرض دود سيگار بودن خطرناك هستند.

**با مصرف نيكوتين موجود در دود سيگار، رگ هاي خوني تنگ تر شده و در نتيجه فشار خون بالا رفته و ضربان قلب تندتر مي شود. مونواكسيدكربن موجود در دود سيگار جانشين اكسيژن خون شما مي شود و اين كار بالا رفتن فشار خون تان را به همراه دارد. حتي مصرف گهگاهي سيگار خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را افزايش مي دهد.

**فعاليت منظم خطر بيماري قلبي را كاهش مي دهد و اگر شما اين فعاليت ها را با رعايت وزن خود همراه كنيد به نتايج بسيار خوبي دست مي يابيد. فعاليت بدني باعث كنترل وزن شما شده و احتمال بروز مشكلاتي مثلا فشار خون و كلسترول بالا و ديابت را- كه به قلب شما فشار مي آورد- كاهش مي دهد. اين مسئله در ضمن استرس را كه يكي از عوامل بروز بيماري قلبي است كاهش مي دهد. سعي كنيد حداقل هفته اي ۳۰ تا ۶۰ دقيقه به فعاليت هاي بدني بپردازيد.

**غذاهايي را مصرف كنيد كه چربي، كلسترول و نمك كمتري دارند. در عوض مصرف ميوه ها، سبزيجات، غلات كامل و لبنيات كم چرب را فراموش نكنيد. اين خوراكي ها قلب شما را تقويت مي كند. در ضمن استفاده از لوبيا و ساير منابع پروتئين هاي كم چرب و برخي از انواع ماهي ها خطر بروز بيماري قلبي كاهش مي يابد. از سوي ديگر محدود كردن مصرف برخي از چربي ها اهميت زيادي دارد. چربي هاي اشباع شده، و ترانس، كلسترول خون شما را بالا مي برد.

**بيشتر مردم به حد كافي ميوه و سبزيجات مصرف نمي كنند، در صورتي كه اين مواد احتمال بروز بيماري قلبي و سرطان را كاهش مي دهند. اسيدهاي چرب امگا ۳ موجب منظم شدن ضربان قلب مي شوند. برخي از انواع ماهي ها مثل آزاد و خال مخالي منبع خوبي از امگا ۳ هستند. امگا ۳ در ضمن در روغن تخم كتان، روغن گردو، روغن سويا، روغن كانولا و نيز مكمل ها يافت مي شود.

** در بيشتر موارد اضافه وزني كه شما پيدا مي كنيد بر اثر انباشت چربي هاست تا عضلات. اضافه وزن مي تواند موجب بيماري قلبي، بالا رفتن فشار خون و كلسترول و ديابت شود. مرداني كه دور كمر آنها بيشتر از ۶/۱۰۱ سانتي متر است اضافه وزن دارند. اين رقم در ميان زنان ۹/۸۸ سانتي متر مي باشد. كاهش وزن- حتي به ميزان كم- بسيار مفيد است. درواقع كاهش وزن به ميزان ده درصد، فشار خون و كلسترول را پائين آورده و خطر ابتلا به ديابت را كاهش مي دهد.

**فشار خون و كلسترول بالا به قلب و رگ هاي شما آسيب مي رساند ولي بدون آزمايش دادن احتمالا از وجود اين آسيب ها بي خبر مي مانيد. تست كردن منظم فشار خون بايد از كودكي شروع شود و بزرگسالان بايد حداقل هر دو سال يك بار فشار خون خود را چك كنند. فشار خون بايد ۱۲ بر روي ۸ باشد.

**كلسترول خون: بزرگسالان بايد حداقل هر پنج سال يك بار كلسترول خون خود را چك كنند. اين كار بايد از ۲۰ سالگي آغاز شود. در ضمن كلسترول خون كودكاني كه در خانواده خود سابقه بيماري قلبي دارند بايد چك شود.

**ديابت: از آنجا كه ديابت يكي از عوامل بيماري قلبي است بايد مراقب آن باشيد. در مورد زمان چك كردن قند خون خود با پزشك تان مشورت كنيد. با توجه به عوامل خطرزا مانند اضافه وزن يا پيشينه خانوادگي احتمال دارد پزشك به شما توصيه كند بين ۳۰ تا ۴۵ سالگي آزمايش ديابت بدهيد و سپس هر سه تا پنج سال به اين كار اقدام كنيد.



Share/Save/Bookmark