توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 51417
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۱
خودداری برخی رسانه‌ها از تائید بیمه خبرنگاری/ پاسخگوی ظلم بیمه‌ای به اصحاب قلم کیست؟
برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها با فرار از ارسال بیمه خبرنگاری به سازمان تامین اجتماعی ظلم بزرگی را با بهانه کمبود منابع مالی انجام می‌دهند که اثرات آن بعد از ۲۰ سال فعالیت در عرصه قلم مشاهده می‌شود.
خودداری برخی رسانه‌ها از تائید بیمه خبرنگاری/ پاسخگوی ظلم بیمه‌ای به اصحاب قلم کیست؟
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری فارس : خبرنگاری یکی از مشاغل سخت در جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل سازمان‌های بیمه‌گر در دنیا امتیازات خاصی را برای آنها در نظر می‌گیرند.

سازمان تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران حرفه خبرنگاری را جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌کند و هر یک سال به صورت یک سال و نیم برای فرد محسوب می‌شود.

نویسندگان و خبرنگاران از جمله گروه‌هایی هستند که از سال 81 در زمره مشمولان بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد براساس توافقنامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد، موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر و سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش این سازمان قرار گرفته‌اند.

مقرر شد موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر به عنوان نماینده وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، امور مربوط به شناسایی، معرفی افراد واجد شرایط را انجام دهد و نیز این موسسه متعهد به پرداخت میزان 10 درصد حداقل دستمزد شورای عالی کار بابت هر یک از متقاضیان به عنوان حق بیمه و کمک به وزارت ارشاد به سازمان تامین اجتماعی شده است.

ظلم به خبرنگار با بیمه کارمندی

وظیفه سازمان تامین اجتماعی اهمیت دادن به کار خبرنگاری است به طوریکه با 20 سال سابقه کار و بدون در نظر گرفتن شرط سنی فرد با پرداخت حق بیمه بازنشسته می‌شود. این در حالی است که بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها برای هزینه آب و برق و اجاره و سایر عوامل هزینه‌هایی منظور می‌کنند اما برای تامین حق بیمه ترجیح می‌دهند به صورت شیک از کنار آن بگذرند در حالی که آسیب‌های این ظلم فاحش در سالیان بعد و در آستانه بازنشستگی مشخص می‌شود.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها که اهتمام جدی در بیمه اختصاصی خبرنگاران دارند این وظیفه را به خوبی انجام داده و سعی می‌کنند با آینده یک خبرنگار بازی نکنند اما متاسفانه در برخی خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌ها یک سری افراد، بدون اینکه خبرنگار و یا فعال در این حوزه باشند، از این موقعیت سوء استفاده کرده و اسامی آنها به عنوان خبرنگار مورد تایید قرار می‌گیرد.

تلاش معاونت مطبوعاتی برای ساماندهی بیمه خبرنگاران

حسین انتظامی در دوران تصدی 4 ساله‌اش بر مسند معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تلاش‌های زیادی کرد تا بیمه خبرنگاران را ساماندهی کرده تا افرادی که در این عرصه تخصص ندارند زیر پوشش بیمه قرار نگیرند اما این موضوع می‌طلبد تا خود اصحاب رسانه مراقبت کنند تا افراد غیر خبرنگار زیر پوشش بیمه قرار نگیرند.

با آنکه در چهار سال قبل (سال92) تنها 5 هزار نفر از سوی رسانه‌ها بیمه شده بودند اما در حال حاضر بالغ بر 16 هزار نفر از سوی رسانه‌ها در سراسر کشور بیمه شد‌ه‌‌اند و این مهم نشان می‌دهد اما چرا برخی خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌ها سعی می‌کنند از زیر بار بیمه اختصاصی خبرنگاران فرار کنند؟ آیا این مصداق بارز ظلم در حق اصحاب رسانه‌ و قلم نیست؟

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره نرخ حق بیمه خبرنگاران و حمایتهای بیمه ای بیان کرد: متقاضی می‌تواند با انتخاب یکی از نرخ‌ها از جمله نرخ 14 درصد (12 درصد آن سهم بیمه شده و 2 درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ 16 درصد (14 درصد آن سهم بیمه شده و 2 درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی، نرخ 20 درصد (18 درصد آن سهم بیمه شده و 2 درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شود.

