توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 54450
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۰
دختران و دشواری زندگی در خوابگاه دانشجویی
دختران و دشواری زندگی در خوابگاه دانشجویی
هر ساله با فرارسیدن پادشاه فصل ها و شروع آغاز سال تحصیلی جدید شور و اشتیاق خاصی در بین دانشجویان جدیدالورود دانشگاه ها ایجاد می شود؛ چرا که قرار است وارد مرحله جدیدی از زندگی شوند که بسیار حساس و سرنوشت ساز است.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، دانشگاه برای تمامی دانشجویان مکانی جهت علم آموزی و کسب اندیشه و تجربه بزرگان بوده و به مثابه محملی است که خاطرات تلخ و شیرین آن تا ابد در یادها زنده می ماند؛ به قولی دیگر کارخانه آدم سازی است و باید دانشجویان را از ابتدای ورود به نحوی درست با جامعه و آینده پیش روی آشنا ساخت .
آغاز فصل علم و دانش سبب ترک خانه برخی از دانشجویان برای ادامه تحصیل شده و آنان را راهی شهرهای بزرگ و کوچک می کند؛ این جوانان که سرنوشت و آینده خود را در گرو ادامه تحصیل در دانشگاه های بزرگ می دانند؛ حاضرند سال ها درد دوری از خانواده را تحمل کنند.
هر چند که این روند با مشکلاتی نیز همراه است چرا که این جوانان برای گذران زندگی دانشجویی در شهرهای ناآشنا به محلی ایمن برای سکونت نیاز دارند.
بیشتر جوانان به ویژه دختران برای داشتن امنیت بیشتر، کاهش هزینه های تحصیل و از همه مهمتر از بین بردن دغدغه های خانواده، زندگی در خوابگاه های دانشجویی را به سکونت در خانه های اجاره ای یا پانسیون ها ترجیح می دهند اما کافی نبودن امکانات رفاهی خوابگاه ها و از سوی دیگر بالابودن هزینه محل سکونت در دانشگاه های غیر دولتی به ویژه خوابگاه های خود گردان بسیاری از دانشجویان را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.
هر چند که تا چند روز دیگر دانشگاه‌ها سال تحصیلی را آغاز می‌کنند و دانشجو‌یان به شهرهای محل تحصیل خود باز‌می‌گردند، اما با وجود این دانشجویان غیربومی با مشکل خوابگاه مواجه هستند؛ نبود امکانات اولیه و بهداشتی و همچنین خرابی و مشکلات تاسیساتی خوابگاه‌ها بر نگرانی دانشجویان افزوده است؛ این در حالی است که مسئولان از آمادگی 100 درصدی خوابگاه‌ها اعم از دولتی و آزاد در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها خبر می‌دهند.

** زندگی دانشجویی؛ از فرصت تا چالش
خاطرات خوابگاه های دانشجویی برای همه دانشجویان فراموش نشدنی است. درست است که زندگی مستقل و گروهی در خوابگاه ها، دانشجویان به ویژه دختران که وابستگی بیشتری به خانواده ها دارند را با چالش هایی رو به رو می کند اما ماهیت این نوع سکونت برای جوانان مفید است چرا که دانشجویان علاوه بر اینکه یاد می گیرند چگونه مستقل باشند، با فرهنگ شهرهای مختلف کشور نیز آشنا می شوند.
جوانان در خوابگاه ها با دانشجویان رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف به تبادل دانش و اطلاعات می پردازند و به این واسطه انگیزه بیشتری برای ادامه تحصیل پیدا می کنند. اما در مواقعی کمبود امکانات رفاهی، زندگی در کنار همسلان را به حدی برای دانشجویان مشکل می کند که شاید گاهی پاره ای از افراد را از ادامه تحصیل منصرف کند.

