توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70524
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۸
دو رویی با افکار عمومی بعد از تائید صلاحیت‌ها؛
«ترس از باختن»؛ فوبیای جنون‌آمیز اصلاحات/ وقتی اصلاح طلبان ادای حال بدها را در می‌آورند
این درحالی است که اخبار مختلف نشان می دهد درحالی این افراد از عدم مهیا بودن شرایط انتخابات صحبت می کنند اما از جمله فعال ترین اعضای این جریان برای حضور در لیست های انتخاباتی هستند.
«ترس از باختن»؛ فوبیای جنون‌آمیز اصلاحات/ وقتی اصلاح طلبان ادای حال بدها را در می‌آورند
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نیوز؛ اصلاح طلبان در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دو سیاست آشکار و پنهان دارند که با تمرکز به افعال سیاسی آنان به خوبی‌ می‌توان بدان پی برد. این جریان سیاسی که در آشکارا نسبت به حضورش در انتخابات به عنوان یک جریان منتقد خود را نشان می‎‌‌دهد در پس پرده به طور کاملا فعال و هدفمند در حال حرکت است. درواقع این جریان سیاسی تاکتیک موتور روشن و چراغ خاموش را با چاشنی ژست منتقدانه در پیش گرفته است اما سئوال اینجاست که تا کجا این سیاست تزویرگونه را می‌توانند ادامه دهند؟

جالب اینجاست که با هر فرصت و امتیازی این جماعت سیاسی به جای حضور آشکارا در انتخابات بازهم بیشتر به لا ک خود فرو می روند و تظاهر به مظلوم نمایی می‌کند.


درحالی که فضا برای حضور انتخاباتی اعضای جریان اصلاحات بازتر شده است اما این جریان سیاست مظلوم نمایی مالوف خود را در پیش گرفته است و در پستو جلسات محرمانه برگزار می کنند.

نکته اینجاست که اصلاح طلبان تظاهر به عدم حضور در انتخابات می کنند ولی در خفا تا بن دندان مسلح برای انتخابات حاضر می‌شوند تا در این سیستم کمتر نگاه ها را به خود جلب کنند. گویی این جریان سیاسی مثل همیشه با ترس و لرز در انتخابات قدم گذاشته است. اصلاحات که می داند در دوره مجلس گذشته و همچنین با عملکرد ضعیف خود در ادوار یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری بدنه اجتماعی خود را به شدت از دست داده، نسبت به اینکه طرف بازنده باشد دست به عصا راه می رود.

آنچه مشخص است جریان اصلاحات به شدت فوبیا و ترس بازنده شدن دارد. این جریان سیاسی در طول تاریخ حیات خود هیچگاه باخت را نپذیرفته و همواره با جرزنی سیاسی سعی کرده است بازنده بودن خود را به گردن شرایط بیندازد و هیچگاه ضعف ها و عملکرد ضعیف خود را پذیرا نبوده است. رفتارشناسی این جریان در انتخابات های مختلف خصوصا انتخابات سال 88 به خوبی موید این مساله است.
در همین راستا به نظر می رسد که اصلاح طلبان در یک اقدام فرار رو به جلو بازهم سعی دارند شرایط را نامساعد جلوه دهند تا به قول خود در یک حرکت برد برد اگر بازنده میدان بودند بگویند که شرایط مهیا نبود و بهانه های همیشگی خود را بیاورد و چیزی از ارزش های آن کم نشود و اگر هم برنده بود نیز به قولی ژست سخت کوشی به خود بیگیرد و به عنوان یک برنده مظلوم در اذهان عموم جلوه کند.

از همین روست که، «مصطفی کواکبیان» فعال اصلاح طلب در جریان مناظره با باهنر گفته است: « فکر نمی‌کنم کسی به آن مفهومی که شما مد نظر دارید، انتخابات را تحریم کرده باشد. می‌گویند ما لیست و کاندیدا نداریم و واقعاً هم برخی اوقات ندارند. بارها گفته‌ام که ما نمی‌توانیم از جریان آقای باهنر، کاندیدای نیابتی و قرضی بگیریم؛ وقتی که کاندیدا ندارند نمی‌توانند بگویند که کاندیدا داریم. لذا من نشنیده‌ام که تحریم کرده باشند بلکه نهایتاً می‌گویند ما فهرست نداریم و به همین جهت هم در آخرین نشست‌های‌شان گفته بودند که نه تشویق و نه تحریم میکنیم و آزاد گذاشته بودند تا بتوانند ثبت‌نام کنند.»

همچنین «مسعود پزشکیان» دیگر عضو جریان اصلاحات درباره فضای انتخاباتی می گوید: «روشی که این افراد در سیاست مشارکتی پیش می‌برند روش رهبری نیست و با کار این افراد مشارکت پایین می‌آید. باید کاری می‌کردند مشارکت بالا می‌رفت و سلایق و نظرات مختلف حضور پیدا می‌کرد.»

محسن هاشمی هم گفته است، شرایط برای تشکیل و موفقیت ائتلاف میانه‌روها به شدت سخت شده و با این حال هنوز ممکن است با الگوگیری از مدل سیاست‌ورزی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، به میدان آمد و این ائتلاف را به پیروزی رساند.

این درحالی است که اخبار مختلف نشان می دهد درحالی این افراد از عدم مهیا بودن شرایط انتخابات صحبت می کنند اما از جمله فعال ترین اعضای این جریان برای حضور در لیست های انتخاباتی هستند.

محسن هاشمی خبر از تشکیل جلساتی میان آقایان روحانی، ناطق‌نوری، خاتمی، سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری داده و گفته است که با این‌که تعداد این جلسات زیاد نبود اما امید می‌رفت که حاصل آن، اتفاق جدیدی باشد و بتواند یک حرکت جدی را شکل دهد.

با این شرایط اگر کرختی و فضای نامساعدی هم در اصلاحات باشد بیشتر به سبب عدم تمایل سران و دو دستگی این جریان سیاسی است. این درحالی است که برخی از چهره های اصلاح طلبی از جمله کواکبیان، پزشکیان، محسن هاشمی و ... از جمله افراد فعال در این حوزه هستند و حتی خبرهای ضد و نقیضی از حضور آنان در لیست های مختلف در رسانه ها درج و درز یافته است. به عنوان مثال گفته می شود که هاشمی به دنبال بالا آوردن لیست «یاران هاشمی» است.

با این حال اصلاح طلبان نیز با نزدیک شدن به انتخابات مجبور هستند که از لاک خود بیرون بیایند و به قولی در فضای سیاسی انتخاباتی با توجه به ارائه لیستی انتخابات ماه پشت ابر نخواهند ماند و دیر نیست که لیست های متعدد انتخاباتی در تهران و کلانشهرها از سوی جریان اصلاحات و ائتلاف این جریان با سایر گروه های سیاسی انتشار یابد و دروغ بودن فضای نامساعد انتخاباتی برملا شود.
Share/Save/Bookmark