وی افزود: همچنین چنانچه متقاضی، سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی نداشته باشد، می‌تواند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب زمان عقد قرارداد انتخاب کند اما در صورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی به مدت 360 روز و یا بیشتر باشد، دستمزد مبنای پرداخت از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین آخرین 360 روز به انتخاب متقاضی خواهد بود.

قراردادهای یکساله خبرنگاران دلیل عدم بیمه

بر اساس توافق و تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تامین اجتماعی این سازمان باید بیش از 30 هزار نفر از خبرنگاران و اهالی رسانه را زیر پوشش چتر بیمه‌ای خود قرار دهد.

بیژن مقدم مدیر مسئول سابق روزنامه جام‌جم به خبرگزاری فارس گفت: شرایط قراردادهای یکساله منبعث و برگرفته از قانون کار و روابط کار توانسته تأثیراتی را بر نحوه قراردادها، فضای درونی رسا
نه‌ها و مفاد آن داشته باشد. ضمن اینکه بیمه کردن خبرنگار و پرسنل رسانه هم در بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی مقدمه تمام فعالیت‌ها است. در حالی که برخی رسانه‌ها از آن گریز دارند.

وی تصریح کرد: چند سالی است که با فشار وزارت ارشاد بیمه خبرنگاران سر و سامان بهتری پیدا کرده و حتی آنها درصدی از حق بیمه خبرنگاران را متقبل شده و با این کار توانسته‌اند ثبات و اشتغال بهتری را در بین نیروها و فضای رسانه‌ای ایجاد کنند.

مقدم درباره فرار سازمان تأمین اجتماعی و برخی رسانه‌ها از بازنشستگی اصحاب رسانه با 20 سال بیمه و یا عدم بیمه اختصاصی خبرنگاری گفت: در مورد بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال فعالیت جنجال زیادی از گذشته وجود داشته و متأسفانه برخی مدیران، مسئولین و متولیان ارشد کشور هم کار خبرنگاری را سخت و زیان‌آور نمی‌دانند.

وی ادامه داد: در حالی که بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال پرداخت حق بیمه آنها تبدیل به قانون شده از عدم خوشایند برخی مدیران برای بازنشستگی آنها خبر داد.

تلاش تامین اجتماعی برای عدم بازنشستگی خبرنگار با 20 سال

مقدم افزود: در تفسیر قانون بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال بیمه عبارت‌های مندرج در مواد قانونی آن، وحدت رویه اجرایی این قانون بین سازمان تأمین اجتماعی به دلیل ساختار خاصش اختلاف‌نظر وجود دارد. البته عدم پرداخت یک ریال به این سازمان هم غنیمت است. چرا که در سازمان تأمین اجتماعی قوانین پیچیده، بروکراسی وحشتناک و رفتارهای سلیقه‌ای موج می‌زند و همین موضوعات مذکور مانع از بازنشستگی خبرنگار با پرداخت 20 سال بیمه است.

وی تأکید کرد: مجموعه تلاش‌های سازمان تأمین اجتماعی عدم بازنشستگی خبرنگار با پرداخت بیمه 20 ساله است به همین دلیل مقاومت در این سازمان بسیار زیاد است.

این کارشناس رسانه در مورد راه‌ حل رفع مشکل بازنشستگی خبرنگاران با 20 سال سابقه بیمه افزود:‌ سپردن کار به مجموعه‌ای تخصصی و تعیین شعبه‌ای خاص در سازمان تأمین اجتماعی برای رسیدگی به شکایت اصحاب رسانه و تعامل بین خبرنگار، رسانه و کارشناسان بیمه و حصول نظرات مشترک می‌تواند به رفع ابهامات شود. به طوری که کارها در این شعبه طبق روال قانونی و وحدت رویه خاص ایجاد شده پیش خواهد رفت تا احکام این شعبه با شعبات دیگر تناقضی نداشته باشد.

نقش کارگزینی رسانه‌ها در بیمه خبرنگاری یا بیمه کارمندی

مقدم اظهار داشت: تمام تلاش سازمان تأمین اجتماعی برای گریز از قانون است به همین دلیل براساس فهم و برداشت خود عمل می‌کند. لذا تنها راه حل رفع مشکل بیمه خبرنگاران و بازنشستگی 20 ساله آنها تعیین رویه و ایجاد شعبه‌ای اختصاصی برای آنها است.

وی ادامه داد: اگر خبرنگاران و اصحاب رسانه هرچند ماه یک بار وضعیت بیمه خود را کنترل کرده و معایب آن را رفع کنند بعد از 20 سال به یکباره متوجه مشکل بزرگ بیمه‌ای خود نخواهند شد.

