توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 29214
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
دو اقتصاددان در تشریح وضعیت رکودی؛
در دنیا آمار رشد را رئیس‌جمهور اعلام نمی‌کند
در دنیا آمار رشد را رئیس‌جمهور اعلام نمی‌کند
دکتر مهدی تقوی درباره اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره رشد اقتصادی ۲.۵ درصدی کشور گفت: من به عنوان یک اقتصاددان، عدد مرکز آمار و بانک مرکزی برایم مهم است نه حرف‌های آقای رئیس‌جمهور.

دکتر مهدی تقوی ادامه داد: اینکه رئیس‌جمهور یک کشور قبل از اعلام رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، نرخ رشد اقتصادی و سایر متغیرهای اقتصادی را به طور رسمی اعلام کند، اقدام پسندیده‌ای محسوب نمی‌شود و اصولا متعارف هم نیست.


به گزارش خط نیوز ، عضو هیات علمی دانشگاه علامه تصریح کرد: بدون شک این مسأله در میان‌مدت باعث سردرگمی مردم، فعالان اقتصادی و پژوهشگران اقتصادی می‌شود، چرا که آنها نمی‌دانند عدد رسمی چیست؟ آیا به اعداد و ارقام رئیس‌جمهور اعتماد کنند یا آمار مراکز رسمی.

دکتر مهدی تقوی اضافه کرد: وظیفه رئیس‌جمهور این است که اگر آماری می‌دهد باید بگوید که این آمار به استناد آمار بانک مرکزی یا مرکز آمار است، در غیراین صورت این مسأله باعث خدشه‌دار شدن نظام آماری کشور می‌شود.

وی در ادامه از تیم اقتصادی دولت خواست تا اجازه دهند آمارهای اقتصادی را تنها دو نهاد مرکز آمار و بانک مرکز ی اعلام کنند و به هیچ وجه خودشان اعلام نکنند تا خدای ناکرده بر پیکیره نظام آماری کشور خدشه‌ای وارد نشود.

یک استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نیز درباره وضعیت اشتغالزایی دولت یازدهم اظهارداشت: خیلی زود است که ما ببینیم عملکرد دولت در این زمینه خوب بوده است یا خیر.

وی با بیان این‌که در حال حاضر همین‌که روند رشد اقتصادی از منفی به مثبت حرکت کرده است، نشان از بهبود اقتصاد دارد، افزود: اگر این روند رفته‌رفته رو به بهبود باشد و نرخ رشد اقتصادی به سالانه حداقل ۵ درصد برسد، آن زمان می‌توانیم ارزیابی کنیم که عملکرد دولت در مجموع مناسب بوده است یا خیر.

دینی‌‌ترکمانی تصریح کرد: قبل از این‌که دولت قبل به دولت جدید واگذار شود، اتفاقات ناگواری در اقتصاد افتاد و باعث شد که نرخ رشد اقتصادی افت کند، بنابراین ما باید چند سال صبر کنیم و بعد برمبنای آن قضاوت داشته باشیم.

وی با بیان این‌که اقتصاد ایران حدود۶۰،۷۰ میلیارد دلار از ارزش تولید ناخالص داخلی خود را طی دو سال گذشته از دست داد، عنوان کرد: حالا برای اینکه این خلاء پر شود، زمان نیاز داریم و تازه ما بعد از سه سال ممکن است به سال۹۰ برگردیم که تولید ناخالص داخلی۶۰۰ میلیارد دلار بود.

استادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی متذکر شد: البته در این مدت۴۰۰ روزی که از عمر دولت می‌گذرد از نظر ایجاد شغل اتفاق خاصی نیفتاده که البته شاید هم مقداری از آن طبیعی باشد، لذا باید حداقل از ظرفیت‌های خالی یک‌سری بنگاه‌های تولیدی استفاده بیشتری شود.

دینی‌ترکمانی خاطرنشان کرد: وقتی بخش نفت و صنایع بزرگ مثل صنایع خودروسازی کم‌کم چرخ‌شان بهتر بچرخد و رونق بگیرند، این موضوع به صورت زنجیره‌ای کمک می‌کند که صنایع کوچک و متوسط در مرحله رونق و رشد قرار گیرند. برای مثال، اگر صنایع خودروسازی ظرفیت تولیدشان افزایش یابد، صنایع قطعه‌سازی نیز با رونق مواجه می‌شوند.

وی تأکید کرد: ما باید از ظرفیت‌های خالی برای جلوگیری از افزایش بیکاری و تعدیل نیروی کار استفاده کنیم.
Share/Save/Bookmark