توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 40824
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۵
بودجه 95 نفتی‌ترین لایحه بودجه است
رئیس‌جمهور اخیرا در یک برنامه تلویزیونی در شرایطی از اقدامات اقتصادی دولت دفاع کرد که اقتصاددانان نظرات متفاوتی را در این زمینه دارند و سخنان روحانی را منطبق بر واقعیت‌های اقتصاد ایران نمی‌دانند
بودجه 95 نفتی‌ترین لایحه بودجه است
به گزارش خط نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز: سال گذشته 3/1 میلیون بشکه نفت به خارج فروختیم، امسال این عدد به 3/2میلیون بشکه افزایش یافته، چطور وابستگی به نفت کم شده است. رئیس‌جمهور اخیرا در یک برنامه تلویزیونی در شرایطی از اقدامات اقتصادی دولت دفاع کرد که اقتصاددانان نظرات متفاوتی را در این زمینه دارند و سخنان روحانی را منطبق بر واقعیت‌های اقتصاد ایران نمی‌دانند. با به فرجام رسیدن برجام و کاهش تنش‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، رئیس‌جمهور و هیات دولت که در 900 روز گذشته تمام هم و غم خود را بر سر برداشتن تحریم‌ها و رونق اقتصادی با نگاه به بیرون گذاشته بودند، تصمیم گرفتند که به همراه تعدادی از فعالان اقتصادی به ایتالیا و فرانسه در اروپا سفر کنند و در این سفرها سعی کردند تا قراردادهای متعدد تجاری را با فعالان اقتصادی این 2 کشور امضا کنند.

اما به‌رغم انتظار دولتمردان، این سفر چندان مورد استقبال مردم و رسانه‌ها قرار نگرفت و کار به جایی کشید که معاون اول رئیس‌جمهور هم مجبور شد نسبت به این مساله واکنش نشان دهد و منتقدان، سفر اروپایی دولتمردان تدبیر و امید به ایتالیا و فرانسه را ظلم به اقتصاد مقاومتی تعبیر کنند! اما این واکنش‌ها، به حضور اخیر حسن روحانی در رسانه ملی هم انجامید. رئیس‌جمهور که به قصد توضیح سفر خود به ایتالیا و فرانسه به تلویزیون آمده بود، صحبت‌های مختلفی را پیرامون مسائل اقتصادی مطرح کرد که شاید تناسب چندانی با واقعیت‌های اقتصاد ایران نداشت. روحانی در حالی مدعی شد که وابستگی لایحه بودجه 95 به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده که ما سال گذشته 3/1 میلیون بشکه نفت می‌فروختیم ولی قرار است طبق لایحه بودجه سال آینده 3/2 میلیون بشکه نفت بفروشیم. همچنین رئیس‌جمهور که در طول 900 روز گذشته مدام از باز کردن غل‌وزنجیر تحریم‌ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور سخن به میان می‌آورد، شب گذشته در یک تغییر جهت عجیب، بیشتر مشکلات اقتصادی را ناشی از مشکلات داخلی دانست. رئیس دولت یازدهم در حالی ادعا کرد که رفاه مردم در 2 سال و نیم فعالیت دولتش افزایش پیدا کرده است که در 2 سال و نیم گذشته، به‌رغم کاهش تورم، رکود به شکل فزاینده‌ای تشدید شده و قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است.