سردبیر اسبق خبرگزاری فارس افزود: متأسفانه کارگزینی برخی رسانه‌ها لیست بیمه خبرنگاران را کارمندی تأیید کرده و آن را با همین حالت به سازمان تأمین اجتماعی ارسال می‌کنند؛ در حالی که اگر هر چند ماه یکبار خبرنگاران بیمه خود را کنترل کنند می‌توانند از بروز مشکلات آینده در این بخش جلوگیری کنند؛ به طوری که برای رسیدگی به مشکل به وجود آمده چون خبرنگار در رسانه حضور دارد و کارت خبری و احکام خبرنگاری و دیگر مدارک در دسترس است می‌تواند مشکل خود را مرتفع کند.

فرار رسانه‌ها از بیمه خبرنگاران به دلیل قانون کار

مدیر مسئول سایت خبری الف ادامه داد: بخشی از روابط کارگری و نظام تأمین اجتماعی متأثر از همین قانون کار است لذا فرار از بیمه کردن افراد را می‌توان ناشی از همین قانون دانست. اگر این قانون را به خاطر ترس از غوغا سالاران نمی‌توان اصلاح کرد مسئولان سعی ‌کنند با ارائه مشوق‌هایی این موضوع را به صراحت پوشش دهند.

مقدم افزود: معاونت مطبوعاتی در سال‌های گذشته به همین دلیل با ارائه مشوق‌هایی از محل یارانه مطبوعات به بیمه کردن خبرنگاران و ثبات حرفه آنها اقدام کرده است.

نباید خبرنگار و کارگر در تامین اجتماعی یکسان تلقی شود

احمد کارخانه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری گفت: یکی از اشکالات کار خبرنگاران به ارتباط آنان با قانون کار برمی‌گردد و وقتی آنها به اداره کار پس از بروز مشکلی ارجاع داده می‌شوند یعنی اینکه آنها را با کارگران یکی می‌دانند.

وی گفت: سال 1393 به 2 نفر پروانه فعالیت به عنوان کارشناس دادگستری در حوزه خبرنگاری و رسانه با صلاحیت تعیین دستمزد دادند در حالی که از آن موقع تاکنون هیچ پرونده‌ای به آنها ارجاع نشده ضمن اینکه در تهران تعداد زیادی خبرگزاری و رسانه وجود دارد که حداقل ماهانه هر کدام از آنها سه تا چهار پرونده حقوقی دارند و وقتی در خبرگزاری رسمی دولت ایران سخت و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری تأیید نشده و در بیمه‌های ارسالی به تأمین اجتماعی آنان به عنوان کارمند عادی تلق
ی می‌شوند مشخص است که باید قانون کار اصلاح شود.

نبود تشکل صنفی و قدرتمند خبرنگاران آسیب‌زاست

عبدالله زاویه یک روزنامه‌نگار پیشکسوت در همین زمینه به خبرگزاری فارس گفت: عدم وجود تشکیلات صنفی قوی که بتواند حقوق پایمال شده خبرنگاران را پیگیری و مطالبه به حق آنها را حصول کند هم مزید بر علت شده که اصحاب قلم با آنکه خود قلم به دست دارند نتوانند از حق و حقوق خود دفاع کنند ضمن اینکه عدم وجود این تشکل صنفی قوی باعث شده تا خبرنگاران نتوانند نظرات و انتقادات خود را به تشکل وابسته به خود برای پیگیری‌های بعدی منتقل کنند.

وی افزود: با آنکه اصحاب قلم مسائل جامعه را به بوته نقد می‌کشند اما برخی مدیران رسانه‌ها که باید پیش‌ قراول نقد و اجرای قانون در جامعه باشند به بهانه‌های واهی نظیر مسائل مالی و همچنین عدم اهتمام لازم از بیمه خبرنگاری اصحاب قلم سر باز زده و بیمه عوامل تحریریه را کارمندی تایید می‌کنند.

این پیشکسوت روزنامه‌نگاری تصریح کرد: باید از مدیران رسانه‌ها خواست تا با جدیت قوانین موجود درباره بیمه خبرنگاری که به عنوان شغل سخت و زیان‌آور در مجلس شورای اسلامی تصویب شده را اجرا کرده و کاری نکنند خبرنگاران به عنوان قشر زحمتکش و مظلوم جامعه از مزایای این قانون بهره‌ نبرند
Share/Save/Bookmark