توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 59239
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۹
برنامه‌های نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
برنامه‌های نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
برنامه‌های سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی‌ کتاب تهران در یک نشست اعلام شد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (چهارشنبه، ۲۸ فروردین‌ماه) با حضور محسن جوادی - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -، قادر آشنا - مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران - و ایوب دهقانکار - رئیس شورای نظارت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن جوادی - رئیس سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - با اشاره به سیل اخیر در استان‌های مختلف ایران، گفت: ما هرساله شاهد حضور دانشجویانی از این استان‌ها بودیم که امیدوارم این رخداد مسأله‌ای برای حضور این دانشجویان ایجاد نکند و آن‌ها بتوانند در نمایشگاه شرکت کنند. از طرف دیگر برنامه‌های مختلفی برای سیل‌زدگان داریم تا در مسیر برگشت به آرامش و آسایش این مناطق گام برداریم.

او در ادامه بیان کرد: کتاب از دیرباز نماد شکوه فرهنگ بوده است. نمایشگاه نیز استمرار این شکوه تاریخی است. برنامه‌های مختلفی را برای پاسداشت کتاب داریم.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف در برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: از زمانی که مصلای تهران به عنوان محل برگزاری نمایشگاه انتخاب شد، مسئولان مصلا همکاری بسیاری با ما داشتند. اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نیز در برگزاری این رویداد فرهنگی، همکاری بسیاری با ما داشت.



او سپس بیان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه، تقویت کتاب و کتاب‌خوانی است؛ به لحاظ این‌که نمایشگاه فرصت خوبی را برای خرید کتاب و تأمین منابع کتابخانه‌ها فراهم می‌کند. از طرف دیگر فرصتی است برای اقتصاد نشر. با توجه به تحریم ظالمانه آمریکا و مسائلی که در مسئله ارز به وجود آمد، مشکلاتی برای ما به وجود آمد اما با کمک دولت محترم و تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یارانه‌های نمایشگاه را افزایش دادیم.

جوادی در ادامه با اشاره به بحث دیپلماسی فرهنگی خاطرنشان کرد: امسال چین به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه شرکت خواهد کرد. حضور چین به عنوان مهمان‌ ویژه نشان داد برخلاف کسانی که فکر می‌کردند به دلیل تحریم‌ها ارتباط ما با کشورهای دیگر قطع خواهد شد، فرهنگ بهترین حوزه‌ وصل میان کشورهاست.

او همچنین به کاهش تصدی‌گری دولت در نمایشگاه کتاب و واگذاری امور به صنف اشاره کرد و درباره‌ میزان حضور ناشران در نمایشگاه کتاب گفت: امسال ۲۳۹۸ ناشر داخلی در نمایشگاه کتاب شرکت کردند که ۳۰۰ هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه عرضه خواهند کرد. همچنین ۸۰۰ ناشر خارجی حدود ۱۴۰ هزار عنوان کتاب را در معرض دید بازدید کنندگان قرار خواهند داد. حمایت وزارت ارشاد از کتاب‌های لاتین و عربی درباره کتاب‌هایی خواهد بود که در دو سه سال اخیر چاپ شده‌ باشند.



در ادامه این نشست، قادر آشنا - قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران- با بیان این‌که تصمیات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از طریق شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه است، اظهار کرد: در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تاکید بر همگرایی است. می‌توانم ادعا کنم ارتباط میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مؤسسه نمایشگاه‌ها و صنف در این دوره بیشتر از دوره‌های دیگر بوده است. باید سعی کنیم از این همگرایی بهترین استفاده را داشته باشیم.