اما قسمت جالب سخنان روحانی، نقل قول وی از رئیس‌جمهور فرانسه بود. رئیس دولت یازدهم در ادعایی عجیب و جالب مطرح کرد که فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه هنگام انعقاد قراردادهای تجاری با ایران اعلام کرده که قصد دارد، برای جوانان بیکار ایرانی شغل ایجاد کند! مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» درباره صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور اظهار کرد: وابستگی به نفت با توجه به حجم بیشتر فروش نفت در لایحه بودجه 95 نه‌تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم یافته است. وی با انتقاد از پیش‌بینی دولت از درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: درآمدهای مالیاتی که دولت پیش‌بینی کرده هم نشان می‌دهد که وابستگی و اتکای دولت همچنان بر نفت و درآمدهای نفتی است. این اقتصاددان با بیان اینکه سطح رفاه مردم در 2 سال اخیر تغییری نکرده است، گفت: درست است که شاهد کاهش تورم بوده‌ایم اما با توجه به تعمیق رکود سطح رفاه مردم تغییر چندانی نکرده و در برخی موارد بدتر هم شده است.همچنین حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: قراردادهایی که در سفر رئیس‌جمهور به اروپا منعقد شد بیشتر به خروج اقتصاد ایتالیا و فرانسه از رکود کمک کرد و نشان داد که برجام قول و قرارهایی برای رونق اقتصاد اروپا میان ایران و کشورهای 1+5 گذاشته شده است. وی افزود: بعد از قرارداد ایران‌خودرو و پژو سهام این کمپانی در بورس رشد شایانی داشت، بنابراین برنده اصلی سفر رئیس‌جمهور به اروپا کشورهای ایتالیا و فرانسه بودند. این اقتصاددان گفت: رسیدن به تورم 8 درصدی در شرایط تعمیق رکود نمی‌تواند نوید روزهای خوبی را برای اقتصاد ایران بدهد و رئیس‌جمهور باید برای خروج اقتصاد از رکود تلاش کند. حجت‌الاسلام رجایی، اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) نیز عنوان کرد: کاهش تورم تا 8 درصد با توجه به ثابت بودن درآمد مردم و تعمیق رکود نمی‌تواند علامت مثبتی برای اقتصاد ایران باشد. وی با نقد کارشناسی سخنان اقتصادی رئیس‌جمهور درباره کاهش وابستگی به نفت در لایحه بودجه 95 بیان کرد: با وجود فروش نفت بیشتر به بهانه کاهش قیمت جهانی نفت نه‌تنها وابستگی به نفت کم نشد، بلکه بودجه‌ای بسیار نفتی نسبت به چند سال گذشته بسته شده که این مساله اقتصاد ما را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

وحید شقاقی‌شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز درباره نقل قول روحانی از رئیس‌جمهور فرانسه درباره ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی اظهار کرد: فرانسه و ایتالیا از بدهکارترین کشورهای اروپا هستند و به هیچ وجه گامی در جهت رونق اقتصاد ایران برنمی‌دارند، بلکه فقط به فکر خروج اقتصاد خودشان از بحران بودند. وی با اشاره به قرارداد با ایرباس در سفر رئیس‌جمهور به فرانسه گفت: اگر خرید هواپیما به شرط تملیک و طبق شرایط مناسب باشد، می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند اما پرداخت با دلار نقدی به ضرر اقتصاد ایران است. بیژن عبدی، اقتصاددان هم لایحه بودجه 95 را از وابسته‌ترین لوایح بودجه در چند سال گذشته به نفت دانست و تاکید کرد: دولت با تغییر در سرفصل‌های بودجه طوری وانمود می‌کند که وابستگی به نفت را کاهش داده اما در عمل با توجه به حجم بالای فروش نفت می‌توان دریافت که کاهش وابستگی به نفت تنها در حد شعار است. عبدالمجید شیخی، نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی نیز با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور از قول رئیس‌جمهور فرانسه گفت: سخنان آقای روحانی بیشتر شبیه شوخی بود و به نظر نمی‌رسد کسی خیرخواهی فرانسوی‌ها برای جوان ایرانی را باور کند. وی افزود: رئیس‌جمهور بعد از 900 روز تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی از طریق رفع تحریم‌ها به یکباره تغییر موضع می‌دهد و اعلام می‌کند ریشه حل مشکلات در داخل است که این مساله کمی عجیب به نظر می‌رسد. این اقتصاددان گفت: متاسفانه دولت لایحه بودجه 95 را کاملا متکی بر درآمدهای نفتی بسته است.
Share/Save/Bookmark