توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47142
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳
مسعود درخشان
دولتمردان با رهنمودهای رهبری همسویی کامل ندارد/ افتخار دولت خام‌فروشی نفت است
یک اقتصاددان با اشاره به اینکه دولتمردان همسویی کامل با رهنمودهای رهبری ندارند، گفت: تقویت خام‌فروشی در نفت افتخار دولت است.
دولتمردان با رهنمودهای رهبری همسویی کامل ندارد/ افتخار دولت خام‌فروشی نفت است
به گزارش خط نیوز و به نقل از فارس، مسعود درخشان امروز در همایش ملی اقتصاد مقاومتی، پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد که در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است، با اشاره به تعادل عمومی در اقتصاد اظهار داشت: این موضوع اعم از سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی است و مدیریت جامعه اسلامی نمی‌تواند از مدیریت نظام سیاسی و فرهنگ جدا باشد.

وی با طرح این سؤال که اسلام در چه شرایطی از کارآیی لازم برخوردار خواهد بود، تصریح کرد: در شرایطی که بین نظام‌های مختلف، تعادل پویا برقرار باشد و یا به عبارت دیگر،‌ چون نظام‌های سیاسی،‌ اقتصادی و... ذاتاً مرتبط‌اند، اتخاذ یک سیاست روی نظام‌ها آثار مطلوب و نامطلوب خود را به بقیه نیز سرایت می‌دهند.

این اقتصاددان با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد: تاثیر این موضوع به نظام فرهنگی و ظرفیت‌های داخلی نیز بازمی‌گردد، قطعاً اگر به این مباحث توجه نشود، از موازین اقتصاد مقاومتی دور افتاده‌اید.

وی با اشاره به وضع کنونی اقتصاد کشورهای بزرگ که تحت‌تأثیر شرکت‌های بزرگ قرار دارد، پرداخت و یادآور شد: این شرکت‌های بزرگ تا جایی پیش رفتند که اقتصاد آمریکا را تحت حاکمیت خود درآورده و نظام سیاسی را کنترل می‌کنند و کشور ما نیز تحت‌تأثیر همین شرکت‌ها است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: نفوذ شرکت‌های داخلی و خارجی در ابعاد اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است. شرایط لازم و مناسب برای تسهیل و تکاثر سرمایه و اعمال نفوذ وجود دارد و برای پیگیری و بررسی چنین مباحثی، تحقق اهداف ضروری است. تکیه به سرمایه شرکت‌های خارجی فارغ از تأثیر آن در نظام‌های دیگر، حل شدن در نظام تکاثر سرمایه‌ای جهانی و نهایتاً در نظام سیاسی را به دنبال خواهد داشت.

درخشان افزود: در نظام جمهوری اسلامی تعارض مبنایی بین نظام های سیاسی و اقتصادی خواهد بود. نظام استکبار جهانی به این حقیقت دریافته که برای ایجاد عدم تعادل در نظام اسلامی باید نظام اقتصادی را هدف قرار دهد، تا به تدریج به عدم تعادل‌های مورد نظر در فرهنگ، سیاست و مباحث اجتماعی دست پیدا کند.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی بیان داشت: رهبر انقلاب با طرح رهنمودهایی همچون اصلاح الگوی مصرف، سبک زندگی، تکیه بر کار، سرمایه ایرانی و الگوی اقتصاد مقاومتی و اسلامی ایرانی پیشرفت، نه تنها پرچم را برافراشته، بلکه زمینه را برای تبدیل شدن تهدید تحریم‌ها برای فرصت به سازندگی فراهم کرده است. بسیاری در دولتمردان، دستگاه‌های برنامه‌ریزی و نهادهای اجرایی، ظرفیت لازم برای اجرای این رهنمودها را نداشته‌اند.

وی با طرح این سؤال که در خلال سال‌های گذشته آیا الگوی مصرف اصلاح شده است؟ گفت: سبک زندگی در تقویت نظام اسلامی تغییر کرده است؟ آیا سرمایه و کار ایرانی دو چندان شده یا علائم برعکس اینها را می‌بینید؟

درخشان به حضور پررنگ شرکت های خارجی در حوزه نفت و از اشاره کرد و افزود: در این حوزه از شرکت‌های خارجی دعوت کردیم، در حوزه‌هایی اقدام کنند که در تخصص و توان و ظرفیت دانشمندان ایرانی است، آیا در کارنامه سال جاری اقدام و عمل و کارنامه سال جاری که مربوط به اقدام و عمل است، برای دعوت از شرکت‌های خارجی چه نمره‌ای می توان داد؟ وظیفه این دولت و دولت های بعدی در اقتصاد مقاومتی خطیر است و کلید حل بسیاری از مشکلات در دست همین دولت‌هاست.

وی افزود: در بسیاری موارد متأسفانه کلید را برعکس چرخانده و می‌چرخاند که منجر به تشدید موانع شده است.

این اقتصاددان به واردات کالاهای لوکس به ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی، تغییر سبک زندگی به سمت ارزش‌های غیربومی اشاره کرد و یادآور شد: باندهای اقتصادی و اختلاف طبقاتی، رشد حاشیه‌نشینی، ناکارآمدی نظام اداری، تضعیف سرمایه اجتماعی، کم‌توجهی به تولید داخل، دلبستگی به شرکت‌های خارجی، تقویت خام‌فروشی در نفت و افتخار به آن، کم‌توجهی به بحران محیط‌زیست که با تدابیر دولتمردان قابل رفع است، اما سازوکار خودکار وجود ندارد، بلکه نیاز به تدبیر دارد.

درخشان با طرح این سؤال که کدام یک از دولتمردان و با چه ویژگی‌هایی می توانند رهنمودهای رهبری را جامه عمل بپوشانند، تصریح کرد: آنهایی که با این رهنمودها همسویی کامل داشته باشند و بر ظرفیت داخل تکیه کنند، محرومیت‌زدایی را در راه و رسم زندگی قرار داده و شجاعانه مقابل استکبار دفاع کنند، در این حالت می‌توانند پیوند اقتصاد، سیاست و فرهنگ مقاومتی را تأمین کنند.
Share/Save/Bookmark