او سپس بیان کرد: اهتمام جدی ما بر صرفه‌جویی هزینه‌های نمایشگاه کتاب است؛ با توجه به شرایط فعلی جامعه نگاه ما صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌هاست البته به گونه‌ای که به محتوای اصلی نمایشگاه کتاب آسیب نزند. همین اتفاق هم افتاد و با توجه به این‌که سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه‌ اجرایی نمایشگاه بود امسال به ۱۵ میلیارد تومان رسید. ما سعی می‌کنیم در درآمدها و هزینه‌های نمایشگاه کتاب شفافیت داشته باشیم و هر آن‌چه به عنوان درآمد از نمایشگاه وصول کرده‌ایم به مزایده گذاشته شد. هزینه‌ها را نیز کمیسیون معاملات انجام خواهد داد.

آشنا در ادامه اظهار کرد: موضوع دیگری که برای ما اولویت داشت جانمایی ناشران در فضای مسقف‌ بود. با توجه به این‌که در فصل بارش هستیم و ممکن است کتاب‌ها آسیب ببینند تقریباً همه بخش‌های ناشران در فضای مسقف قرار گرفتند؛ هرچند ممکن است متراژ غرفه‌ها کمتر شده باشد. فقط بخش ناشران دانشگاهی زیر چادر قرار دارد. مسئله دیگر، مسئله رفاهی است. ما سعی کردیم استراحتگاه‌هایی را برای بازدیدکنندگان فراهم کنیم. همچنین مکان‌هایی را برای کسانی که کهولت سن دارند در نظر گرفته‌ایم. با همکاری سازمان حمل و نقل تهران، هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا از میادین اصلی بازدیدکنندگان را به نمایشگاه بیاورند.

او سپس با بیان این‌که ۳۰ کشور مهمان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند گفت: برنامه‌های مخلتف فرهنگی را برای نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم، که اولین موضوع توجه به نشر است. دومین مسئله درباره‌ موضع‌گیری اخیر آمریکا برای تروریست خواندن سپاه است که به لحاظ حقوقی این مساله را بررسی خواهیم کرد. محور مقاومت و سیل از موضوعات محوری دیگری هستند که در نمایشگاه برنامه‌هایی برای آن‌ها خواهیم داشت.

سپس ایوب دهقانکار - مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس شورای نظارت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - با بیان این‌که شورای نظارت سه کارگروه اصلی در نمایشگاه دارد گفت: شورای نظارت نقش تعاملی و فزاینده را در نمایشگاه خواهد داشت و به عنوان بازوی هم‌افزاینده به دوستان اجرایی کمک خواهد داشت. ما سعی کردیم با شفافیت در برنامه‌ها کمترین اصطکاک را در حوزه‌ اجرا داشته باشیم. البته کار نظارت محدود به بازدید مدیران فرهنگی از نمایشگاه نشده است و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۳۸۵۱ را طراحی کردیم تا بازدیدکنندگان و مخاطبان نمایشگاه نظرات، پیشنهادات و حتی شکایت‌های خود را از طریق این پیامک برای ما ارسال کنند.

او سپس به بحث تأمین یارانه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: امسال سعی کردیم درباره تأمین یارانه‌ کتاب کمترین مشکلات را داشته باشیم. آقای صالحی مکاتباتی را با آقای جهانگیری و نوبخت برای تأمین مبالغ یارانه‌ای داشتند و امسال مشکلی برای تأمین یارانه کتاب نداریم.

دهقانکار همچنین از حضور استارتاپ‌های فرهنگی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۵۰ استارتاپ در نمایشگاه بین‌المللی ثبت نام کرده‌اند و هدف از راه‌اندازی آن‌ها این است که فناوری نوین و علم روز به کمک نشر بیاید و به توسعه کتاب و کتاب‌خوانی کمک کند. همچنین برنامه‌هایی را در راستای منویات مقام معظم رهبری درباره گام دوم انقلاب خواهیم داشت. وظیفه ما فرهنگ‌سازی و تولید گفتمان برای گام دوم انقلاب است و برنامه‌هایی را برای این موضوع تدارک دیده‌ایم.

در پایان از پوستر سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که طراح آن حمیدرضا بیدقی است رونمایی شد.
Share/Save/Bookmark