توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 21924
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۳۷
سرمقاله سیاست روز
آقای هاشمی؛ مراقب اطرافیانتان باشید
وقتی بازنشر برخی مطالب غیر ضرور در پایگاه آقای هاشمی بدون هماهنگی با ایشان صورت می‌گیرد، باید قدری تامل کرد و پرسید آنان که چنین رفتار نادرستی را مرتکب شده اند و چرا در امانتی که به آنان سپرده شده خیانت کرده اند؟
آقای هاشمی؛ مراقب اطرافیانتان باشید
طی هفته اخیر، انتشار برخی خاطرات آیت ا... هاشمی در پایگاه اطلاع رسانی ایشان تبدیل به یکی از سوژه های اصلی حوزه سیاسی در داخل کشور شد.
«حذف شعار مرگ بر آمریکا» یکی از آن مباحثی بود که سر و صدای زیادی به پا کرد.
از یک سو برخی از علاقه مندان به انقلاب، سخن به نقد چنین اظهاراتی و بازنشر چنین خاطراتی کردند و آن را خلاف اندیشه امام خمینی می دانستند. از سویی دیگر گروهی سعی در تقویت و حمایت از بیان این مطالب داشتند.
گروه اول با یادآوری سخنان امام و مواضع ایشان در قبال شیطان بزرگ، چنین نکته ای را دور از اندیشه امام راحل(ره) می دانستند و گروه مقابل نیز طی روزهای اخیر با موضع گیری نه چندان صریح موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی این فرصت را یافته بودند تا بر طبل تحریف بکوبند. نگاهی گذرا به تیتر برخی از این روزنامه ها (که نشان از ذوق زدگی بی حد و حصر آنان در تائید! سخنان آقای هاشمی داشت) تکلیف را روشن می کند.
اما روز گذشته خبری به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد که حاوی نکات جالبی بود:
هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طرح موضوع امکان حذف شعار مرگ بر آمریکا در شرایط کنونی آیا اقدامی غیرلازم و در زمان نامناسب بود، گفت: این طرح مربوط به سالها قبل است. مسئول سایت بدون هماهنگی اقدام به انتشار آن در این زمان کرده که اقدامی نادرست بود. به دفتر تأکید کرده ام افراد بدون هماهنگی و اطلاع قبلی از انتشار مطالب منتسب به من خودداری کنند.
آقای هاشمی در پاسخ به این سوال و با تاخیر چند روزه انتشار موضوعی که به سال ها قبل برمی گردد را بدون اجازه ایشان و اقدامی نادرست می دانند. حال سوال اینجاست چرا پس از گذشت چند روز آیت ا... هاشمی (که قطعا سایت شخصی خود را ملاحظه می کند و یا از اخبار مندرج در آن اطلاع حاصل می کند) این حرکت را نادرست می دانند؟
البته این واکنش آیت ا... یک واکنش بسیار خوب و منطقی نسبت به عملکرد مدیران پایگاه اطلاع رسانی شان است، اما آنچه در این میان نگرانی ها را افزون می کند، حضور افرادی است که در اطراف ایشان حضور دارند و عامدانه یا سهوی سعی در تخریب وجهه و گذشته انقلابی ایشان دارند.
به هرحال هستند افرادی که سعی دارند منافع و تفکرات خویش را از طریق کانال شخصی با سابقه انقلابی نظیر آقای هاشمی وارد فضای رسانه ای کنند. برای این کار هم دو دلیل وجود دارد. اول آنکه به هرحال شخصیت آقای هاشمی و همراهی ایشان با امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر کسی پوشیده نیست و بیان مطالب از طریق ایشان می تواند به نوعی مهر تائید بر آن مطالب باشد. دوم آنکه برخی شجاعت ابراز عقاید خود را ندارند و سعی می کنند نوک تیز انتقادات را به سمت و سوی فردی ببرند که در سابقه انقلابی او تردیدی وجود ندارد. آنها با بیان چنین مطالبی سعی در ایجاد فاصله میان آقای هاشمی و رهبر انقلاب دارند.
فاصله ای که بعید است ایجاد شود. یادمان نمی رود در اوج اختلافات و سخنان نسنجیده ای که در جریان مناظرات سال 88 میان دو کاندیدای ریاست جمهوری پیش آمد، آقای هاشمی علی رغم ناراحتی از اتهاماتی که به ایشان و خانواده شان وارد بود نامه ای به رهبر انقلاب نوشتند. نامه ای که بعدها به «نامه بدون سلام و والسلام» شهره شد، اما در ذیل همان نامه آمده بود:
دوست، همراه، و هم سنگر دیروز، امروز و فردایتان
اکبر هاشمی رفسنجانی
اما این روزها برخی به دنبال آنند تا این دوستی، همراهی و همسنگری همیشگی را دچار خدشه کنند و به نوعی از شخصیت ایشان در مقابل رهبری سوء استفاده کنند.
به هرحال وقتی بازنشر برخی مطالب غیر ضرور در پایگاه آیت ا... هاشمی بدون هماهنگی با ایشان صورت می گیرد، باید قدری تامل کرد و پرسید آنان که چنین رفتار نادرستی را مرتکب شده اند، چه انگیزه و هدفی را دنبال می کرده اند و چرا در امانتی که به آنان سپرده شده خیانت کرده اند؟ همینجاست که از حضور برخی افراد در کنار آقای هاشمی اظهار نگرانی می کنیم و امیدواریم ایشان بیش از پیش مراقب چنین اشخاصی باشند.
پی نوشت: راستی باید منتظر ماند و دید رسانه هایی که طی این چند روز اخیر «حذف مرگ بر آمریکا» را تیتر خود کرده بودند، حالا در قبال سخنان آقای هاشمی چه موضعی می گیرند؟
Share/Save/Bookmark