** گلایه دانشجویان از شرایط خوابگاه ها
معصومه محمدی دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی رشته علوم ارتباطات اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت خوابگاه گفت: از شهرستان آمده ام تا بتوانم در دانشگاهی معتبر مشغول تحصیل شوم اما کمبود سالن های مطالعه در خوابگاه و از سوی دیگر عدم رعایت بهداشت باعث کلافگی ام شد.
وی ادامه داد: هم صحبتی با دانشجویان ترم بالایی و استفاده از تجربه این افراد همیشه باعث موفقیتم در تحصیل و ارتباط با دیگران می شد اما در نهایت و به دلیل مسائل خوابگاه ناچار به ترک خوابگاه شدم و در نهایت با اجاره یک اتاق در جنوب تهران مدام احساس ناامنی کنم.
همچنین یلدا یعقوبی دانشجویی که از اهواز به تهران آمده و در حال حاضر در یکی از خوابگاه های خودگردان این دانشگاه سکونت دارد، درباره کمبود امکانات دراین خوابگاه به خبرنگار ایرنا گفت: با هزینه زندگی در این خوابگاه می توانستم یک سوئیت اجاره کنم اما به دلیل ترس از مسائلی که ممکن است با اجاره نشینی دچارم شود خوابگاه را ترجیح دادم .
وی ادامه داد: نمی دانم هزینه اجاره صرف چه کارهایی می شود اما به منظور فراهم کردن امکانات دانشجویان هزینه نمی شود؛ در زمستان وسایل گرمایشی خراب شدند و تا مدت ها در شرایط بسیار سختی زندگی کردیم.
در حال حاضر تمامی دانشگاه های دولتی محلی را برای سکونت دانشجویان در نظر گرفته اند اما مشکل از آنجایی آغاز می شود که تعداد بسیاری از این جوانان از کمبود امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و حتی نحوه برخورد مسئوولان آنچنان گلایه مندند که دیگر خوابگاه ها را محلی برای زندگی نمی دانند
صدای انتقاد دانشجویان از شرایط نامساعد خوابگاه ها به گونه ای در دانشگاه ها شنیده می شود که تصمیم گرفتیم به سراغ چند تن از دانشجویان خوابگاهی دختر در شهرها و مقاطع تحصیلی مختلف برویم تا از عمده ترین مشکلاتشان آگاه شویم.
مهسا یونسی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته کشاورزی برای تحصیل در دانشگاه رازی از سنندج به کرمانشاه رفته است؛ در گفت و گو با ایرنا گفت: در کنار دختران همسن خودم را دوست دارم چرا که مطالب یکدیگر را به خوبی می فهمیم اما مسئوولان خوابگاه هنوز متوجه نشده اند که نیازهای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با خواسته های دانشجویان کارشناسی متفاوت است.
وی ادامه داد: عمده ترین مشکلم این است هنگامی که به تمرکز بیشتری برای نوشتن مقاله نیاز دارم، هم اتاقی هایم که در مقاطع پایین درس می خوانند، با صدای بلند تلویزیون تماشا می کنند، از سوی دیگر سرعت اینترنت در خوابگاه به حدی پایین است که زمان زیادی صرف جستجو درباره مطالب پژوهش می شود.
همچنین سحر حسینی دانشجوی حسابداری مقطع کارشناسی دانشگاه شریعتی نیز گفت: برای بدست آوردن تجربه کاری در یک شرکت کارآموز هستم، یک روز به دلیل حجم کاری زیاد و همچنین ترافیک سنگین 20دقیقه دیرتر از ساعت معین به خوابگاه رسیدم که متأسفانه مسئوولان خوابگاه برخورد بسیار نامناسبی با من داشتند.
وی ادامه داد: می ترسیدم که مبادا اجازه ورود به خوابگاه را به من ندهند و مجبور باشم شب را در خیابان بگذرانم؛ آنها علاوه بر آنکه خانواده ام را برای 20 دقیقه تأخیر نگران کردند بلکه با خودم هم رفتاری زننده داشتند.
این دانشجو افزود: از سوی دیگر پس از امتحانات حتی یک روز بیشتر نمی توانیم درخوابگاه بمانیم که این موضوع بسیار ناراحت کننده است چرا که در بسیاری مواقع برای تحویل کارهای عملی به دانشگاه به زمان بیشتری نیاز داریم.

** بهبود وضعیت خوابگاه ها در سال 97
ذوالفقار یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با ایرنا از بهبود فضای خوابگاهی با تعمیر بیش از 200 خوابگاه در تابستان امسال خبر داد.
وی درباره بودجه امسال وزارت علوم برای ارائه خدمات خوابگاهی، اظهار کرد: 509 میلیارد تومان برای ارتقای دانشگاه ها، یارانه و تغذیه در اختیار خوابگاه ها قرار گرفته که باعث بهبود ارائه خدمات شده است.
رئیس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به منظور افزایش شادابی و نشاط میان دانشجویان اتاق های تندرستی و جاده های سلامتی را در سال 97 ایجاد کرده ایم.
یزدان مهر با اشاره به حمایت از ایده های دانشجویی، یادآور شد: حمایت از ایده‌های دانشجویی به منظور تأمین اشتغال و افزایش توانمندی‌های آنها در اولویت امور صندوق رفاه دانشجویی قرار دارد.
وی درباره امکانات در نظر گرفته شده برای خوابگاه دختران در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: ایجاد حدود 200 جاده برای پیاده روی دانشجویان دختر مانند جاده مخصوص پیاده روی در باشگاه انقلاب در برنامه قرار گرفت که از این تعداد 150 مورد ساخته شد.
وی به ایجاد زمین چمن مصنوعی در مجمتمع های خوابگاهی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 20 تا 25 زمین چمن مصنوعی در فضای سراهای دانشجویی با مشارکت صندوق رفاه دانشجویان برای دختران در حال ساخت است.
Share/Save/Bookmark