توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 28639
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
آب شدن یخ روابط بین دو رقیب منطقه ای؛
آیا ائتلاف ایران عربستان برای مقابله با داعش در راه است؟
نزدیک شدن داعش به مرزهای عربستان و تهدید این گروه تروریستی مبنی بر حمله به این کشور در عید قربان سال جاری، باعث تغییر رویه ها و سیاست های منطقه ای عربستان شده است.

بنا به همین دلیل است که جمعه شب پادشاه عربستان، عبدالله بن عبدالعزيز، در مراسم تحويل استوارنامه‌هاي تعدادي از سفيران هشدار داد در صورتي كه جهان در مبارزه با تروريسم متحد نشود، اين پديده به امريكا و اروپا نيز كشيده خواهد شد. وي خاطرنشان كرد كه عربستان جهت حمايت از مركز بين‌المللي مبارزه با تروريسم ۱۰۰ ميليون دلار در مرحله نخست به سازمان ملل ارائه داده است.

البته احتمال به توافق رسیدن ایران و کشورهای گروه ۱+۵ بر سر موضوع هسته ای و قدرتمندتر شدن ایران در منطقه و ناامیدی عربستان از سقوط حکومت سوریه نیز در تغییر سیاست های عربستان بی تاثیر نبوده است.

در واقع برخی علائم نشان می دهد که عربستان برخی تغییر رفتارها در قبال سوریه ولو به صورت محدود را آغاز کرده است. به نظر می رسد عربستانی ها از شکست ارتش بشار اسد و پراکندگی مخالفان وی ناامید شده و نگران از دست دادن برگه های چانه زنی خود در سوریه و البته منطقه هستند.

چنانچه برخی خبرگزاری ها نقل کرده اند که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، چند روز پیش گفته که پادشاهی ریاض دیگر خواستار سرنگونی نظام سوریه نیست و به همین دلیل ترمیم روابط روسیه و عربستان که پیشتر بر اثر موضوع بشار اسد تیره شده بود در دستور کار ریاض قرار گرفته و وزیر خارجه عربستان سعودی در هفته های اخیر دو بار به مسکو سفر کرده است.

همچین سعودی‌ها طی روزهای اخیر برای اولین بار اجازه ورود پنج دیپلمات سوری به کشور و فعالیت در کنسولگری این کشور در شهر جده را دادند. در واقع چنین امری تحول بزرگی در روابط تیره سه سال گذشته بین دمشق و ریاض به شمار می‌رود.

این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران، طی مدت زمانی کمتر از ۴۸ ساعت بعد از اتمام سفرش به عربستان، به سوریه سفر کرده و مقامات دمشق را در جریان مذاکراتش با سعودی‌‌ها قرار داده است. عبداللهیان عنوان کرده نشست مثبت و سازنده‌ای با وزیر خارجه عربستان داشته و از طرفی دیگر نماینده دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی نیز دیدارها با مقامات عربستانی را فراتر از انتظار خوانده است.

به این موارد بایست کناره گیری نوری مالکی از قدرت و تبریک عربستان به دولت شیعی حیدر عبادی نیز اضافه کرد. البته به نظر می رسد نخست وزیر جدید عراق نیز برخلاف رویه مالکی، بیشتر بدنبال بهره گیری از گروه های اهل سنت در کابینه جدید باشد.

اما ناگفته نماند که تهران و ریاض در موضوعات اختلاف برانگیز مهم دیگری نیز تضاد منافع دارند که از جمله آنها می توان به کشورهای یمن، لبنان، بحرین و ... اشاره کرد. بدون شک ریاض مایل نیست به قیمت تضعیف جدی خود، رقیب منطقه ای اش قدرت بیشتری بگیرد. در نتیجه باید دید عربستان تا چه حد آماده همکاری با تهران در مقابل داعش و حل دیگر پرونده های مهم منطقه است. به خصوص اگر به این نکته توجه کنیم که شمار قابل توجهی از اعضای گروه های تروریستی در سوریه و عراق به ویژه داعش، تبعه عربستان سعودی هستند و به عقیده برخی تحلیل گران گروه تروریستی داعش از سوی برخی کشورهای منطقه حمایت های اطلاعاتی، مالی و نظامی می شود. 

منبع : الف
Share/Save/Bookmark