توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 53929
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶
یک شکست دیگر برای مدیریت ورزشکار سالارانه علی مرادی
کیانوش رستمی، تنهاتر و مغرورتر از همیشه
کیانوش رستمی، تنهاتر و مغرورتر از همیشه
علی مرادی با حمایت های غیرمنطقی و کیانوش رستمی با پافشاری بر تفکر مغرورانه و اشتباه خود باعث شدند ناکامی‌های این وزنه‌بردار همچنان ادامه داشته باشد و یک مدال هم از کاروان ایران کم شود.

به گزارش ایسنا، رقابتهای دسته ۹۴ کیلوگرم وزنه برداری بازی های آسیایی با اتفاقات تلخ و شیرین به پایان رسید. شیرینی آن قهرمانی مقتدرانه سهراب مرادی همراه با شکستن رکورد یک ضرب جهان پس از ۱۹ سال بود. سهراب مرادی که چند سالی است بدون حاشیه تمام تمرکز خود را روی تمرینات گذاشته، اکنون به یکی از موفق ترین چهره‌های وزنه برداری جهان تبدیل شده و همچنان هم نوار موفقیت هایش ادامه دارد.

اما در آن سوی میدان فاجعه ای به نام اوت شدن کیانوش رستمی را شاهد بودیم. رستمی که یکی از برندهای وزنه برداری جهان بوده، در مقابل دیدگان تاماش آیان رییس فدراسیون جهانی و شیخ احمد رییس شورای المپیک آسیا و مسئولان ایرانی وزنه ها را انداخت تا قدرتنمایی وزنه برداری ایران در دسته ۹۴ کیلوگرم کامل نشود. در واقع رستمی مدتهاست خودش را درگیر تصمیماتی کرده که باعث شده حاشیه های اطرافش بیشتر از موفقیت هایش باشد و روند نزولی داشته باشد.

در این رقابت کیانوش رستمی تنها تر و البته مغرورتر از همیشه بود. در سالن گرم کردن کسی کنارش قرار نداشت و خودش وزنه انتخاب و برگه داوران را امضا می‌کرد. زمانی که وزنه‌ها را انداخت باز هم کسی کنارش نبود و در شرایطی که باید تمرکز می کرد تا برای حرکت بعدی اش آماده شود اما مجبور بود نقش مربی را برای خود ایفا و وزنه هایش را انتخاب کند.

نکته جالب این بود که تنها کسی که به او روحیه می داد ماساژور تیم ملی بود که از او می خواست غیرتی وزنه بزند و هیچ کدام از مربیان تیم ملی کاری به کار او نداشتند. این ها نتیجه مدیریت غلطی است که باعث شد رستمی هم همچنان بر تفکر اشتباه خود که بوی ورزشکار سالاری می دهد پافشاری کند. از این رو تنهاتر از همیشه وزنه زد و البته های وزنه هایی را انتخاب کرد که واقعا جای بحث دارد.

اول اینکه ابتدا در جدول، اولین انتخاب های رستمی پنج کیلوگرم از سهراب مرادی بیشتر بود و وقتی او هنوز در این وزن آماده نیست چرا باید چنین وزنه هایی انتخاب کند. از طرفی چرا دوضرب خود را با وزنه های کمتری آغاز نکرد وقتی که ۹ کیلوگرم از وزنه بردار قطر در یک ضرب جلوتر بود و می توانست مدال نقره بگیرد؟ درواقع رستمی اشتباهاتی که در مسابقات جهانی داشت را دوباره در جاکارتا تکرار کرد تا به جای مدال با اوتی رقابتها را ترک کند.

رستمی از قبل از المپیک ریو راه تنها تمرین کردن را درپیش گرفت که در المپیک جواب گرفت اما بعد از آن فقط از او ناکامی دیدیم. خیلی ها نسبت به این تصمیم کیانوش موضع گرفتند و خواهان این شدند که او هم مانند دیگر چهره های وزنه برداری نظیر بهداد سلیمی و سهراب مرادی زیر نظر سرمربی تیم ملی تمرین کند. اما بازهم رستمی محکم بر روی تصمیمش ماند چراکه پشتش به رییس فدراسیون گرم بود.

علی مرادی هم در باخت های اخیر رستمی دخیل است

علی مرادی بدون شک مقصر اصلی باخت های اخیر رستمی است چرا که او تنها کسی بود که پشت رستمی ایستاد. نکته جالب اینکه رستمی در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ اوت شد اما باز هم علی مرادی حاضر نشد از تصمیم غلطی که در مورد رستمی گرفته بود کوتاه بیاید و همچنان معتقد بود راه رستمی، راه درستی است.

زمانی که کیانوش رستمی جدا از ملی پوشان در کرمانشاه بود، باز هم رییس فدراسیون او را بازخواست نکرد که چرا حداقل در کنار دیگر ملی پوشان تمرین نمی کند و تبدیل به یک وزنه بردار پروازی شده که هر زمان کاری داشته باشد یا مسئولی سر اردو بیاید به تهران سفر می کند و سپس دوباره به شهر خود باز می‌گردد بدون اینکه خبری از وضعیت رکوردهایش باشد.

زمانی هم که در رکورد گیری تیم ملی اوت کرد باز هم مرادی پشت او ایستاد و حتی او را به بازی های آسیایی اعزام کرد در حالی که نظر کادر فنی شاید این نبود.

شاید اگر علی مرادی دست از مدیریت ناصحیح خود در این زمینه که فقط به مذاق رستمی خوش می آید، دست می کشید الان رستمی هم بر روی سکو قرار می گرفت نه اینکه شاخص ترین چهر ه ناکام ورزش ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ باشد.

قطعا بازهم علی مرادی این باخت را گردن نمی گیرد و سعی می کند این ناکامی را پشت افتخارآفرینی سهراب مرادی پنهان کند اما این ناکامی دوباره کیانوش رستمی که جزو وزنه برداران بزرگ جهان است ، از نگاه‌ها دور نخواهد ماند.

مشخص نیست رستمی چند مرتبه دیگر باید رقابت خود را خراب کند و چند مرتبه دیگر بجای افتخارآفرینی، با ناراحتی تخته مسابقات را ترک کند و مدال را از ایران بگیرد تا مشخص شود شاید باید به دنبال راه دیگری باشد.

امیدواریم زودتر از اینکه کیانوش رستمی با این ناکامی‌ها و توجیهات پس از شکست خو بگیرد، علی مرادی یکبار برای همیشه دست از حمایت های اشتباه و غیرمنطقی خود بردارد و تصمیم منطقی در مورد این وزنه‌بردار بگیرد تا کیانوش را دوباره روی سکو ببینیم نه اینکه شاهد رکوردشکنی او در انداختن وزنه‌ها باشیم. کیانوش رستمی یک راه بیشتر برای موفقیت ندارد و آن هم کشتن غرور کاذبی است که گرفتار آن شده و او را به قهقرا می‌برد.
Share/Save/Bookmark